شنای موزون یا رقص در آب یا سینکرونایز سوئیمینگ

شنای موزون

Synchronized Swimming

 

 

اين ورزش که فقط مختص بانوان است نيازمند قدرت و در عين حال ظرافت بسيار بالائى است و تنها زمانى که با مهارت هاى بسيار مشکل ديگر همراه شود جذابتر و زيباتر خواهد بود.ممکن است که گاهى به اين ورزش ژيمناستيک آبى نيز اطلاق شود.

انواع مختلف شناى موزون:

اين ورزش از دو بخش تشکيل شده است: Routine و  Figures

Routine: اين بخش مى‌تواند به ۴ روش انجام شود.  Sold(انفرادی)، Duet (دو نفره)، Trio (سه نفره)، Team (تيمی) که مى‌تواند ۴ يا 8 نفره باشد. بخش Routine نيازمند توان تنفسی، قدرت، سرعت، پويائى و کمى استعداد هنرى است.
Figures: اين بخش که نياز به کنترل خوبى داشته و فرد بايد شکل و فرم صحيحى را به نمايش بگذارد.

 شناى موزون

تاريخچهٔ شناى موزون:

اين ورزش در سال 1939 به‌عنوان يک ورزش در سطح دانشگاهی برگزار شد و در سال ۱۹۴۰ عموميت بيشترى پيدا کرد و به خارج از محدودهٔ دانشگاهها راه يافت. در سال ۱۹۴۵ قوانين بين المللى در مورد رقابتهاى دو نفره (Duet) و تيمى (Team) توسط فينا شکل گرفت و در سال ۱۹۸۴ در رقابتهاى انفرادى (Sold) و دونفره (Duet) مدلهاى فراوانى کسب شد.
قضاوت و داورى در شناى موزون براساس داورى از نظر تکنيکى شامل تعادل (بالانس)، زمان‌بندی، انعطاف پذيرى و کنترل است.
داورى از نظر هنرى نيز بر پايهٔ ميزان دشواری حرکت، مدت زمان زير آب‌ ماندن، وزنى از بدن که بالاى سطح آب نگه داشته مى‌شود، ميزان پيچيدگى الگوها و ميزان وزين بودن و ظريف بودن حرکات استوار است.
هيئت داوران از 10داور متخصص و مجرب تشکيل شده است. امتيازبندى در اين ورزش بسيار شبيه به حرکات اسکيت است و ميزان اختلاف بين رتبهٔ اول و دوم مى‌تواند يک صدم امتياز باشد.

واقعيتهایى در زمينهٔ شناى موزون:

فرد نبايد با کف استخر تماس داشته باشد. راه رفتن، ايستادن و فشار دادن به کف استخر ممنوع بوده و در صورت عدم انجام آن فرد ۲ امتياز جريمه مى‌شود. شناگر بايد بتواند شانه‌هاى خود را بيرون از آب حفظ کند و براى اين کار بايد پاهاى خود را به روش مخصوصى به نام روش (Eggbeater) يا همزن حرکت دهد. چشمهاى شناگر در زير آب باز است با مشاهده از زير اب فرد مى‌تواند حرکات هم‌گروهى خود را ببيند و خود را با بقيه هم‌گام سازد تا حرکات موزون و مخصوصى شکل گيرد.
افراد مى‌توانند از طريق بلندگوهائى که در زير آب نصب شده صداى موزيک را بشنوند. از بين همهٔ تجهيزات موردنياز، سينوس بند از همه مهمتر است و فرد با به کارگيرى آن از ورود آب به بينى خود جلوگيرى مى‌نمايد.
در بخش Routine پنج دقيقه‌ای، يک فرد ممکن است به مدت يک دقيقه بدون اينکه نفس‌گيرى کند زير آب بماند و در اين مدت به طور همزمان از حرکات دست‌ها و پاها براى معلق نگه داشتن خود روی آب استفاده نمايد.
شناگران حرفه‌اى شناى موزون معمولاً ۶ روز در هفته و هر روز به مدت ۸ ساعت تمرين مى‌کنند.قسمت اعظم زمان تمرين در داخل آب است و بقيه زمان اختصاص به تمرينات بدنسازى و سرعتى دارد.
روشى که مى توان با آن پاها را بيرون از آب نگه داشته و حفظ کرد به کمک حرکت دست‌ها صورت مى گيرد. اين کار اگرچه بسيار سخت و مشکل است اما پس از اينکه فرد توانست مهارت و قدرت لازم را در انجام آن کسب کند در مى يابد که اين حرکت به عنوان پايهٔ شناى موزون در همهٔ حرکات مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
مدت زمان بخش تيمى ۴-۵ دقيقه، دو نفره و سه نفره ۳-۴ دقيقه و انفرادى ۲-۳ دقيقه است.
Deck work: فرد قبل از اينکه در داخل آب حرکات را شروع نمايد، در بيرون از آب يکسرى حرکات را انجام مى دهد که توسط هيئت داوران به عنوان امتياز ثبت نمى شود.
هم اکنون اين ورزش جذاب و ديدنى نه تنها در اروپا و آمريکا بلکه در ايران هم آموزش‌ داده مى‌شود. بايد دانست که اين ورزش قدرتى و در عين حال ظريف نياز به استخرهاى مخصوص دارد و افرادى که علاقه به فراگيرى آن دارند بايد حتماً در حين آموزش تکنيکها و الگوهاى رايج، تمرينات بدنسازی، قدرتى و استقامتى را هم به طور مداوم در برنامهٔ خود قرار دهند.

swim.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *