مطالعه ابتدایی امتیازدهی جدید به شناگران

3032
3033

بازدید

در مسابقات مسافت کوتاه قهرمانی کشور در رشت انجام شد

مطالعه ابتدایی امتیازدهی جدید به شناگران

شنای رقابتی شامل 40 رویداد برای مردان و زنان در تکنیک های پروانه، قورباغه، کرال پشت و آزاد است. علاوه بر این مسابقات شنا، در رده های سنی زیر 10 سال، 11 و 12 سال، 13 و 14 سال، 15 تا 17 سال و بزرگسالان برگزار می شود. در مسابقات شنا، زمان شنای هر ورزشکار در هر رویداد ثبت و این زمان به عنوان رکورد شناگر در نظر گرفته می شود.سپس شناگران بر اساس بهترین رکورد فهرست بندی شده و نفرات اول تا سوم مدال دریافت می کنند. در مسابقات داخلی علاوه بر ثبت رکوردها، به شناگران اول تا شانزدهم به ترتیب 18 ، 16 ، 15 تا 1 امتیاز تعلق می گیرد. به این ترتیب پس از اتمام مسابقات قهرمانی کشور یا لیگ، امتیاز تمام شناگران یک شهرستان یا باشگاه با یکدیگر جمع می شود تا تیم پیروز مشخص شود. این سیستم امتیازدهی دارای مشکلات فراوانی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

1-  این سیستم برای رکوردهای نفرات اول تا شانزدهم ارزشی قایل نیست. آیا هنگامی که در رشته 1500 متر آزاد شناگری با فاصله بیش از 1 دقیقه از نفر دوم به مقام قهرمانی می رسد، این تفاوت رکورد شایسته امتیاز بالاتر نیست؟

2-  این سیستم توانایی مقایسه رکورد رویدادهای مختلف را ندارد. برای مثال در مسابقات قهرمانی کشور شناگری با زمان 1 دقیقه در 100 متر کرال پشت اول می شود و شناگر دیگری با زمان 1 دقیقه در رشته کرال سینه به مقام اول دست می یابد. در حال حاضر هر دوی این شناگران به دلیل کسب مقام اول، هیجده امتیاز دریافت می کنند، ولی آیا ارزش این دو رکورد با یکدیگر برابر است؟

3-  این سیستم توانایی مقایسه رکورد رده های سنی مختلف را ندارد.برای مثال چگونه باید رکورد یک نوجوان 14 ساله را با یک جوان 17 ساله مقایسه کرد.

4-  این سیستم امتیازدهی فقط ورزشکاران را تشویق می کند که در یک رویداد میان 16 نفر اول قرار گیرند و هیچ تشویق و امتیازی برای شناگرانی که رکوردهای بهتر بدست می آورند قائل نمی باشد. بدین ترتیب بدون توجه به این که فاصله رکورد نفرات اول تا شانزدهم با یکدیگرچقدر است، همواره شناگران یک امتیاز ثابت دریافت می کنند و شناگری که به مرحله نهایی مسابقه می رسد، هر چقدر هم که آهسته شنا کند می تواند 10 امتیاز کسب کند. به همین جهت بارها در مسابقات شنای قهرمانی کشور مشاهده می شود که کیفیت به دلیل کمیت مورد بی توجهی قرار می گیرد و مربیان فقط تلاش می کنند شناگران زیادتری را به مراحل نهایی مسابقات برسانند.

5-  این سیستم هیچ گونه توانایی برای مقایسه شناگران ایران با جهان را ندارد. برای مثال 4 شناگر مختلف در رویدادهای 100 متر آزاد، کرال پشت، پروانه و قورباغه موفق به کسب مقام های اول در مسابقات قهرمانی کشور شده اند. کدام یک از این چهار شناگر نسبت به شاخص های جهانی از شناگران دیگر بهتر است؟ اگر قرار باشد یکی از این چهار شناگر به عنوان شناگر تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کند، چطور می توان بین آنها تفاوت قایل شد؟

6-  در حال حاضر هیچ امکانی برای پیگیری پیشرفت یا عدم پیشرفت شناگران وجود ندارد. برای کنترل نحوه عملکرد شناگران باید سیستمی از امتیاز دهی وجود داشته باشد که ارزش رکورد و نه مقام را مورد بررسی قرار دهد.

7-  در حال حاضر امکان ارزیابی عملکرد مربیان وجود ندارد. یکی از شاخص های ارزیابی مربیان شنا در جهان عملکرد ورزشکاران آنان در مسابقات مختلف است. اما منظور از عملکرد، ارزش رکورد و نه مقام ورزشکار است. با سیستم امتیازدهی که بتواند ارزش رکورد شناگران در رویدادهای مختلف را بر اساس استانداردهای جهانی درک می کند. تحقق این امر امکان پذیر خواهد بود. فدراسیون جهانی شنا ( فینا) دارای سیستم امتیازدهی است که می تواند رویدادهای مختلف شنا را با یکدیگر مقایسه کند. این سیستم بر اساس سیستم امتیازدهی در رشته ده گانه دو و میدانی است که ورزشکار در هر رویداد بر اساس استانداردی امتیاز دریافت می کند. کشورهای دیگر جهان نیز هر کدام دارای سیستم های امتیازدهی مربوط به خود می باشند. برای نمونه کشور انگلستان از سال 1970 به شناگران خود در هر رویداد بر اساس رکورد امتیاز می داده است. متاسفانه سیستم امتیازدهی شناگران در ایران بسیار قدیمی است به طوری که دیگر با هیچ یک از استانداردهای جهان مطابقت نمی کند و به نظر می رسد که باید برای به روز شدن با شنای جهان و رعایت عدالت در مقایسه شناگران با یکدیگر، سیستم امتیازدهی شناگران کشور تغییر یابد.

پس از انجام مطالعه اولیه کتابخانه ای  برای رده های سنی 13 و 14 سال، 15 تا 17 سال، و بزرگسالان ، شاخص های مقایسه رکورد شناگران بر اساس رده سنی و هر رویداد بدست آمد.این شاخص ها بر اساس پردازش داده ها و بدست آوردن فرمول مناسب جهت محاسبه امتیازدهی جدید به شناگران می باشد. سپس در مسابقات قهرمانی کشور مسافت کوتاه که اردیبهشت ماه در رشت برگزار شد، برای نخستین بار در کشور علاوه بر امتیاز همیشگی، شناگران امتیاز جدیدی به عنوان امتیاز بین المللی دریافت کردند. با این امتیاز جدید امکان مقایسه شناگران یک رده سنی در یک رویداد و رویدادهای مختلف امکان پذیر شد. لازم به ذکر است که اجرای این طرح پس از تایید کمیته فنی فدراسیون قابل اجرا است و در حال حاضر فقط به عنوان مطالعه انجام شده است.

نشریه رسمی فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران -شماره 8

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1088