شنا؛ حلقه مفقوده در کسب تناسب اندام

شنا؛ حلقه مفقوده در کسب تناسب اندام

با شنا فشار زیادی متحمل نخواهید شد و به راحتی می توانید به تناسب اندام برسید.

آناهیتا خاطرات بسیار زیادی از کودکی خود دارد. می توان گفت که بیشتر اوقات به شنا مشغول بوده و تمام تابستان را در استخر به شنا کردن اختصاص می داده. او بعدها غریق نجات شد و در روزهای گرم تابستان هزاران نفر را از اعماق آب ها نجات داد. او از دوران دبیرستان برای حفظ تناسب اندام خود به شنا روی آورد.

شنا و تناسب اندام

اما از دو سال پیش همه چیز تغییر کرد. او در سن 31 سالگی وزنش به 100 کیلوگرم افزایش پیدا کرد و به مدت 10 سال ورزش و به ویژه شنا را به طور کلی کنار گذاشت.وسرانجام یک برنامه کاهش وزن گرفت و تصمیم گرفت که مجددا ورزش و نرمش را از سر بگیرد. او می گوید: مردم به من پیشنهاد می کردند که باید بدوم و پیاده روی کنم. اما زمانیکه این کار را انجام می دادم زانوها و مچ پاهایم درد می گرفتند با خودم فکر می کردم که من مجبور هستم ورزش کنم. اما چه ورزشی را انتخاب کنم که به آن علاقمند باشم و بتوانم بیش از آنچه لازم است آنرا انجام دهم چرا که علاقه سبب می شود شما با اشتیاق بیشتری نرمش مورد نظر را انجام دهید.

او شنا کردن را انتخاب کرد. به استخر رفت و با خودش تصمیم گرفت که حداقل یک دور طول استخر را شنا کند.

او اظهار می دارد: هر هفته احساس می کردم که قوی و قوی تر می شوم. شنا واقعا بدون اینکه هیچ گونه مشکلی برایم ایجاد کند مرا نیرومندتر می کرد وشمای کلی بدنم را نیز متعادل می ساخت.

آناهیتا که در سالن آرایش کار می کرد باز هم به واقع ارزش شنا کردن را نمی دانست تا اینکه در یک سفر کاری متوجه شد ( از زبان خودش بشنویم ) من در حال حمل چمدان هایم بودم که متوجه شدم این کار برایم خیلی ساده شده و دیگر مجبور نیستم مانند گذشته نفس نفس بزنم و فشار بیش از اندازه ای روی من وارد شود.

با بدن خود خوب رفتار کنید.

دکتر رابرت راجرز فیزیولوژیست و مدیر لابراتوار ورزشی دانشگاه نیومکزیکو معتقد است که شنا برای همه افراد به ویژه کسانی که محدودیت های جسمانی داشته و قادر به انجام سایر ورزش ها نمی باشند مفید است.

دکتر رابرت در ادامه اضافه می کند که شنا ورزشی است که در آن تمام عضلات بدن به کار گرفته شده و برای بیماران رماتیسمی وکسانیکه اضافه وزن دارند مناسب می باشد.

شناور بودن در آب سبب می شود یک تناسب عمومی به بدن القا شود. فشار آب سبب می شود مفاصل سفت شده وخطر آسیب رسیدن به بدن در مقایسه با ورزش هایی که در خشکی انجام می شود پایین بیاید. زمانیکه در آب شناور هستید بدن تنها 50% وزن اصلی خود را تحمل می کند در این حالت وزن سینه 25% تا 30% شده و وزن گردن نیز به 10% کاهش پیدا می کند.

ورزشکاران برای بهبود آسیب هایی که در طول مسابقات به آنها وارد می گردد و همچنین برای رهایی از دردهای مفصلی شنا را انتخاب می کنند افرادی که دچار رماتیسم و یا سایر ناتوانی های جسمی هستند می توانند با استفاده از شنا هم تناسب اندام خود را حفظ کنند  و هم در خود را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهند.

شنا همچنین برای افرادی که دچار بیماری هایی هستند که ممکن است در اثر فعالیت های شدید بدنی افزایش پیدا کند نیز مثمر ثمر واقع خواهد شد. حتی به افرادی که دچار اسم هستند نیز توصیه می شود که از بین ورزش های متفاوت شنا را انتخاب کنند چرا که هوای مرطوب و گرم سبب می شود تحریک کمتری در مجاری تنفسی آنها ایجاد شود.

فواید شنا در تناسب اندام

نه تنها در هنگام شنا فشار زیادی به بدن وارد نمی شود بلکه بهترین راه برای ایجاد تناسب اندام نیز محسوب می شود.

هنگام شنا کردن تمام عضلات بدن به کار گرفته می شوند که در این میان می توان به ماهیچه های شانه، کمر، شکم ، پا، و ران اشاره کرد و از آنجایی که مقاومت آب 12 برابر هواست سبب می شود که قدرت و نیروی فرد افزایش پیدا کند.

شنا کردن هم سبب افزایش نیروی جسمانی می شود و هم دستگاه تنفسی را تقویت می کند که با توجه به این مطلب کمتر ورزشی را می توان پیدا کرد که شامل چنین مزایایی باشد.

اما آیا شنا میتواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟ دکتر رابرت در این زمینه می گوید، سئوالات مختلفی در این مورد مطرح می شود و اغلب افراد سئوال می کنند که شنا چگونه می تواند به سوختن کالری کمک کند؟

تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که حاکی از آن است که کاهش وزن از طریق شنا کردن قدری مشکل است.زمانیکه در آب غوطه ور می شویم این فرو رفتگی در آب سبب می شودکه متابولیسم بدن کاهش پیدا کند. زمانیکه متابولیسم آرام شود، بدن نیاز به کالری کمتری پیدا می کند و بالطبع میزان کمتری از کالری سوخته می شود.

در حالیکه رابرت چنین نظریه ای را بیان می کند در پایان می افزاید که البته این نتیجه نیازمند تحقیقات بیشتر است و هنوز به طور قطعی نمی توان ادعا کرد که شنا به درد کاهش وزن نمی خورد. اما بد نیست نظریه محققان دیگر را نیز بشنویم. آنها معتقدند که شنا نیز مانند سایر ورزش ها نیاز به ممارست و تداوم داشته و برای بدست آوردن نتیجه مطلوب باید از یک برنامه مدون استفاده شود.

پژوهشگران معتقدند که برای کاهش وزن از طریق شنا ابتدا باید یک مرحله تند و با فشار زیاد ( سرعتی) را انجام دهید. سپس فشار خون را پایین آورده وارد یک مرحله کند و استقامتی شوید.

اگر طبق این دستور العمل شنا نکنید، مثل این است که در حال پیاده روی نرم و آهسته هستید.

سونلسون کارشناس ورزش های آبی در موسسه ورزش های آبی کلورادو آمریکا، اظهار می دارد که بیماران چاق بسیار زیادی را از طریق شنا درمان نموده او می گوید: مردی 250 کیلویی به من مراجعه کرد که دچار رماتیسم مفصلی نیز بود. من او را به عنوان یکی از کارکنان مجموعه پذیرفتم و اوموفق شد 150 کیلو از وزن خود را کم کند.

از کجا باید شروع کرد

محققان معتقدند که برای شروع می توانید مربی شنا بگیرید یا به استخرهای گروهی ملحق شوید. البته برخی از استخرها هستند که نام حرفه ای را به ابتدای اسم مجموعه ورزشی خود اضافه کرده اند، نباید کلمه حرفه ای شما را به اشتباه بیندازد و تصور کنید که فقط افرادی که شنا را به طور کامل بلد هستند می توانند به این استخرها وارد شوند ؛ نه! این مجموعه ها دوره های ابتدایی، متوسط وپیشرفته را برگزار می کنند و حتی کلاس های تفریحی نیز دارند.

در جلسات اول، انجام حرکات ریتمیک شنا و نفس گیری قدرتی مشکل به نظر می رسد. مربیان شما را به تدریج با نحوه درست انجام حرکات و نفس گیری آشنا می کنند. آنها در هر زمان به طور مجزا بر روی یک مبحث تمرین می کنند.

اگر جزء افراد مبتدی هستید، به آرامی شروع کنید؛ ابتدا می توانید تنها برای 10 دقیقه شنا کنید. با 3 تا 5 مرتبه تمرین در طول هفته، مدت زمان شنا کردن را به 30 دقیقه برسانید. البته در این نیم ساعت باید گرم کردن و سرد کردن را نیز بگنجانید. در زمان باقیمانده هم بر روی قدرت، سرعت و کیفیت ارائه کار خود تمرکز کنید.

سو می گوید : من واقعا مبتدی ها را تشویق می کنم. یاد گرفتن شنا نیازمند مدت زمان زیادی است؛ ما روی خاک زندگی می کنیم به همین دلیل آب برایمان کمی غریب و ناآشنا است.

راههای بسیار زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از پس شنا کردن بر بیایید. می توانید حرکات را بر روی تخته شنا انجام دهید و در امتداد طول استخر راه بروید وحرکات را در خشکی اجرا کنید. سو معتقد است که مبتدی ها می توانند وارد قسمت کم عمق شوند و با راه رفتن تنها حرکات دست را اجرا کنند سپس سر خود را نیز در آب فرو ببرند و نفس گیری را نیز تمرین کنند.

یک لباس شنای راحت و عینک مناسب از ملزومات کار به شمار می رود. اگر احساس می کنید که هنوز نمی توانید سر خود را درون آب فرو ببرسد می توانید بعدا از عینک استفاده کنید.

انتخاب صحیح

زمانیکه آناهیتا، 2 سال پیش تصمیم گرفت هفته ای 2 مرتبه شنا کند قادر نبود هیچ ورزش دیگری را انجام دهد. اما هنامیکه 10 کیلو از وزنش کم شد و سیستم تنفسی او نیز در شرایط بهتری قرار گرفت. توانست پیاده روی کرده و به تدریج دویدن را نیز امتحان کنید. او امسال قصد دارد که در مسابقات سه گانه بانوان ( شامل دو 100 متر، پرش ارتفاع و پرتاب وزنه) شرکت کند.

برای آناهیتا شنا بهترین انتخاب به شمار می رود. او معتقد است برای بدست آوردن تناسب اندام، شنا بهترین انتخاب است و برای بدن نیز هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند. احساس می کنم که این ورزش باعث ایجاد آرانش نیز می شود.

زمانیکه گوش گیرها را در گوشتان قرار می دهید، و کلاه شنا را بر سر می گذارید فقط شمایید و آب، تلفن همراه یا … وجود ندارد و همه چیز بی رنگ می شود.

دانش ورزش- نیمه اول شهریور 1386

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *