باراوسل چیست؟

باراوسل چیست؟

باراوسل عبارتست از بخشی از تمرینات باله شامل حرکات قدرتی-کششی که بصورت مداوم بر روی عضلات نزدیک شونده و دور شونده کار می کند. بدلیل تداوم حرکات تعبیر تمرین استقامتی نیز می تواند از آن کرد. تمرینات باراوسل باعث افزایش انعطاف پذیری، کاهش سایز و تناسب اندام میشود.
باراوسل از سال 1373 در تهران زیر نظر خانم هنگامه امیدی با تعداد محدودی از شاگردان ارائه شد. نظر به اینکه تمامی افرادی که بیش از 6 ماه در این کلاسها شرکت نموده اند تاثیرات تناسب اندام و کاهش سایز را در خود دیده اند پس از مدتی استقبال رو به رشدی از سوی عموم به این ورزش شد. این روند منجر به ثبت و ارائه رسمی این رشته در سال 1390 در فدراسیون آمادگی جسمانی شد.

2- تاریخچه

باراوسل در واقع زاییده انتقال حرکات و تمرینات باله از حالت ایستاده به حالت افقی و روی زمین است.نام این ورزش فرانسوی هم به خوبی گویای همین مطلب است.
(میله) = Barre
(زمین) = Sol
( و ترکیب آنها به معنای از میله به زمین )
بوریس کنیاسف Boris Kniaseff بنیان گذار این ورزش در دهه 60 میلادی در پاریس به افراد حرفه ای آموزش باله می داد.
پس از مدتی وی به دلیل پرداخت مالیات بالایی که در پاریس مجبور به پرداخت آن بود،راهی سویس شد و در آنجا برای ادامه فعالیت خود به عنوان مدرس باله یک ساختمان قدیمی اجاره کرد تا کلاس های خود را در آنجا برگزار کند.
کنیاسف برای انجام تمریناتش نیاز داشت که یک میله بلند (barre) بر دیوار ساختمان وصل کند، اما این کار وی به دلیل قدیمی بودن ساختمان از سوی میراث فرهنگی سویس ممنوع شد. به این ترتیب او چاره ای نداشت جز اینکه حرکات باله را به صورت نشسته و خوابیده بر روی زمین انجام دهد. پس از مدتی کنیاسف متوجه شد که زمین به انجام درست حرکات کمک زیادی می کند و شاگردان او در وضعیت جسمانی بهتری قرار می گیرند. آن ها علاوه بر کم کردن سایز بدن،ستون فقران صافی پیدا کرده و بسیاری از مشکلات استخوانی شان از جمله درد ناحیه ی گردن و شانه هایشان برطرف می شود. حتی شاگردانی که پیش از این در حین انجام حرکات باله آسیب دیده بودند،سلامتی خود را زودتر بازیافتند.
باراوسل زائیده ی این اتفاق ساده بود بعد از مدتی کنیاسف به پاریس بازگشت و این ورزش را در میان شاگردان قدیمی اش گسترش داد. پس از او،آنیتا کریستینا (Anita Kristina) شاگرد وی که یکی از چهره های نام آور باله بود، به تدریس گسترده تر باراوسل روی آورد و به این ترتیب ورزش باراوسل به طور رسمی به عموم معرفی شد. گفتنی است خانم هنگامه امیدی، یکی از شاگردان گذشته آنیتا کریستینا، چندین سال پیش به وطن بازگشت تا ایرانیان را با معجزه باراوسل آشنا کند. او به نکات جالبی درباره این رشته اشاره کرد:
باراوسل علاوه بر به دست آوردن تناسب اندام و کم کردن سایز بدن،در برخی موارد جایگزین مناسبی برای فیزیوتراپی است و بسیاری از افرادی که این ورزش را انجام داده اند،پس از مدتی متوجه کاهش درد در نواحی مختلف بدن به ویژه شانه، گردن، ستون فقرات، کمر و زانوهای خود شدند.
به همین دلیل متخصص های فیزیوتراپی فرانسه این ورزش را کاملاً تائید کمی کنند. نکته جالب این ورزش گروهی بودن آن است، زیرا تلاش ورزشکاران برای هماهنگ شدن با دیگران و با ریتم موسیقی به هنگام انجام حرکات باعث بهتر انجام شدن آنها و البته بالا بردن تمرکز است. گفتنی است هر حرکت حتی کوچکترین آنها به دلیل درگیر کردن همزمان چندین عضله انرژی و کالری بسیار زیادی را مصرف می کند. به صورتی که در روزهای اول شروع این ورزش فرد ممکن است خستگی و درد زیادی در ماهیچه های خود احساس کند. برای انجام این ورزش برخلاف باله نیازی به داشتن بدن نرم و سن کم نیست،افراد در هر سن و هر وضعیت بدنی می توانند آن را انجام دهند.
باراوسل ورزشی است ریتمیک،قدرتی، استقامتی و کششی. این ورزش علاوه بر حفظ تناسب و کاهش سایز، موجب بهبود هماهنگی عصبی – عضلانی می شود. اجرای هماهنگ و گروهی حرکات در این ورزش باعث افزایش روحیه همکاری،تعاون و دوستی می شود. قدرتی بودن این ورزش به دلیل در برداشتن انقباضات ایزومتریک و ایزوتونیک عضلانی است. درگیری گروه های مختلف عضلانی هنگام اجرای حرکات و انقباض هم زمان ایزومتریک و ایزوتونیک این گروه های عضلانی و نیز انقباض عضلات ضد جاذبه از این ورزش ریتمیک، بدون نیاز به وسیله ای خاص ورزشی قدرتی ساخته است. با این حال اجرای حرکات در مدت زمان طولانی که حدود یک ساعت به طول می انجامد،این ورزش را ورزشی استقامتی نیز معرفی می کند؛و راز کاهش سایز در ورزش باراوسل در همین نکته است.اجرای حرکات قدرتی در مدت زمان طولانی منجر به بکارگیری سیستم هوازی و غیر هوازی توام با یکدیگر می شود و اهداف یک ورزش مطلوب را برآورده می کند.نکته جالب در ورزش باراوسل، علاوه بر نکات ذکر شده، افزایش انعطاف پذیری در گروه های عضلانی درگیر،مخصوصاً گروه های عضلانی پائین تنه است. عضلات نزدیک کننده ران های پاها،جزء گروهای عضلانی ای هستند که به سرعت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و کوتاه می شوند. با توجه به حرکات خاصی که در این ورزش انجام می شود، انعطاف پذیری این گروه عضلانی افزایش می یابد. نکته قابل ذکر دیگر، اجرای حرکات این ورزش در راستای صحیح بیومکانیکی بدن است به طوریکه اجرای صحیح حرکات، هیچ گونه آسیبی به ساختار مفصلی و عضلانی بدن وارد نکند و حتی می شود این حرکات را جایگزین بعضی از حرکات فیزیوتراپی دانست.

 

3- مربیان رسمی
نظر به اینکه اولین دوره مربیگری در اواخر بهمن ماه 1390 برگزار می شود پیرو آن مربیان رسمی در این صفحه معرفی می گردند.
4- مراحل و شرایط مربیگری باراوسل
1-گذراندن 70 ساعت متوالی( حداقل هفته‌ای 3 روز) در کلاس‌های باراوسل سر کار خانم امیدی(مسئول کمیته‌ی باراوسل) و یا مربیان رسمی رشته باراوسل
2-داشتن مدرک آناتومی ضروری می‌باشد
3-گذراندن کارگاه 3 روزه‌‌ی باراوسل که هر چند ماه یک بار توسط آمادگی جسمانی استان تهران برگزار می شود حداقل نمره در این کارگاه 14 می باشد
باراوسل یک ورزش سنگین و بسیار بسیار قدرتی و کششی می باشد، لذا توصیه می شود با آمادگی جسمانی کامل وارد کارگاه شوید
چنانچه کسی در رشته ی ورزشی دیگری حرفه ای و قوی باشد لزوما در باراوسل نمی تواند نمره ی عالی کسب کند؛ ملاک اصلی نمره در کارگاه باراوسل اصولی کار کردن باراوسل است نه چیز دیگر
باراوسل از رشته ی باله نشات گرفته است و هیچ شباهت و نزدیکی به ایروبیک ،پیلاتی یا یوگا ندارد
منابع

1- برنامه های کارگاههای مربیگری
2- پایان نامه های دانشجویی

3-وبسایت فدراسیون آمادگی جسمانی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *