bsn-xplode-nt-30packs-500x5-1

از اکسید نیتریک چه می دانید

2892
2893

بازدید

از اکسید نیتریک چه می دانید

اکسید نیتریک مکملی است که به آن نسل جدیدی از مکمل هل لقب داده شده است و به همین دلیل است که عمده تولید کننده های مکمل های غذایی دنیا هر کدام دنبال ارائه نوع خاصی از آن هستند. بازار  در حال حاضر خیلی رونق دارد و چون آنرا مکملی برای حرفه ای ها لقب داده اند همه راغب به مصرف آن هستند. چنانچه بودجه لازم را در اختیار دارید بد نیست که واکنش یکی از انواع آنرا روی بدن خود ارزیابی کنید چرا که این محصول جدید هم بسان دیگر مکمل های غذایی باید روی هر بدن تست شود و دلیلی ندارد که برای همکاران نتایج یکسان ارائه کند. در این بخش به معرفی مختصر این مکمل می پردازیم.

اکسید نیتریک

فرآیند عمل اکسید نیتریک یا همان NO ؟

اکسید نیتریک به وسیله سلول های خاصی که داخل عروق خونی هستند تولید می شود. زمانی که سلول های مذکور تحریک می شوند ( یکی از راه های تحریک انقباض عضلانی است) NO را تولید وترشح می کنند. زمانی که NO در خون ترشح می شود به بافت عضلانی نرم مجاور خود وارد شده و باعث ریلکس شدن و پهن شدن آنها می گردد. نتیجه این فرایند افزایش جریان خون در آن ناحیه است که در نهایت موجب می شود عضلات تان دم بیافتند و حدود 40 دقیقه بعد از تمرین هم در همان حالت باقی بمانند.

سوال اینجاست که چرا عضلات دم می افتند؟ دم عضلانی یک مکانیزم محافظ در بدن است که از کاهش کارایی و بازدهی عضلات جلوگیری می کند. خون که عامل انتقالات اصلی در بدن است همه مواد مغذی از جمله آمینواسیدها، کراتین، گلوکز و اکسیژن را به عضلات می رساند که همگی برای تولید انرژی رشد و حفظ بدن مورد نیاز هستند. علاوه بر این خون فرآورده های زائد سوخت و سازی ( از جمله دی اکسید کربن و اسید لاکتیک) را که باعث خستگی شده و روی بازدهی بدن اثر منفی می گذارد را از بدن دفع می کند.

معرفی اکسید نیتریک

NO یک ترکیب ساخته شده از یک اتم نیتروژن ویک اتم اکسیژن است . برای آنکه بدن اکسید نیتریک تولید کند به کمک آرژنین و آنزیمی مربوط به نام NOS نیاز دارد. وقتی که آرژنین و یک آنزیم NOS با هم تلقی می یابند، واکنش آنها با هم باعث تولید اکسید نیتریک با سیترولین ( که یک آمینواسید دیگر است) می شود.جالب است بدانید که سیترولین می تواند طی 2 مرحله به آرژنین تبدیل شود. بنابراین چنانچه هدف تان افزایش دادن میزان NO در بدن است، بهترین راه این است که مکملی مصرف کنید که حاوی 3 آمینواسید مذکور باشد.

اکسید نیتریک به صورت آزادانه از سلولی به سلول دیگر در بدن حرکت می کند و فعالیت های متنوعی هم در بدن انجام می دهد. وابسته به وضعیت اکسید نیتریک می تواند به عنوان یک پیغامبر داخل سلولی، یک هورمون، یا یک ناقل عصبی عمل کند آنچه به بدنسازی مربوط می شود و همان عملکردش به عنوان یک پیغامبر داخل سلولی است که یکی از مهم ترین فعالیت های بدن به نام گردش خون را تنظیم می کند.

بنابراین افزایش جریان خون در عضلات باعث ارتقاء رشد، توسعه قدرت و بازسازی ذخایر انرژی می شود و به خاطر داشته باشید که اکسید نیتریک چیزی است که دم عضلانی را ممکن می سازد. در حال حاضر محصولات زیادی به نام NO وارد بازار شده اند که اکثر آنها حاوی glutrate –Arginine-alpha-keto می باشند.

هر محصولی که دارای آمینواسید باشد در آن احتمال « اوردز» یا به عبارتی مسمومیت وجود دارد. مصرف بیش از حد آرژنین می تواند باعث ضعف، حالت تهوع و استفراغ شود. اینکه چقدر باید از آرژنین استفاده کرد به طور واضح اثبات نشده است. بنابراین بهترین اقدام این است که هفته اول یک مقدار مصرف کم را انتخاب کنید و نتایج آنرا بررسی کنید سپس مقدار مصرف را در صورت امکان افزایش دهید تا جایی که فواید به حداکثر و اثرات جانبیه به حداقل برسد. به مرور زمان با این رویه بهترین میزان مصرف برای بدن خود را پیدا خواهید کرد.

برخی از پودرهای پروتئینی که احتمالا مصرف می کنید دارای آرژنین هستند. بنابراین زمانی که آرژنین را جداگانه استفاده می کنید مراقب آن مقدارها هم باشید.

در دورانی که محصولات NO را مصرف می کنید توصیه می شود که آب مصرفی را بالا ببرید تا دم عضلانی بهترین را تجربه کنید و هم چنین عمده این مکمل ها باید با معده خالی حدود نیم ساعت قبل از تمرین یا بیش از یکی از وعده های صبحانه و ناهار مصرف شوند که البته در این مورد بهتر است به برچسب هر محصول مراجعه شود.

دانش ورزش- نیمه اول شهریور 1386

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1133