انتخاب غذا به عنوان یک بدنساز

انتخاب غذا به عنوان یک بدنساز

این مسئله بیشتر از آن که یک مد زودگذر باشد، بنیان سلامتی، رشد عضلانی و حقیقت سبک زندگی در بدنسازی محسوب می شود.

آیا می خواهید سطح سلامتی خود را به اوج برسانید؟ اندامی متناسب داشته باشید؟ بزرگ به نظر برسید؟ پس باید سعی کنید به صورت صحیح تغذیه کنید. امروزه مسئله چاقی در جهان بیداد می کند. این مسئله تنها یک فرضیه نیست. گفته می شود که بدن شبیه به سطل است. غذایی وجود دارد که شما با آن سطل را پر می کنید و با تمرین کردن می توانید سطل را خالی کنید. بنابراین افرادی که با وزنه سروکار دارند به راحتی این سطل ها را پر و خالی می کنند ولی نکته مهم قضیه این جاست که بیشتر افراد بیش از حد غذا می خورند اما خیلی کم به تمرین می پردازند. اگر حوصله داشته باشید به صورت مفصل تری به این مسئله می پردازیم.

کالری ها برابر نیستند. سالهاست که انجمن های پزشکی و تغذیه بیان کرده اند که 3500 کالری برابر با یک پوند ( 454 گرم) بافت چربی است پس نتیجه می گیریم که پرخوری یک جزء عمده در مسئله چاقی محسوب می شود. کیفیت غذا نیز در این زمینه مسئله مهمی است. چربی های ترانس دشمن مهمی محسوب می شوند. اما تنها دلیل اضافه وزن هم به حساب نمی آیند.

انتخاب غذا

حقیقت واضحی است که فرهنگ غرب مسئول ایجاد انحراف در مسئله تهیه غذاست. غذاهای آماده یا به عبارتی فست فودها مثال برجسته ای در این زمینه هستند. اما مواد غذایی بیشمار دیگری هم وجود دارند که به صورت کامل در آزمایشگاههای مختلف تهیه می شوند از این دسته می توان به روغن های هیدروژنه اشاره کرد که منجر به ایجاد بیماری های منحطط کننده نظیر دیابت، سرطان، ناراحتی های قلبی و چاقی می شوند. این آیتم های خوراکی تقریبا همه مواد غذایی بسته بندی شده را در بر می گیرند. علاوه بر آن رنگها، طعم دهنده ها، شیرین کننده ها و مواد محافظ کننده افزودنی نیز در تهیه این مواد خوراکی نقش مهمی را بازی می کنند. به سختی ممکن است آیتم های غذایی را در سوپرمارکت ها پیدا کنیم که شامل قند یا شیره ذرت با میزان فرکتوز بالا نباشند.

فروشگاه های مواد خوراکی به صورت اساسی به تغییر ارگانیسم های خود می پردازند. این عدم تعادل در زمینه مواد غذایی و تغییر اصل این مواد به واقع جای سوال دارد و اما راجع به گوشت ، بیشتر حیوانات در محیط های خانگی و یا صنعتی و کشاورزی در داخل محیط های نامناسب پرورش داده می شوند. آنها با ارزان ترین مواد خوراکی تغذیه می شوند. به چارپایان دارو، هورمون و آنتی بیوتیک داده می شود زیرا پرورش دهندگان نمی خواهند قبل از این که به آنها به اندازه کافی رشد کنند و آماده مصرف شوند از بین بروند. همه این فرایندها را به فرایند انحطاط تهیه مواد غذایی بیفزایید.

یکی از متخصصین تغذیه می گوید: گاوها معمولا باید با علف و یونجه تغذیه شوند اما به منظور تامین اهداف تجاری آنها را با ضایعات غذایی، ذرت و سویا تغذیه می کنند. این مسئله می تواند منجر به ایجاد تغییراتی در کیفیت گوشت شود. به این صورت است که محتوی پروتئین ها وچربی های موجود در گوشت به مانند گذشته منجر به ایجاد سلامتی بلند مدت در بدن مصرف کننده نمی شود.

با نگاهی به کتاب نحوه صحیح غذا خوردن در می یابیم که مفهوم این کلمه بسیار ساده است. شما به مصرف غذاهای کامل می پردازید و از صرف مواد غذایی بی ارزش دوری می کنید. البته صحبت در مورد این مسئله بسیار آسان تر از عمل کردن به آن است. اما اجازه دهید این مطلب گفته شود که نحوه صحیح غذاخوردن تنها روش صرف غذاست. بویژه اگر ما قصد لذت بردن از صرف یک غذای سالم ، مقوی و داشتن یک فیزیک بدنی زیبا را داشته باشیم. به منظور اجرای بهینه فرایند صحیح غذا خوردن سعی کنید روزانه به مصرف 5 الی 6 وعده غذایی بپردازید. سعی کنید هر دو ساعت و نیم الی سه ساعت یک بار یک وعده غذایی مصرف کنید. مسئله چگونه و چه بخوریم نیز مهم است. بگذارید کار را با صرف صبحانه شروع کنیم بهتر است اول از همه به صرف یک کاسه جو دو سر به همراه توت و توت فرنگی، توت سفید، توت سیاه یا شاتوت) بپردازید. سپس به سراغ سفیده تخم مرغ بروید. سفیده ها را می توانید با تهیه املت یا آب پز کردن تخم مرغ تهیه و میل کنید. برای تهیه املت حتما از روغن گیاهی استفاده کنید. قهوه سیاه یا چای نیز انتخاب مناسبی برای این وعده است.

از دیگر مواد غذایی مناسبی که در شیوه صحیح غذا خوردن باید از آنها استفاده کرد می توان به سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای، غلات، مغزهای روغنی ، گوشت ماکیان و ماهی اشاره کرد. توجه کنید به هنگام انتخاب گزینه ماکیان بیشتر سعی کنید به مصرف سینه جوجه بدون پوست و کبابی بپردازید. در این زمینه مصرف ماهی آزاد، پنیر بدون چربی، ماست، انواع میوه جات و سبزیجات نیز گزینه مناسب محسوب می شود. مصرف بعضی از ادویه ها مانند سرکه، خردل و فلفل نیز مفید به شمار می روند. مواد غذایی وجود دارند که باید از آنها دوری کنید از این دست می توان به پیتزا ، بیسکوییت ها ، نان های شیرینی، کره ، پنیر، شربت، سس، انواع مواد غذایی موجود در فست فودها نظیر هات داگ و همبرگر، سودا، آب میوه های مختلف، گوشت های چرب، آبنبات، بستنی، شکلات، چیبس، دسرهای مرسوم و سوپ های خامه دار اشاره کرد. همچنین سعی کنید از مصرف غذاهای سرخ شده و افزودن نمک و شکر به غذا خودداری کنید.

در نگاه اول ممکن است با دیدن لیست غذاهای ممنوعه بیشتر منقلب شوید. اما قبل از این که هفت تیر را بر روی شقیقه خود فشار دهید به این مسئله توجه کنید : شما اجازه دارید در روز تولد فرزندتان یک برش کوچک از کیک میل کنید و هرازگاهی نیز می توانید به صورت تفننی به مصرف موارد فوق بپردازید…

اما مصرف دائم و زیاده روی در مصرف این مواد توصیه نمی شود.

بخاطر بسپارید که برنامه و هدف شما بزرگتر از آن است که به خاطر این مواد غذایی بی ارزش از هم بپاشید. پس سعی کنید بیشتر مواقع به مصرف برنج قهوه ای و سینه جوجه بپردازید و هرازگاهی به سراغ موارد فوق بروید.

دانش ورزش- نیمه اول شهریور 1386

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *