aa-1

ارتباط قند و انسولین و چربی های اضافی

3266
3267

بازدید

ارتباط قند و انسولین و چربی های اضافی

 

در این بخش کوتاه قصد داریم نگاهی گذرا و خلاصه به مبحث قندها و انسولین داشته باشیم و این که بعد از مصرف کربوهیدرات ها چه اتفاقاتی در بدن رخ می دهد.

نقشی که انسولین در بدن ایفا می کند موضوعی مهم و جالب در هر باشگاهی در سرتاسر دنیا می باشد. انسولین بهترین ماده شناخته شده ای که برای سوخت و ساز گلوکز استفاده در یک کار دسته جمعی که توسط برخی از متخصصین این حرفه انجام شده است به بحث در مورد دسته بندی های مختلف کربوهیدرات ها و این که چطور درجات گلوکز خون را تنظیم می کنند خواهیم پرداخت.

قند و انسولین

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها انرژی مغز، سیستم مرکزی اعصاب و سلول های عضلانی را به صورت گلوکز ( قند خون ) تامین می کنند. کربوهیدرات ها می توانند به دو شکل ساده و مرکب تبدیل شوند.

کربوهیدرات ساده:

کربوهیدرات های ساده قندهایی هستند که به شکل زنجیره های به هم پیوسته هستند و به آسانی در هم شکسته می شده و براحتی هضم می شوند. قندها به دو دسته مونوساکارید
( مونو= یک) و دی ساکورید ( دی = دو ) تبدیل می شوند.

مونوساکوریدها شامل گلوکز، گالاکتوز و فراکتوز هستند. دی ساکوریدها شامل دو واحد مونوساکورید هستند که به هم پیوسته اند و شامل مالتوز ( 2 واحد گلوکز) ساکروز ( فراکتوز+ گلوکز) و لاکتوز ( گالاکتوز + گلوکز) هستند. بدن تان تنها توانایی جذب مونو ساکوریدها را در خون دارد.

کربوهیدرات مرکب:

کربوهیدرات های مرکب شامل پلی ساکوریدها ( پلی= خیلی) هستند که به شکل فیبر و نشاسته می باشند. نشاسته ها، پلی ساکوریدهای انسانی هستند که قابل هضم می باشند اما قبل از این که جذب خون شوند باید به مونوساکوریدها تبدیل شوند.

پلی ساکوریدها خطی یا شاخه ای هستند. گلیکوژن ( گلوکز ذخیره شده در ماهیچه ) از لحاظ ساختاری شبیه آسی لوپکتین دارد. سلولز، هم فیبری است که در سبزیجات موجود می باشد و قابل جذب در خون هست.

چگونه بدن از کربوهیدرات استفاده می کند؟

بدن پس از عملیات هضم و جذب آنها توسط دیواره های روده کوچک از گلوکز در 3 راه استفاده می کند:

1-  می تواند فورا گلوکز را بسوزاند و دی اکسید کربن، آب و انرژی بدست آورد.

2-  اگر نیاز فوری به گلوکز نداشته باشد آن را به گلیکوژن در عضلات تبدیل می کند و گلیکوژن عضلات انرژی عضلات را تامین می کنند.

چربی تبدیل می شود و این چربی ابتدا به انرژی تبدیل می شود و در اثر فعالیت های زیاد سوخته می شود.

ارتباط خون و قند

سیستمی طبیعی در بدن انسان موجود است که درجات گلوکز خون را به طور منظم نگاه می دارد. بدن تقریبا 20 گرم از گلوکز خون را که برای یک جریان پیوسته لازم است در خود دارد اگر قند خون افزایش پیدا کند در این صورت لوزه المعده به صورت خود به خود انسولین ترشح می کند و اگر قند خون کاهش یابد هورمون گلوکاژون ترشح خواهد شد. در ضمن گلیکوژن عضلات گلوکز خون را فراهم نمی کند بلکه تنها در بافت عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای بدنسازان مهم است که بدانند چه زمانی میزان انسولین در بدنشان به صورت گلوکز اضافی ذخیره می شود که از آن برای کنترل وزن بدنشان استفاده کنند. متاسفانه بدن آگاه نیست که این اضافه وزن یک اضافه وزن عضلانی است و یا یک اضافه وزن مضر که همراه با چربی می باشد. شناخت انواع مختلف کربوهیدرات و موارد استفاده شان بافت عضلانی بسیار مهم است. بافت های عضلانی توانایی ذخیره 250 تا 400 گرم گلیکوژن را دارد و این در حالی است که کبد تنها 100 گرم گلیکوژن را در خود ذخیره می کند.

 

 

 

 

دانش ورزش- نیمه دوم شهریور 1386

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1234