Best-Fitness-Apps-for-women

کلیات آنچه باید بانوان درباره تناسب اندام بدانند

2900
2901

بازدید

کلیات آنچه باید بانوان درباره تناسب اندام بدانند

 

 

بانوان بسیاری مایل اند در خصوص تناسب اندام مطالب اختصاصی مربوط  به گروه خود را بیشتر در نشریه بخوانند. ما بارها به این نکته اشاره کرده ایم که مطالب نشریه می تواند هم مورد استفاده بانوان و هم آقایان قرار گیرد زیرا بسیاری از موضوعات آنها در هر دو جنس مشترک است.

اما در برخی موضوعات اعم از تغذیه، مکمل ها، انتخاب وزنه ها ، نحوه لاغر شدن و عدم مصرف دارو در بانوان نسبت به آقایان تفاوت هایی وجود دارد زیرا اهداف رسیدن به تناسب اندام در این دو گروه متفاوت است. از آنجا که درصد هورمون زنانه و مردانه در این دو گروه متفاوت است بنابراین بحث میزان استروژن در زنان و تستسترون در مردان مطرح است.

هنگامی که تستسترون در مردان افزایش می یابد حالات ثانوی آنان در برخی افراد تغییر یافتن به جنس مخالف را از خود نشان می دهند. ممکن است افزایش استروژن در مردان موجب تغییر جنسیتی یعنی میل به زن شدن را فراهم سازد. بالعکس این رابطه هم صادق است یعنی افزایش تستسترون در زنان با تغییر صدا و رویش ریش و سبیل و چهره خشن تغییر حالت مردانه بوجود آورد.

 

کلیات آنچه باید بانوان درباره تناسب اندام بدانند

بدین علت با مصرف داروهای استروئیدی در زنان بادی بیلدر امریکایی شاهد تغییر صدا، کاهش بافت پستانی، رویش موی مردانه و تغییرات آنابولیکی عضلانی و داشتن هیکلی مردانه در آنها هستیم.

تغییر چنین شرایط جسمانی در زنان زمینه ساز عدم شیردهی آینده فرزند را فراهم می سازد. قهرمانان مرد با مصرف اوردوز استروئیدها به علت افزایش هورمون تستسترون موجب ناپایداری تعادل استروژن و تستسترون موجود در بدن شده و در نتیجه غدد نوک سینه آنان متورم و دردناک شده و همچون نوک پستان زنان رو به پایین مشاهده می شود. این تغییر حالت پستانی را آروماتیز می نامند.

بروز حالت آروماتیز نشانگر افزایش استروژن در قهرمانان است. بدین علت است که در اکثر قهرمانان مستمر المپیا می توان نوک سینه های رو به پائین همچون زنان را در آنها مشاهده کرد. شدت این عوارض در قهرمانان مختلف متفاوت است برای پیشگیری از شدت عوارض فوق غالبا این ورزشکاران و قهرمانان از HCG و حتی قرص های ضد بارداری و ..استفاده می کنند بطوری که بتوانند در تست های دوپینگی هم در پاک سازی استروئیدهای مصرفی به آنها کمک کنند و هم از شکل گیری پستانی زنانه جلوگیری نمایند. حاصل مباحث مذکور آن که با مصرف داروهای استروئیدی در زنان تغییرات آنابولیکی مردانه و در مردان تغییرات آنابولیکی زنانه روی می دهد. زیرا مردان از حجم بیضه کم برخوردار بوده و غالبا به دوره عقیمی نزدیک و ضمن افزایش میل جنسی در دوره مصرف دارو در دوره استراحت میل جنسی به شدت کاهش می یابد. شدت این تغییرات نیز در افراد متفاوت است و برخی از آنها ممکن است پس از چند ماه و یا چند سال علائم سوء مصرف دارو را با چنین تغییرات میل جنسی تجربه کنند. شدت عوارض مصرف دارو در 90 درصد افراد مصرف کننده در زمان های طولانی باقی خواهد ماند.

زیرا برخی از چنین عوارضی توام با درد دائم نوک سینه ها همراه خواهد بود و حتی ایجاد زخم های سطوح پوست و چرکین شدن آنها بهنگام خواب با خون ریزی بر روی لباس و ملافه موجب سلب آسایش خواب عمیق شبانه همراه خواهد بود. عدم توجه به دوز مصرفی هر یک از داروها و همچنین افزایش تزریق و مصرف آنها از یک محصول تا چند محصول به طور همزمان سبب تشدید ناپایداری هورمون زنانه و مردانه در مردان شده و در نتیجه حجم بیضه که بستر باروری اسپرم در حد نرمال یک مرد عادی است کاهش یافته و فرد علاوه با کاهش اسپرم و منی به شدت با کاهش میل جنسی مواجه و به تدریج عقیمی حادث می شود.

 

و اما عوارض مصرف استروئیدها در زنان:

 

 

عوارض شدید حاصل از مصرف استروئید در زنان به منظور کاهش چربی و افزایش حجم عضلانی نیز عواقب نازایی و تغییر چهره به مردان را در این گروه بدنبال دارد.

جالب این است که تغییرات آنابولیکی هر دو گروه زن و پس از قطع دارو با شتاب تغییر غیر قابل تصور یعنی شاهد روزانه 1 کیلوگرم از وزن خواهند بود. همچنین ذخیره چربی ثانویه با افزایش حداقل 10 تا 30 درصد نسبت به چربی اولیه فرد با افزایش مشاهده می گردد. از سویی دیگر کاتوبولیک عضلانی نیز به همین نسبت یعنی 10 تا 30 درصد نسبت به پیش از مصرف دارو کاهش خواهد یافت. به عبارتی هم به چربی های اولیه اضافه خواهد شد و هم حجم عضلانی نسبت به پیش از مصرف دارو کاهش خواهد یافت.

ممکن است برخی ها فکر کنند مصرف استروئیدها صرفا در تغییر قدرت و افزایش حجم و چگالی بیشتر توده عضلانی موثراند در حالی که ورود تصنعی آنها چه از طریق مصرف انواع قرص و کپسول و یا آمپول می توانند تغییرات ثانوی جنسی نیز ایجاد کنند.

شاید بزرگترین و خطرناک ترین عوارض مصرف استروئیدها آسیب رسانی آنها به اندام ها و تغییرات میزان ترشحات سایر هورمون ها باشد. از جمله تاثیر در شدت تحریک اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ، انسولین سوماتروپین، ملاتوینن، سروتونین …

مصرف استروئیدها می توانند در شدت پیک های عصبی، طپش و اضطراب قلب، افزایش فشار خون و ناپایداری میزان قند خون و بروز بیماری های دیابتی و اختلال در عملکرد کلیه و کبد و گاهی عدم تعادل انسولین و دیالیزی شدن افراد اثرگذار باشد. مرگ قهرمان مستر المپیا آقای ناصر الصونباطی در سن 47 سالگی و جراحی کلیه فلکس ویلر و ایست قلبی قهرمانانی چند در سطح حرفه ای طی چند سال اخیر جملگی حاصل مصرف داروهای استروئیدی است.

ناصر الصونباطی تنها در یکسال با قطع دارو بیش از 25 کیلوگرم از وزن اش کاسته شد این بدین معنا است که افزایش حجم و چگالی بیشتر عضلانی حاصل از مصرف دارو پس از دوره قطع دارو پایدار نبوده و فرد به وزن اولیه باز می گردد و یا شرایط فیزیک تغییر یافته افراد به حالات گذشته جسمانی شان باز می گردد. در این اثنا تغییرات حاصل از سوء مصرف دارو موجب افزایش سلول های پوستی و در نتیجه ایجاد چین و چروک در سطح سراسر پوست و بویژه دستها و صورت می گردد. آثار منفی این شرایط در بانوانی که از داروهای استروئیدی استفاده می کنند شدیدتر از آقایان مشاهده می گردند. در یک جمع بندی باید اذعان داشت مصرف هورمون های استروئیدی و سوما و کلن و امثالهم پس از دوره مصرف و قطع دارو موجب دفورمه شدن چهره و چروک پوست و گرفتار شدن به مشکلاتی که ذکر شد مواجه می گردند.

 

پرورش اندام  / شماره 123

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1449