body-shape

فرم بدن و تاثیر ورزش

2915
2916

بازدید

در یک نگاه فرم بدن خود را پیدا کنید

 

 

آیا این مسئله برای شما تاثیر برانگیز نبوده که چرا بعضی از افراد تا این حد فرم بدنی زیبا و متناسبی دارند و برخی افراد آنقدر اندامشان بد است که شما را به یاد گلابی می اندازند؟!

آیا تاکنون توجه کرده اید که شکل و فرم بدنی شما با دوستان، همکاران و حتی افراد خانواده تان چقدر متفاوت است؟

این تفاوت ها به این دللی است که هر فردی با بدن مخصوص به خودش که شکل ویژه ی خود را دارد به دنیا می آید و بنابراین بسته به زمینه ی ژنتیکی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی، فرم بدن هر کس با دیگران کاملا متفاوت است. اگرچه شکل بدن چیزی است که با آن به دنیا می آیید اما راههایی برای ارتقاء آن نیز وجود دارد. در این جا روش هایی برای شکل دادن به بدن و زیبا کردن فرم بدنی آورده شده است. البته توجه داشته باشید که اهمیت انجام ورزش منظم بسیار بیشتر است و الزامی به انجام نوع خاصی از ورزش وجود ندارد و قصد ما از بیان این نکات این است که اگر می خواهید، تا حد امکان شکل بدنی متناسبتری به دست آورید.

 

 

– فرم بدن چیست؟

 

بدن هر فردی ویژه همان فرد آفریده شده و شکل بدن هر فردی براساس میزان باقت عضلانی و چربی با دیگری متفاوت است. فرم بدنی کاملا تحت تاثیر ژنتیک فرد است. احتمالا بخشی از فرم بدنی شما شبیه والدین یا خواهر و برادر شماست. شکل
بدن یک صفت ژنتیکی است و تغییر کلی آن معمولاً بسیار مشکل یا غیر ممکن خواهد بود.

در تقسیم بدنی فرم بدنی سه فرم تعریف شده است:

  • اندومورف : این افراد نسبت به سایرین استخوان های حجیمتری دارند. این زنان و مردان صورت هایی گرد و پاها و رانهای حجیم دارند. بازو و ساق این افراد کوتاه است و شکل کلی بدن آنها چهارشانه و کوتاه است. بیشتر این افراد دست و پاهای کوتاه و کمر عریضی دارند. کاهش وزن در این افراد مشکل تر است اما این افراد نیز می توانند با ورزش عضلات خود را بسازند و بافت چربی خود را کاهش دهند.
  • مزومورف : این افراد فرم بدنی ورزشکاری دارند. فرم بدنی این افراد طوری است که به راحتی بافت عضلانی به دست می آورند. شانه های پهن و کمر باریک ویژگی این فرم بدنی است. این افراد متابولیسم سریعی دارند و کاهش وزن در این افراد راحتتر از گروه قبلی است.
  • اکتومورف : این افراد شکل بدنی لاغر و خطی دارند. کمر لگن و شانه ی این افراد باریک است و به راحتی وزن از دست می دهند و بافت چربی کمتری دارند. به دست آوردن بافت عضلانی در این گروه مشکل تر است.

می بینید که کمتر افرادی وجود دارند که دقیقا در این گروه ها تقسیم بندی شوند. در واقع بدن بیشتر افراد و احتمالا خود شما ترکیبی از فرم های بدنی مختلف است. بیشتر افراد ترکیبی از اکتو ـ مزومورف و یا اندو ـ مزومورف هستند.

 

– شکل بدن چیست ؟

 

حتما متوجه شده اید که علاوه بر نوع فرم بدن شکل بدن افراد نیز با هم متفاوت است. شکل بدن بر اساس اندازه و ترکیب بندی عضلات شما و تعادل و نقطه ی ثقل بدن تعیین شده است. مثلا می دانید که مردان و زمان شکل بدنی متفاوتی دارند و البته این تفاوت شکل بدنی از نوع دیگر بین زنان و یا بین مردان نیز وجود دارد.

 

– شکل بدنی شما کدام است؟

 

قبل از اینکه شروع به طراحی تمرینات ورزشی برای بخشی از بدن خود کنید بهتر است شکل بدن خود را بشناسید تا بیشتر با قابلیتها و محدودیت های خود آشنا شوید.

برای اینکه بهتر متوجه شکل بدنی شوید بدن خود را به دو بخش فرضی تقسیم می کنیم. اگر بدن انسان را از طول به دو بخش تقسیم کنیم تقریباً نیمه فوقانی بالاتر از ناف و نیمه تحتانی پائین تر از آن قرار می گیرد.

 

1) شکل ساعت شنی!

 

در این افراد بین قسمت های فوقانی و تحتانی تنه توازن و تناسب برقرار است و ناحیه ی کمر باریکتر از بقیه نقاط بدن است. اگر شما چنین شکل بدنی دارید می توانید همه ی عضلات بدن را تقویت کنید و به خصوص اگر عضلات قفسه ی سینه و لگن را بسازید شکل بدنی شما بهتر می شود. این افراد اندومورف یا مزومورف هستند.

 

2) گلابی شکل!

 

در این افراد قسمت فوقانی تنه کوچکتر و قسمت تحتانی بزرگتر است. در این افراد لگن بزرگتر از شانه ها و قفسه ی سینه به نظر می رسد و برای متناسب تر شدن تمایل به لاغر شدن در قسمتهای تحتانی دارند تا شکل بدنی آنها متناسب شود. بیشتر این افراد مزومورف هستند.

 

3) شکل سیب!

 

قسمتهای فوقانی تنه در این افراد بزرگتر است. این افراد قفسه سینه و شکم بزرگتر و لگن کوچکتری دارند و تمایل به کوچک کردن شکم به خصوص در بالای کمر دارند تا شکل بدن متناسب تری به دست آورند. بیشتر این افراد اندومورف یا مزومورف هستند.

 

4) شکل خط کش!

 

افرادی که این شکل بدنی را دارند کاملاً لاغر و باریک اندام هستند و تفاوتی بین قسمتهای فوقانی و تحتانی تنه ندارند. در واقع به نظر می رسد شانه ها، کمر و لگن تفاوتی با هم ندارند. این افراد برای تناسب بیشتر باید عضلات شانه ها، قفسه و سینه و لگن را بسازند. بیشتراین افراد اکتومورف هستند. اگر شما از شکل و فرم بدنی خود راضی نیستید راههایی برای بهتر شدن ویژگی های بدن شما وجود دارد. با توجه به ویژگی های بدنی هر فرد ورزش هایی پیشنهاد شده که با استفاده از آنها هر شکل بدنی ای که داشته باشید می توانید به بدن خود شکل و استحکام کافی را بدهید.

 

– شکل ساعت شنی :

 

ورزش های مقاومتی و استقامتی می توانند وزن شما را کنترل کنند و تناسب بدنی شما را حفظ کرده و ارتقا دهند. باید تمرینات متنوع با وزنه ها را تکرار کنید تا بتوانید حجم عضلانی مناسبی به دست آورید.

این ورزش ها نیز مناسب هستند :

  • جاگینگ آهسته
  • دوچرخه ی ثابت با مقاومت کم
  • شنا
  • تمریناتی مانند پرس شانه، تقویت عضله دو سر بازو و دراز نشست.

 

– گلابی شکل :

 

ورزش های مناسب این افراد باید عضلات نیمه فوقانی بدن شما را بسازند. همچنین می توان برای سوزاندن چربی های قسمت تحتانی بدن نیز برنامه ریزی کرد. از حرکات استقامتی وزنه های سبک و حرکات تکرار شونده و متنوع برای ساختن عضلات بالای تنه استفاده کنید.

این ورزش ها نیز مناسب هستند :

  • پیاده روی
  • دوچرخه ی ثابت با مقاومت کم
  • طناب زدن
  • ورزش های مناسب برای سوزاندن چربی های ران
  • تمریناتی مانند بارفیکس ، پرس شانه، بالا کشیدن وزنه ها با طناب

– شکل سیب :

ورزش های ایروبیک برای لاغر شدن تنه و سوزاندن چربی بدن مناسب هستند. با ساختن عضلات نیمه ی تحتانی تنه می توانید تناسب بیشتری به دست آورید. تمرینات مقاومتی سبک با تکرار زیاد مناسب هستند.

این ورزش ها نیز توصیه می شود :

  • بالا رفتن از پله ها
  • پیاده روی روی سطح شیب دار
  • دویدن
  • استفاده از تجهیزات ورزشی سازنده ی عضلات ران مانند پرس ران

– شکل خط کش :

ورزش های استقامتی برای ساختن حجم مناسب عضلات شانه، قفسه سینه و لگن می توانند انجام شوند. برای اینکه شکل بدنی متقارن باید روی گروه عضلاتی که می خواهید حجیم شوند تمرکز کنید.

این نرمش ها مناسب هستند :

  • نرمشهای کششی
  • درازنشست
  • چرخش تنه
  • پیاده روی یا جاگینگ روی سطح شیبدار
  • پرس سینه و شانه.

پدیده ورزش

 

 

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1524