streetlights

شب ها در پارک ورزش نکنید

2987
2988

بازدید

 

شب ها را برای ورزش انتخاب نکنید زیرا در این ساعت ها اکسیژن جذب شده توسط درختان در روز به شکل دی اکسید کربن از برگ درختان به محیط خارج انتشار
می یابد. بسیاری از افراد به ویژه در فصل گرما و تابستان ساعات اولیه شب را برای ورزش در پارک ها انتخاب می کنند که این گزینه به دلیل انتشار دی اکسید کربن در این ساعت ها شب مطلوب نیست و محققان توصیه می کنند افراد علاقه مند به ورزش نخستین ساعات روز به ویژه ساعت 5 و 30 تا 7 و 30 دقیقه صبح را که هنوز تجمع خودروها در خیابان ها زیاد نشده است و هوا از نظر آلودگی همچنان در شرایط مطلوب قرار دارد، برای ورزش انتخاب کنند. به نقل از همشهری، ورزش در ساعت های پایانی شب به دلیل پدیده بازدم دی اکسید کربن برای ریه بسیار خطرناک و مضر است و بنابر نظر کارشناسان در این ساعت ها پیاده روی در معابر عمومی شهر بهتر از پیاده روی در سطح پارک هاست.

 

حتی توصیه می شود افراد چندین ساعت در شب بر نیمکت هایی که در محیط های پر درخت پارک ها قرار دارند ننشینند زیرا خطر بروز خفگی به دلیل انتشار دی اکسید کربن زیاد از برگ درختان، وجود دارد. انسان و بیشتر موجودات زنده، اکسیژن هوا را جذب و صرف سوخت و سازهای داخلی می کنند و در عوض دی اکسید کربن به هوا بر می گردانند. این فرایند تولید دی اکسید کربن ، تنفس نام دارد. تنفس در زندگی انسان و موجودات دیگری که مصرف کننده اکسیژن هستند، نقشی اساسی ایفا می کند به گونه ای که اگر برای چند لحظه مانع تنفس شویم، موجود زنده از هستی ساقط می شود. فعالیت طبیعی شش ها بدین طریق است که اکسیژن دریافتی از هوای سالم را از طریق دم جذب می کند و پس از آن دی اکسید کربن را به صورت بازدم از بدن خارج می کند، بنابراین هنگامی که افراد ، شب و در محیطی پر درخت ورزش می کنند نه تنها بر اثر این فعالیت اکسیژن بیشتری وارد بدن آنها نمی شود که باعث وارد شدن دی اکسید کربن به ریه ها و دم و بازدم مکرر دی اکسید کربن و کاهش میزان اکسیژن مورد نیاز برای بدن می شود. بنابراین بهترین گزینه آن است که افراد ساعت های شب را به پیاده روی و نه ورزش سنگین در محیط های پر درخت اختصاص دهند زیرا در نتیجه ورزش سنگین میزان دم و بازدم در هر دقیقه بسیار بالا می رود و افرادی که در ساعت هایی از شب در پارک ها می دوند در خطر جذب دی اکسید کربن بیشتر قرار می گیرند و این مسئله در درازمدت عوارضی را در ریه آنها پدید می آورد. شما نمی توانید ریه ها را ببینید ولی لمس کردن آنها آسان است دستتان را روی قفسه سینه بگذارید و نفس عمیق بکشید.

احساس می کنید قفسه سینه کمی بزرگتر می شود حالا هوای داخل ریه را بیرون بفرستید قفسه سینه به اندازه قبلی بر می گردد در حقیقت نیروی ریه ها را احساس کرده اید. وقتی قدم می زنید یا اتاق تان را تمیز می کنید و یا والیبال بازی می کنید شاید درباره دم (فرو فرستان هوا به داخل ریه ها) فکر نکنید و به چیزهای دیگر بیندیشید، اما همیشه هوا را به داخل ریه ها فرو می فرستیدده ها عضو بدن با هم کار می کنند تا هوا را به جایی که شما هرگز درباره آن فکر نکرده اید بفرستید.

وقتی بازدم انجام می شود همه چیز برعکس دم است در این موقع به دیافراگم گفته می شود حرکت «کن» و دیافراگم استراحت می کند و بالا می آید و هوا را از ریه ها بیرون می فرستد. ماهیچه های روی دنده شل می شوند و دنده های سینه دوباره حرکت و فضا را در قفسه سینه کوچک تر می کنند. از ریه ها خوب مراقبت کنید. ریه ها شگفت انگیز هستند و به شما کمک می کنند تا نفس بکشید، با دوستان خود حرف بزنید، موقع بازی فریاد بکشید، آواز بخوانید، گریه کنید و خیلی کارهای دیگر، در موقع بازی کردن، ریه ها حتی با مغز همکاری می کنند و وقتی کیلومترها می دوید مقدار هوای بیشتر با سرعت بیشتر وارد بدن و سپس خارج می شود.

حفظ سلامت ریه ها خیلی مهم است و مهمترین راه برای حفظ رنگ صورتی و سلامتی آن پرهیز از سیگار کشیدن است. ورزش کردن نیز برای حفظ سلامت ریه ها مفید است. ورزش برای تمام اعضای بدن مفید است و به طور خاص برای ریه ها و قلب وقتی ورزش های سخت مثل دوچرخه سواری، شنا و دویدن انجام می دهید ریه ها به هوای بیشتری نیاز دارند تا اکسیژن بیشتری به سلول های بدن برسانند. زمانی که نفس های عمیق می کشید هوای بیشتری می گیرید و ریه ها قوی تر و بهتر می شوند و بدن را بهتر کمک می کنند. از ریه ها برای حفظ سلامت خود مراقبت کنید.

– خوابی آرام با ورزش

صبح هایی را به یاد آورید که روحیه ای شاد، سرحال و پر انرژی داشته اید، البته در پی خوابی عمیق و رضایت بخش و بی دردسر. خواب وضعیتی طبیعی از استراحت کردن است که در آن حرکت های فیزیکی بدن و میزان هوشیاری شخص نسبت به پیرامونش کم می شود.

خواب کافی هم، مانند تغذیه و ورزش، برای سلامت بدن و احساس خوشایند داشتن، لازم است و با کند کردن فرایندهای بدنی به عنوان عاملی نیروبخش و کاهنده فشار جسمی و روانی عمل می کند. کسی که خوب نمی خوابد، مانند یک شخص عصبی، در وضعیت هوشیاری نامناسبی به سر می برد.

شاید قدیمی ترین راهکار ارائه شده برای خوب خوابیدن، ورزش کردن باشد. در حقیقت فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی، شخص را برای خواب آماده می سازد. روان شناسان دریافته اند علاوه بر افراد سالم که از برنامه های ورزشی منظم سود می برند، تمرین های ورزشی، مانند پیاده روی و دویدن منظم و مرتب در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و مشکل خواب مبتلا هستند، مفید است. دکتر «کاستروبالا»، از روان شناسان «سانتیاگوی کالیفرنیا» اختلالات روحی را به وسیله پیاده روی و دویدن آهسته با موفقیت درمان کرده است.

داشتن سلامت جسمی به طور یقین خواب خوب را تسهیل می کند و این موضوعی است که توسط پژوهشگران و متخصصان به اثبات رسیده است. از طرفی انجام تمرین های ورزشی منظم و مرتب، مانند پیاده روی، کوهنوردی، شنا، والیبال، فوتبال، دویدن، دوچرخه سواری، به تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن و نیز آرامش اعصاب کمک می کند. با وجود این، به خاطر آنکه تمرین ورزشی موجب آزاد شدن هورمون «آدرنالین» در خون می شود، انجام ورزش شدید قبل از خواب می تواند شما را از خوابیدن محروم سازد، پس بهتر است که تمرین های جسمانی را در طول روز انجام دهید. دکتر «کالین شایپرو» از آفریقای جنوبی و «آرنی زلوتی» از دانشگاه «مانی تویا» در کانادا ضمن تحقیقات خود نشان دادند که میزان خواب عمیق فرد، با انرژی مصرف شده او در طول روز متناسب است. هر چه میزان فعالیت در روز بیشتر باشد، خواب عمیق و راحتتری در شب به دنبال خواهد داشت. پیاده روی و ورزش های سبک، بدن را برای خوابیدن آماده می سازد. یکی از دلایل مهمی که سبب احساس بهتر فرد با ورزش می شود این است که ورزش ترشح هورمون «آندورفین» را افزایش می دهد. این هورمون سبب تقویت روحیه و کاهش افسردگی در انسان می شود.

 

– توصیه های زیر را جدی بگیرید

– سعی کنید همیشه در ساعت معینی به تخت خواب بروید و یا از خواب بیدار شوید تا بدن تان به زمان معین خواب و بیداری عادت کند. بهترین مقدار خواب برای یک فرد بالغ 7 تا 9 ساعت و بهترین زمان بین ساعت های 10 شب تا 5 صبح است.

– سعی کنید طی روز تا حد امکان تحرک بدنی داشته باشید و بیشترین زمان خود را صرف کارهای یکنواخت و خسته کننده نکنید و یا سعی کنید با انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا شادابی خود را حفظ کنید.

– مطالعه و گرفتن دوش آب ولرم می تواند راه مناسبی برای آرام شدن و داشتن خوابی راحت باشد.

– هیچگاه بلافاصله بعد از ورزش به رختخواب نروید.

– نزدیک محل زندگی خود قدم بزنید. با اینکار تنها عضلات خود را خسته نمی کنید، بلکه دمای بدن شما نیز بالا می رود و وقتی این حرارت به آهستگی کاهش می یابد، فرد به زمان خواب خود نزدیک می شود.

– برای داشتن خوابی آرام ، چگونه ورزش کنیم؟

نیازی به این نیست که همه روزه ورزش کنید، معمولاً 3 جلسه ورزش در هفته کافی است. به این شکل که 5 تا 10 دقیقه بدن خود را گرم کنید و بعد به مدت 20 دقیقه به ورزش هوازی (مانند پیاده روی) بپردازید. کم کم در برنامه های بعدی، مدت زمان فعالیت ورزشی خود را افزایش دهید و پس از پایان فعالیت بدنی بدن خود را به آرامی سرد کنید و دوش بگیرید. برای گرم کردن بدن، ورزش های نرم، سبک و بدون فشار انجام دهید. خیلی آرام مفاصل خود را نرم کنید.

دست ها را بالا ببرید و به شکل دایره در آورید. ساق دست ها را بکشید و روی پنجه های پاهایتان بایستید، یا از همان ابتدا ورزشی را که انتخاب کرده اید، با سرعت و شدت ملایم شروع کنید. گرم کردن، درجه حرارت بدن را افزایش می دهد، عضلات را نرم تر می کند و به جریان خون بدن می افزاید. تمرین های کششی نیز به علت ممانعت از کشیده شدن مفاصل و رباط ها بسیار موثر است، البته در حین انجام این تمرین ها، باید از حرکت های شدید و سخت پرهیز کرد.

 

پدیده ورزش 

 

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1539