Loading...

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴، که به‌طور رسمی بازی‌های المپیاد XXXIII و با نام رسمی پاریس ۲۰۲۴ شناخته می‌شود، یک رویداد بین‌المللی چند ورزشی است که از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴ (۵ مرداد تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) در فرانسه برگزار می‌شود. پاریس شهر میزبان است و رویدادهایی در ۱۶ شهر دیگر در سراسر متروپولیتن فرانسه (سرزمین اصلی فرانسه واقع در اروپا)، به علاوه جزیره تاهیتی در پلی‌نزی فرانسه واقع در اقیانوس آرام برگزار می‌شود.

 

مراسم افتتاحیه المپیک پاریس 2024

در ساعت ۱۹:۳۰ (۲۱:۰۰ به وقت ایران) در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۴ (۵ مرداد) آغاز شد. دومین بار در تاریخ بود که افتتاحیه بازی‌های المپیک در خارج از یک استادیوم برگزار شد، اولین مورد، مراسم افتتاحیه المپیک تابستانی جوانان ۲۰۱۸ بود. در مجموع ۲۰۶ تیم ملی المپیک در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۴ با ۵۴ تیم از آفریقا، ۴۸ از اروپا، ۴۴ از آسیا، ۴۱ از قاره آمریکا، ۱۷ از اقیانوسیه، انفرادی ورزشکاران بی‌طرف و تیم المپیک پناهندگان حضور دارند.

فرانسه برای کمک به تقویت امنیت و «تسهیل تبادل اطلاعات عملیاتی» و «همکاری بین‌المللی اجرای قانون» در طول بازی‌ها، با یوروپل و وزارت کشور بریتانیا به توافق رسید. در چارچوب توافق‌نامه‌ها، قرار بود هواپیماهای بدون سرنشین و موانع دریایی بیشتری برای جلوگیری از عبور غیرقانونی قایق‌های کوچک از کانال مانش مستقر شود. ارتش بریتانیا همچنین واحدهای موشکی زمین به هوای استاراستریک را برای امنیت هوایی مستقر کرد. پلیس در پاریس قبل از بازی‌ها بازرسی‌ها و تمرین‌هایی را در واحد خنثی‌سازی بمب شبیه به آماده‌سازی آنها برای جام جهانی راگبی ۲۰۲۳ در ورزشگاه استاد دو فرانس انجام داد.

رقص بریک به عنوان یک رشته ورزشی برای نخستین بار در این المپیک به رقابت گذاشته شد. این دوره ورزشی آخرین بازی‌های المپیک بود که در زمان ریاست توماس باخ به عنوان رئیس کمیته بین‌المللی المپیک برگزار شد. هزینه این المپیک، ۹ میلیارد یورو برآورد شده بود.

آمریکا با ۴۰ مدال طلا و در مجموع ۱۲۶ مدال در صدر جدول مدال‌ها قرار گرفت. چین با ۴۰ مدال طلا و ۹۱ مدال در مجموع در جایگاه دوم از نظر مدال طلا قرار گرفت. همچنین این اولین باری است که در تاریخ المپیک تابستانی، مدال‌های طلا در بالای جدول مساوی بوده است. ژاپن با ۲۰ مدال طلا سوم شد و در مجموع مدال، ششم شد. استرالیا با ۱۸ مدال طلا چهارم شد و در مجموع مدال‌ها پنجم شد. کشور میزبان فرانسه با ۱۶ طلا و ۶۴ مدال در مجموع پنجم شد.

دومینیکا، سنت لوسیا، کیپ ورد و آلبانی اولین مدال‌های المپیک خود را به دست آوردند که دو مدال اول هر دو طلا بودند و بوتسوانا و گواتمالا نیز اولین مدال طلای خود را کسب کردند. تیم المپیک پناهندگان نیز اولین مدال خود را در بوکس کسب کرد.

 

  انتخاب میزبان المپیک پاریس 2024

کمیته بین‌المللی المپیک روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ در ۱۳۱امین اجلاس خود در لیما، پرو شهرهای پاریس و لس آنجلس را به‌عنوان میزبان‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ و المپیک تابستانی ۲۰۲۸ معرفی کرد. این اولین بار است که هم‌زمان دو شهر برای المپیک سال‌های متوالی تعیین می‌شوند. با انتخاب پاریس برای میزبانی المپیک ۲۰۲۴ این شهر برای سومین بار در میزبان بازی‌های المپیک تابستانی شده است. دو میزبانی قبلی پاریس در سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ بوده است مراسم افتتاحیه این مسابقات در رود سن واقع در پاریس برگزار شد.

 

  مراسم اختتامیه المپیک پاریس 2024

ورزشگاه استاد دو فرانس میزبان مراسم اختتامیه المپیک پاریس و مسابقات دو میدانی این رقابت‌هاست.

 

مدال آوران ایران در المپیک پاریس 2024

طلا:

  • آرین سلیمی (تکواندو، وزن ۸۰+ کیلوگرم)
  • سعید اسماعیلی (کشتی فرنگی، وزن ۶۷ کیلوگرم)
  • محمدهادی ساروی (کشتی فرنگی، وزن ۹۷ کیلوگرم)

نقره:

  • مهران برخورداری (تکواندو، وزن ۸۰- کیلوگرم)
  • ناهید کیانی (تکواندو، وزن ۵۷- کیلوگرم)
  • علیرضا مهمدی (کشتی فرنگی، وزن ۸۷ کیلوگرم)
  • حسن یزدانی (کشتی آزاد، وزن ۸۶ کیلوگرم)
  • امیرحسین زارع (کشتی آزاد، وزن ۱۲۵ کیلوگرم)
  • رحمان عموزاد (کشتی آزاد، وزن ۶۵ کیلوگرم)

برنز:

  • مبینا نعمت‌زاده (تکواندو، وزن ۴۹- کیلوگرم)
  • امین میرزازاده (کشتی فرنگی، وزن ۱۳۰ کیلوگرم)
  • امیرعلی آذرپیرا (کشتی آزاد، وزن ۹۷ کیلوگرم)