99195-060845925

چی و گردش چی در بدن

3166
3167

بازدید

چی و گردش چی در بدن

یانگ جوئینگ مینگ

برای درک هر چه بهتر اینکه چرا تای چی جوان به عنوان یک تمرین و سیستمی توانمند در دفاع شخصی موثر واقع می شود، ابتدا باید به درک مفهوم « چی» رسید. خود کلمه به معنای « تنفس» است اما اصطلاح صحیح تر آن به معنای « نیروی حیاتی» است. بهترین راه برای دست یابی به تعریفی کاربردی از « چی» مقایسه آن با خون و دستگاه گردش خون است.

خون می تواند از جهاتی به عنوان یک انرژی مایع که در بدن جریان دارد، تلقی شود که هر سلول زنده از آن تغذیه می کند. سیستمی که این انرژی مایع را حمل می کند در بخشهای مختلف بدن، توسط یک شبکه کامل از سیاهرگها و سرخرگها منتشر می شود. هر گونه اختلال کلی در این مجموعه، با توقف یا کاهش خون منجر به مرگ گردد.

به طور مثال، اگر شخصی دچار جراحت حاد شود، بدن به سرعت انرژی مایع خود را از دست داده و دچار شوک و یا مرگ می شود. همچنین وجود سرخرگی مسدود در یک فرد مانند لخته خون در عروق یا قلب منجر به بیماری وی می شود.

 

نیروی چی در بدن

 

با این مقایسه و استعارات « چی« نوعی انرژی الکتریکی محسوب می شود که بدن را تا اندازه ای تغذیه می کند. « چی» مانند خون نوعی انرژی است که هر شخص برای ادامه حیات به آن نیازمند است. اما حتی نیاز ما پیش از آن که به خون باشد به داشتن
« چی» حیاتی است. « چی» اساس نیروبخش زندگانی است. «چی» مانند خون باید در داخل بدن برای تغذیه و حفظ حیات به گردش درآید. راه عبور « چی» سیستم عصبی است یعنی سیستمی که به وسعت سیستم گردش خون است.

هرگاه در دستگاه عصبی بدن، خللی ایجاد شود مانند جراحات ستون فقرات یا فلج اطفال، «چی» نمی تواند به خوبی انرژی مفید خود را منتشر سازد. وقتی جریان «چی» به هر علتی متوقف گردد شخص با توجه به شدت آن بیمار شده و جریان « چی» مسدود می شود.

در خود دستگاه عصبی «چی» جریان اصلی و خاصی را به صورت یک چرخه دنبال می کند. چرخه ها خود را از جریانی طبیعی مانند روز خورشیدی، ماه قمری، فصل و سال پیروی میکنند. این چرخه خود با گردش خون که در مسیری ثابت و نسبتا غیر متغیر جریان می یابد متفاوت است و اینک با گذشت سالها تحقیقات، تنها به 14 مسیر اصلی که «چی» از آنها عبور میکند، دست یافته ایم. این راه ها 12 نصف النهار و دورگ طب سوزنی است . «چی» در بخشهای مختلف بدن از طریق نصف النهارها ورگها عبور می کند.

بر اساس تئوری طب سوزنی هر نصف النهار ( شامل رگهایی که هدف شان کمک به عملکرد کلی بدن است ) و با یکی از اعضای داخلی بدن مرتبط می باشد. وقتی «چی» در نصف النهارها به راحتی جریان می یابد، عضو داخلی به خوبی عمل می کند. اما اگر جریان «چی» به هر دلیلی متوقف گردد عضو داخلی آنچنان که باید، عمل نخواهد کرد. بنابراین حفظ جریان «چی» از طریق نصف النهارها و رگها از نکات مهم و حیاتی در حفظ سلامتی انسان محسوب می شود.

وقتی عضوی به دلیل نارسایی جریان «چی» عملکرد نامناسبی پیدا می کند، متخصص طب سوزنی، سوزنی را به مناطق خاصی از بدن روی معینی نصف النهار وارد می کنند تا جریان «چی» را مجددا تنظیم نمایند. این نقاط خاص در نصف النهار برای تنظیم مجدد جریان «چی» را تحریک می کنند و این نقاط تحت عنوان حفره ها یا به طور کلی نقاط طب سوزنی شناخته میشوند. تقریبا 700 نقطه طب سوزنی در بدن وجود دارد که برای اصلاح جریان «چی» و در جهت بهبود سلامتی بدن مورد استفاده واقع می شود.

از آنجا که رزمی کاران تای چی سیستم بدنی خود را به گونه ایی پرورش داده اند که با جریان آرام «چی» در بدن کاملا سازگار است، تمرینات این نوع هنر نیز سبب می شود تا انسان به سمت سلامتی بیشتر سوق داده شود. پس تای چی با به جریان انداختن «چی» در بدن به صورت فعال تر و روان تر سبب می شود تا سلامتی بدن انسان عمدتا بهبود حاصل نماید. علاوه بر بهبود بخشیدن به جریان «چی» تمرین تای چی، گردش خود را در بدن تنظیم نموده و به طور کلی به دو انرژی الکتریکی و مایع این امکان را می دهد تا بهتر و با جریانی آرامتر به گردش درآیند.

 

ماهنامه تخصصی هنرهای رزمی و تندرستی هنرهای رزمی/  سال سوم/ ص 34

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1379