triathlon-running

چرا برخی افراد می توانند سریع تر بدوند؟

2941
2942

بازدید

چرا برخی افراد می توانند سریع تر بدوند؟

 

اگر به این فکر هستید که در یک مسابقه دو و میدانی شرکت کنید اما نسبت به توانایی خود برای حضور در این رقابت در تردید هستید، به شما توصیه می شود پاشنه پای خود را اندازه بگیرید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از جام جم، هرچه طول پاشنه پای شما کوتاه تر باشد، شانس شما برای پیروزی در این رقابت بیشتر خواهد بود. به گفته محققان دانشگاه آمستردام هلند، نتایج حاصل از مدل های ریاضی به کار برده شده برای بررسی تاثیر طول پاشنه در توانایی دویدن در یک مسافت مشخص، چنین فرضیه ای را مورد تائید قرار داده است. هرچه آهنگ مصرف انرژی در یک سرعت مشخص کمتر باشد، معمولاً فرد قادر خواهد بود مسافت بیشتری را به دویدن ادامه دهد.

 

چرا برخی افراد می توانند سریع تر بدوند؟

 

 

محققان معتقدند مقدار انرژی الاستیک یا انرژی کشسانی ذخیره شده در زردپی آشیل که به قسمت پشت قوزک پا متصل شده است و ارتباط بین ماهیچه ساق و پاشنه پا را برقرار می سازد، نقش بسیار مهمی در افزایش توانمندی های فرد هنگام دویدن دارد. وقتی یک دونده روی پاهای خود می ایستد، زردپی تحت فشار قرار می گیرد و مقداری انرژی در خود ذخیره می کند.

این انرژی با بلند شدن پای فرد از سطح زمین آزاد می شود و در دویدن به او کمک می کند. در این بررسی طول پاشنه به عنوان فاصله افقی متوسط بین استخوان قوزک پا و زردپی آشیل در بخش داخلی و خارجی پا اندازه گیری شد.

این فاصله عبارت است از فاصله بین بخش جانبی و و بخش میانی استخوان قوزک پا تا زردپی آشیل که به عنوان طول پاشنه در نظر گرفته شده و میزان موفقیت و احتمال برنده شدن هر یک از افراد شرکت کننده در یک مسابقه دو و میدانی را تعیین می کند. اگر طول متوسط پاشنه کوتاه تر باشد، به معنی این خواهد بود که انرژی بیشتری در زردپی ذخیره می شود و فرد توانمندی های بیشتر هنگام دویدن دارد.

در این مطالعه 15 دونده حرفه ای هنگام دویدن روی تردمیل مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی که طول پاشنه پای آنها کمتر است جذب اکسیژن در ریه ها نیز به مراتب کمتر خواهد بود که در نتیجه نشان می دهد این فرد هنگام دویدن توانمندی های بیشتری دارد.

با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیقات می توانید پیش از حضور در مسابقه های دو و میدانی، با اندازه گیری طول پاشنه پای خود، احتمال موفقیت و شانس برنده شدن خود در این رقابت را تا حدودی برآورد کنید.

 

 

پدیده ورزش/ دو فته نامه خبری، ورزشی، اجتماعی / شماره 94

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1531