k-1

کفش ورزشی مناسب

3070
3071

بازدید

كفش ورزشی مناسب

 


انتخاب کفش مناسب با اندازه و شکلی مطلوب یکی از نکات قابل توجه برای افرادی است که ورزش می کنند، به راستی کفش ورزشی مناسب باید چه شاخص هایی داشته باشد و آن را چگونه انتخاب کنیم؟


تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.

كفش ورزشی

ساختار کفش ورزشی

برای رعایت سه فاکتور مهم درحرکت باید توجه زیادی به پا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید کفش مناسبی را انتخاب کنیم.

یک کفش ورزشی مناسب دارای آناتومی خاص خود بوده که قسمت های مهم آن شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه است.

? چند نکته برای انتخاب کفش مناسب ورزشی

1) کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفاً زیبا باشد.

2) در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.

3) وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا 12میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.

4) هرگز کفش تنگ به امید اینکه جا باز می کند نخرید.

5) کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.

6) اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می آورد به طوری که سبب بیرون زدگی از کفش می شود آنرا کنار بگذارید .

7) کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند.

8) افراد با قوس کف پای زیاد از کفش هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش هایی که پا را محدود می کند خودداری کنند.

9) افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند .

چون فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی انجام می‌شود در زیره‌ی كفش فوتبال استوك‌هایی تعبیه شده است كه به درگیر شدن كفش با زمین كمك می‌كند. طول این استوك‌ها حدود یك سانتی‌متر، قطرشان حدود دو میلی‌متر است و سر كندشان رو به زمین است

10) افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد.

ورزشكاران اگر از كفش مناسبی برخوردار باشند به هنگام مسابقه نسبت به دیگران از مزیت خوبی برخوردار خواهند بود كه اهمیت فراوانی دارد. دانش مناسب، چسبندگی، آزادی حركت و پشتیبانی درست اثر مستقیمی بر عملكرد ورزشكار می‌گذارد. به همین دلیل است كه هر ورزشی كفش خاص خودش را دارد.

كفش فوتبال (Soccer shoe)

چون فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی انجام می‌شود در زیره‌ی كفش فوتبال استوك‌هایی تعبیه شده است كه به درگیر شدن كفش با زمین كمك می‌كند. طول این استوك‌ها حدود یك سانتی‌متر، قطرشان حدود دو میلی‌متر است و سر كندشان رو به زمین است.

كفش بسكتبال (Basketball shoe)

كفشی كه قسمت ساق آن تا مچ پا می‌رسد تا از مچ پای ورزشكار به هنگام پرش و دویدن در زمین حفاظت و حمایت كند. زیره ‌دارای بالشتك ویژه‌ای است تا حداكثر پشتیبانی، حالت فنری و برازندگی فراهم آید.

كفش ورزشی

كفش دو و میدانی (Athletic or Running)

كفش‌هایی كه در دوی ماراتن یا نیمه‌ماراتن یا جلسات تمرین ورزشی‌هایی چون بسكتبال و تنیس به كار می‌رود اما در تمرین ورزشی‌هایی مانند فوتبال و راگبی كه در زمین چمن انجام می‌شود به كار نمی‌روند.

كفش اسكیت‌بازی (Skateboarding Shoe)

كفش اسكیت‌بازی باید زیره‌ی ضخیم و صافی را داشته باشد تا اسكیت‌باز تخت اسكیت را به خوبی زیر پای خود حس كند. برگه‌ی این كفش هم باید بزرگ باشد تا از زخمی‌شدن پا جلوگیری كند. كفش اسكیت‌بازی بیش از هر كفش ورزشی دیگری جدا از كاربرد اصلی خود به كار می‌رود وافراد عادی هم از آن استفاده می‌كنند.

كفش والیبال (Volleyball shoe)

كفش والیبال از لحاظ ظاهر شبیه كفش بسكتبال یا كفش نرمش است اما ویژگی‌های منحصر به فرد خاص خود را دارد. زیره‌ی بیرونی لاستیكی مؤلفه اصلی این كفش است. لاستیك كائوچویی سبب می‌شود تا ورزشكار در درون تالار ورزشی و سایر ورزشگاه‌های سرپوشیده عالی حركت كند. در ضمن با گسترش والیبال در فضای باز، برخی پایپوش‌سازان زیره‌های بیرونی خاصی برای كفش والیبال طراحی كرده‌اند كه مختص بازی در زمین چمن یا ماسه است. زیره‌ی میانی كفش والیبال هم مهم است. اقتضای والیبال این است كه ورزشكار اوقات زیادی از وقت بازی را روی سینه پا می‌ایستد بنابراین جلوی كفش والیبال باید محكم و انعطاف‌پذیر باشد. ضربه‌گیری هم به عهده‌ی زیره‌ی میانی است كه به طور معمول حالت اسفنجی دارد. ضربه‌گیری‌هایی مانند ژل و هوا نیز در زیره‌ی میانی گنجانده می‌شود تا حالت بالشتكی ایجاد شود كه از بدن در برابر ضربات سخت و جراحت محافظت شود.

كفش كشتی (wrestling shoes)

كفش كشتی دارای زیره‌ی تخت است و تا مچ پا را در بر می‌گیرد تا از مچ پا محافظت كند زیرا طی كشتی گرفتن وزن زیادی روی این بخش قرار می‌گیرد. زیره به طور معمول از جنس لاستیك است تا حداكثر چسبندگی را داشته باشد. اكثر زیره‌ها دو قسمتی هستند.

كفش اسكیت‌بازی باید زیره‌ی ضخیم و صافی را داشته باشد تا اسكیت‌باز تخت اسكیت را به خوبی زیر پای خود حس كند. برگه‌ی این كفش هم باید بزرگ باشد تا از زخمی‌شدن پا جلوگیری كند

قسمت سینه و پاشنه آج‌پوش هستند و قسمت قوس بدون آج است. كفش‌كشتی باید سبك باشد و به راحتی بتوان آن را پوشید.

كفش پیاده‌روی (Walking Shoe)

بسیاری لزوم استفاده از كفش خاصی برای پیاده‌روی را درك نمی‌كنند. كفش پیاده‌روی به بدن توازن و ترازمندی درستی می‌دهد. برخلاف كفش‌های پاشنه بلند كه مركز ثقل بدن را به جلو می‌برد یا كفش تخت كه بدن را به عقب متمایل می‌كند كفش پیاده‌روی سبب می‌شود پشت خود را صاف نگه داریم و حالت متوازنی به بدن بدهیم. در كفش پیاده‌روی بالشتكی هم برای پا تأمین شده است تا وقتی پا روی زمین فرود می‌آِید حداقل ضربه به مفاصل وارد شود. كفش پیاده‌روی نه‌تنها از آسیب دیدن مفاصل و ستون مهره جلوگیری می‌كند بلكه كمك می‌كند تا پیاده‌روی حداكثر حالت تمرین و نرمش را داشته باشد.

 

نوشته:طاهره رشیدی

برگرفته از وب سایت تبیان

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=551