f-4

قوانین بازی فوتبال (1)

2951
2952

بازدید

قوانین بازی فوتبال (1)

 


بازی فوتبال ورزشی است تیمی که در آن دو گروه یازده نفره در مقابل هم بازی می‌کنند که یکی از آن‌ها در دروازه قرار می‌گیرد و بقیه با توجه به استراتژی بازی در نقاط مختلف زمین قرار می‌گیرند. در تقسیم‌بندی دقیق، بازیکن‌ها با توجه به مکان قرارگیری‌شان در زمین به مدافع، هافبک و مهاجم تقسیم می‌شوند.


فوتبال

این ورزش در زمینی مستطیل شکل با پوشش چمن یا چمن مصنوعی انجام می‌گیرد که در انتهای عرضی دو ضلع آن دو دروازه قرار داده شده‌است. هدف وارد کردن توپ به دروازه حریف است. دروازه‌بان تنها کسی است که در این بازی حق دارد از دست‌ها و بازوهای خود برای گرفتن و مهار توپ استفاده کند. دیگر اعضای تیم توپ را اغلب با استفاده از پا و ضربه زدن به آن به گردش درمی‌آورند، گاه نیز ممکن است از سینه یا سر خود استفاده کنند. هر تیمی که بیش‌ترین گل را به حریف بزند برندهء بازی است. اگر بازی در پایان با گل‌های برابر پایان پذیرد نتیجه بازی را مساوی اعلام می‌کنند یا این که بازی به وقت اضافی کشیده می‌شود و سپس ممکن است ضربات پنالتی تعیین‌کننده بازی باشد.

قوانین فوتبال مدرن و به شکل امروزی آن در کشور انگلستان وضع شد. نهاد اداره‌کننده فوتبال در جهان فیفا نام دارد که اغلب آن را به اختصار فیفا می‌نامند.

داوری مسابقات فوتبال به عهدهء چهار داور است. یکی از داوران که به نام داور وسط معروف است که در زمین فوتبال هم‌راه با بقیهء بازیکنان حرکت می‌کند، دو کمک‌داور نیز در کناره‌های زمین قرار می‌گیرند و داور چهارم نیز بیرون زمین است.

هر تیم فوتبال دارای حداقل یک سرمربی، یک مربی و یک مربی دروازه‌بان است. هم‌چنین هر تیم دارای تعدادی بازیکن ذخیره‌است که می‌توانند در میان بازی با بازیکن‌های درون زمین تعویض شوند. تعداد تعویض‌های هر تیم به سه تعویض محدود است.

 

زمین بازی

اندازه ها

با توجه به اینکه مقررات فوتبال در انگلستان شکل گرفته است، اندازه زمین فوتبال هم در واحدهای امپریال بیان شده است و در قوانین مسابقه نیز معادل‌های متریک آن نیامده است، استفاده از واحدهای اندازه‌گیری به‌طور سنتی حتی در خارج از بریتانیا نیز مرسوم است.

فوتبال

مساحت زمین فوتبال:

یک زمین استاندارد فوتبال بزرگسالان برای مسابقات بین‌المللی می‌بایست 110  تا 120 یارد (قدم) (معادل 100 تا 110 متر) طول و 70 تا 80 یارد (64 تا 75 متر) عرض داشته باشد. زمین‌های مسابقات داخلی، می‌تواند بین 91 تا 120 متر طول و 45 تا 91 متر عرض داشته و نباید مربع باشد.

علامت گذارى زمین

علامت گذارى زمین بازى بوسیله خطوط مشخص می شود، ضخامت خطوط متعلق به محوطه مربوط مى باشد. خطوط بلندتر را خطوط طولى و خطوط كوتاه تر را خطوط دروازه می نامند.

ضخامت كلیه خطوط نباید بیشتر از 12 سانتی متر باشد.

زمین بازى بوسیله خط میانى به دو نیمه تقسیم می شود.

مركز زمین بازى در وسط خط میانى مشخص میشود و یك دایره به شعاع 9.15 متر در اطراف آن رسم شده می شود.

محوطه جریمه (پنالتى)

در جلوی هر دروازه محوطه مستطیل شکلی وجود دارد، به عرض 16.5 متر و طول 40.3 متر، از خط دروازه، که به محوطه جریمه و محوطه هجده قدم یا پنالتی معروف است، در این محوطه دروازه‌بان قادر است توپ را با دست لمس کرده و بگیرد و خطای بازیکنان حریف با ضربه پنالتی جریمه می‌شود.

وسایل بازیکنان

وسایل اساسى

وسایل اساسى و اجبارى بازیكنان عبارت است از:

پیراهن

شورت – اگر زیر شورتى استفاده می شود، رنگ آن باید به رنگ اصلى شورت باشد.

جوراب ساق بلند

محافظ ساق

كفش

محافظ ساق

كلا”‌ بوسیله جوراب پوشیده شود

از جنسهاى مناسب مانند: لاستیك، پلاستیك یا نظیر آنها ساخته شود

محافظت معقولانه اى را فراهم كند

دروازه بانها

هر دروازه بان باید از رنگهایى استفاده كند كه با رنگ لباس سایر بازیكنان، داور و كمك داوران مغایر باشد.

تخلفات و تنبیهات

براى هر گونه نقض این قانون:

احتیاج نیست بازی متوقف شود.

داور به بازیكنى كه وسایلش نقض دارد دستور می دهد كه جهت درست كردن وسایل خود، زمین را ترك كند.

بازیكن پس از اینكه نوپ در بازى متوقف شد، زمین را ترك می نماید، مگر اینكه بلافاصله وسایل خود را اصلاح كند.

بازیكنى كه براى اصلاح وسایل خود زمین را ترك كرده نمی تواند بدون اجازه داور دوباره وارد شود.

قبل از ورود مجدد بازیكن به زمین بازى، داور وسایلش را كنترل كند كه درست و منطبق با قانون باشد.

بازیكن تنها موقعى میتواند مجددا به زمین بازى برگردد كه توپ خارج از بازى باشد.

بازیكنى كه زمین بازى را به دلیل نقض این قانون ترك می كند و سپس بدون اجازه داور دوباره وارد زمین می شود، با نشان دادن كارت زرد به او اخطار داده می شود.

 

نوشته:طاهره رشیدی

برگرفته از وب سایت تبیان

 

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=554