قهرمان ، همیشه قهرمان , گفتگو با استاد محمود پاکیزه تن پهلوان و قهرمان پیشکسوت شیرجه ایران

3065
3066

بازدید

قهرمان ، همیشه قهرمان

گفتگو با استاد محمود پاکیزه تن پهلوان و قهرمان پیشکسوت شیرجه ایران

استاد محمود پاکیزه تن پهلوان و قهرمان 12 سال پی در پی شیرجه کشور ، قهرمان مسابقات جام بین المللی اکو در کشور ترکیه و قهرمان مسابقات ارتشهای جهان ، پهلوان زورخانه های پایتخت ، مربی و داور بین المللی شیرجه ، با وجود تمام مشکلات و ناملایمات های روزگار فقط با توکل به خدا و ذکر نام ائمه و چهارده معصوم ( ع ) به راه مقدس در ورزش  هنوز خود را به ورزش تمام شده نمی پندارد و لحظه ای از کمک به ورزش کوتاهی نمی کند و می گوید ورزش مرگ دارد ولی پیری ندارد . استاد با 73 سال سن هنوز شیرجه از ده متر به بهترین شکل و بدون ایراد و اشکال انجام می دهد ، او هنوز بهترین مربی شیرجه است . بدون شک تمام شیرجه روها و قهرمانان این مرز و بوم سایه مربیگری و شیرجه های زیبای این مرد زحمتکش و صمیمی شیرجه را بر سر خود احساس کرده اند و بدون شک صدای «هپ » محکم و استوار اورا بارها شنیده اند . افتخار است که از کوچکترین شاگردان این استاد بوده ام و از نزدیک شاهد فداکاری و زحمات این استاد ورزش و اخلاق و معرفت بودم . گفتگوی شاگرد و استاد خیلی سخت است ، مثل همیشه پای صحبت ایشان هستم …

ماحصل از نظرتان می گذرد :

استاد از خودتان بیشتر بگویید ؟

من محمود پاکیزه تن متولد سوم خرداد ، هزار و سیصد و سیزده در تهران هستم . در حال حاضر
هفتاد و سه سال سن دارم و شصت و یک سال است که به ورزش می پردازم ، همسر و چهار فرزند دارم . فرزانه دکترای ادبیات دارد ، فریبا مهندس معدن و خاکشناسی است ، شبنم مهندس کشاورزی است  و فرشاد پسرم شغل آزاد دارد .

چطور رشته شیرجه را به عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کردید و چه کسی مشوق شما بود ؟

آغاز فعالیتهای ورزشی من از باشگاه نیرو راستی (شاه آباد سابق ) بود ، چون در آن زمان به بچه ها اجازه داده نمی شد که در زورخانه به ورزش بپردازند و وارد گود شوند ، من فقط برای تماشا به آنجا می رفتم و مدتی بعد چون برادر بزرگم مرحوم عباس پاکیزه تن معروف به عباس ریخته گر، روبروی زورخانه دونگی در خیابان پامنار مغازه داشت ،مرا به باشگاه برد و به ورزش کشتی پهلوانی و باستانی پرداختم ، پیشرفت من تا به حدی سریع و خوب بود که از خانم مهران صاحب باشگاه نیرو راستی کاپ دریافت کردم . در همان زمان روزی به استخر منظریه رفتم و در آنجا دیدم که عده ای در حال شیرجه زدن هستند و من خیلی از شیرجه رفتن آنها از دایو خوشم آمد و چون آمادگی بدنی خوبی را در ورزش کشتی و باستانی پیدا کرده بودم در آن استخر به همراه آقایان تقی عسگری ، مصطفی ذوالفقاری ، مظفر جلالی ، محمود شیرازی ،حسن محبی ، حسن اعظمی ، سرابی شجاعی ، کریم زاده و آقای داود نصیری که بعدها  سرپرست و مربی تیم شیرجه شدند شروع به تمرین شیرجه کردم  آن روزها و فقط  با عشق و علاقه شخصی خودم به ورزش شیرجه می پرداختم ، من قبل از با قهرمانانی چون مرحوم غلامرضا تختی ، حسن ملاقاسمی ، عروجی ، اکبر جاویه ، تقی مژده گار و اکبر حیدری در رشته کشتی رقابت می کردم .

استاد ! برای پیشرفت رشته شیرجه چه پیشنهادی دارید ؟

بهترین راه برای پیشرفت رشته شیرجه جمع کردن بچه ها وعلاقه مند کردن آنها به شیرجه است که آنهم مستلزم افزایش استخرها  و مجهز کردن استخرها به دایو و سکو است ، شیرجه واقعاً مظلوم است و با اردوهای بیشتر و برنامه های بیشتر شیرجه کشورمان می تواند جایگاه خودش را در آسیا پیدا کند .

از بهترین شیرجه رو ، بهترین مربی و بهترین داور شیرجه برایمان بگویید ؟

عباس خلیقی بهترین شاگردم بوده است او از نظر اخلاق و تکنیک در کشور همیشه حرف اول را می زده است ، سعید طاقبستانی قهرمان کشور در مسابقات آسیایی و مرتضی نواب کارگر هم خیلی خوب هستند . حسین حیدر پور که در حال حاضر رئیس کمیته فنی شیرجه است از بهترین های زمان خودش بود بهترین مربی کسی که خوب بداند ، کننده کار باشد و برنامه ها را خوب اجرا کند . بهترین داور هم داوری است که وجدان داشته باشد ، داور باید یک قاضی خوب باشد ، از نمره کم دادن به شیرجه روهای خوب نترسد و همه چیز را در نظر بگیرد و خلاصه به شیرجه نمره بدهد نه به شیرجه رو .

به نظر شما چه سنی برای شروع شیرجه مناسب است و تا چه سنی می توان به شیرجه پرداخت ؟

به نظر من بچه ها از هفت سالگی می توانند به ورزش شیرجه بپردازند که تا سن 12 تا 15 سالگی به سطوح قهرمانی دست یابند ، البته باید قبل از انتخاب تست شود تا فاکتورهای لازم را داشته باشند خلاصه باید بدن داشته باشند  و اینکه تا چه سنی می توان ورزش کرد باید بگویم که در ورزش مرگ هست پیری نیست دل خوش می خواهد و بس .

ازمشکلات و سختی های گذشته بگویید و برای ما بگویید که در حال حاضر وضعیت شیرجه کشور چگونه است ؟

از خاطرات تلخ می توان به این نکته اشاره کنم در مسابقات انتخابی بازیهای آسیایی توکیو ژاپن من اول شدم ولی به دلیل روابط پشت پرده نفر سوم مسابقات انتخابی به بازیهای آسیایی فرستاده شد این یکی از تلخ ترین خاطرات ورزش من است که در آن زمان برای من خیلی سخت بوده و خاطره شیرینی که دارم مربوط به جام اکو در کشورترکیه بود که من شب قبل از مسابقه به شدت مریض شدم ، به حدی که دکتر و افراد تیم به من اجازه شرکت در مسابقه را نمی دادند ولی از خدا کمک خواستم و از چهارده معصوم مدد گرفتم و صبح بیدار شدم در مسابقه اول شدم . شیرجه کشور در حال حاضر پیشرفتهای خوبی داشته است ولی از مسئولین می خواهم بیشتر به قهرمانان محبت کنند و امکانات بیشتری را برای شیرجه فراهم کنند .

اگر قرار باشد فقط یک شیرجه از ده متر اجرا کنید دوست دارید کدام شیرجه را اجرا کنید ؟

من شیرجه های زیادی را اجرا کرده ام ولی شیرجه یک و نیم واروی باز را خیلی دوست دارم

در پایان توصیه شما به شیرجه روندگان چیست و الگوی شما در ورزش چه کسی بوده است ؟

الگوی من مرحوم تختی در جوانمردی و اخلاق است و توصیه من به جوانان جوانمردی و اخلاق ، سخت کوشی در تمرین و گوش کردن و احترام گذاشتن به مربی است .

در اینجا ضمن تشکر از شما عزیزان خاطر نشان می شوم تک تک ما و شیرجه کشورمان به نوعی مدیون زحمات این عزیزان پیشکسوت هستیم و امروز وظیفه ماست که از آنان غافل نشویم ، علم و ورزش در حال پیشرفت است و قهرمانان روز به روز جایگزین می شوند ولی پهلوان وآیین پهلوانی هرگز کمرنگ نخواهد شد ، محمود پاکیزه تن این روزها به شادابی گذشته نیست این مشکلات به حدی کمرش را خم کرده که دیدن او در استخری که بدون او چراغش خاموش است خیلی سخت شده است ، بهر حال امیدواریم شرایط به گونه ای فراهم شود که محمود خان را دوباره اول دایو ببینیم و سلامتی کامل ایشان را از درگاه خداوند منان خواستارم .

استاد محمود پاکیزه تن در فروردین 91 ودر سن 76 سالگی دار فانی را وداع گقت. این مقاله ازنشریه رسمی فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران شماره 8 – زمستان 85 چاپ شده بود.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1092