ano-416_1z

روغن های MCT و چربی های اشباع شده

3081
3082

بازدید

روغن های MCT و چربی های اشباع شده

در تئوری های معمول تغذیه، قوانین خوب و بد زیادی وجود دارد: اینکه چربی ها بد هستند و کربوهیدرات ها خوبند، یا مقدار خیلی زیاد پروتئین و مقدار خیلی کم کربوهیدرات خطرناک است. ولی در رژیم های بدنسازان کمتر چیزی بطور مطلق سیاه یا سفید دیده می شود، و بیشتر مواد رنگ خاکستری دارند، به عبارت دیگر هیچ ماده غذایی خاصی کاملا مضر یا کاملا مفید به حساب نمی آید. البته، برخی چیزها بدتر هستند و برخی دیگر بهتر؛ ولی تقریبا هر غذایی جایی برای خود دارد و موادی که کاملا منفور هستند انگشت شمارند، از جمله چربی های ترانس که در حال حاضر هیچ خصوصیت مثبتی برای آنها یافت نشده، و تنها مضرات بسیاری از آن به گوش می رسد.

روغن MCT , تری گلیسیریدها

در مقابل یک مثال از تفاوت نگاه بدنسازان با افراد عادی: اغلب افراد چربی های اشباع را بد به حساب می آورند، شاید در بسیاری موارد این مسئله درست باشد ولی نه همیشه. این حقیقت دارد که چربی های اشباع تاثیر بیشتری را بر افزایش ذخایر چربی دارند، همین طور انسداد عروق خونی، ولی این بر می گردد به وقتی که شما مقدار زیادی کربوهیدرات هم در رژیم غذایی خود جای دهید.

اما در یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین جا برای مصرف چربی بیشتر وجود دارد، از آنجایی که کالری کمتری را به دلیل مصرف کربوهیدرات کم دریافت می کنید باید به نحوی این کمبود را جبران کنید. به طور معمول توصیه ما این است که تمرکز خود را روی مصرف چربی های مفید از جمله روغن زیتون، آووکادو، کره بادام زمینی و ماهی های چرب قرار دهید، ولی همواره جا برای یک تکه بزرگ استیک است و صبحانه هر بدنسازی باید شامل تعدادی تخم مرغ باشد.

یکی دیگر از دلایلی که بنا به توصیه رسانه های جمعی در مورد چربی ها اشکال دارد این است که بر خلاف تبلیغ آنها تمام چربی های اشباع مشابه هم نیستند. در واقع برخی از آنها براحتی به شکل چربی در بدن ذخیره نمی شوند و در افزایش ریسک بیماری های قلبی نقش ندارند. به این دسته از چربی های اشباع، تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط اطلاق می شود و به اختصار MCT نامیده می شوند، MCT ها دارای ساختار شیمیایی کوتاه تری نسبت به دیگر چربی ها هستند، و در روغن نارگیل و روغن هسته خرما یافت می شود.

سایز مولکولی چربی های MCT به آنها امکان می دهد خصوصیاتی را از خود بروز دهند که چربی های دیگر فاقد آن هستند، یکی از آنها جذب مستقیم به جریان خون پس از پروسه هضم است. اغلب چربی ها پروسه کند و طولانی را برای گوارش پشت سر می گذارند قبل از اینکه بتوانند به عنوان سوخت مصرف یا ذخیره شوند، ولی MCT ها از تمام این مراحل مبرا هستند. در واقع آنها برای انتقال به داخل سلول ها برای سوختن، مسیر آسان تر و کوتاه تری را در پی دارند. نتیجه نهایی اینکه MCT ها نسبت به چربی های دیگر بسیار ساده تر جهت تامین سوخت مورد استفاده قرار می گیرند و تمایل کمتری جهت ذخیره شده به شکل چربی دارند.

MCTها همچنین دارای اثرات جالبی بر چربی های بدن است. در مطالعات متعدد، محققان کشف کرده اند که مصرف MCTها مستقیما با کاهش ذخایر چربی و مصرف انرژی توسط بدن در ارتباط است. در مطالعه ای که در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی به چاپ رسید، کسانی که 10 گرم روغن MCT در وعده صبحانه، ناهار و شام مصرف کرده بودند، افزایش بیشتری در سوخت و سازشان دیده شد نسبت به کسانی که 10 گرم از تریگلیسیریدهای با زنجیره طولانی تر استفاده کرده بودند، یعنی نوعی از چربی هایی که در روغن  زیتون و ذرت یافت می شود. مطالعه دیگری که نتیجه آن در تحقیقات چاقی به چاپ رسیده نشان داد در میان افرادی که از MCTها استفاده می کنند چربی سوزی افزایش و مقدار چربی بدن کاهش می یابد.

هرچند بنظر می رسد تمام انواع MCTها مفید هستند، ولی به این دلیل که جزء چربی های اشباع شده به حساب می آیند، هنوز عده ای در مورد آثار منفی آنها بر افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی تردید دارند. اخیراً دانشمندان به مقایسه مصرف روغن های MCT با روغن زیتون
( که بطور عمده حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع تک پیوندی است) به عنوان بخشی از رژیم غذایی 16 هفته ای کاهش وزن برای دسته ای از افراد پرداختند؛ و مشخص شد هیچیک از این دو نوع روغن دارای آثار منفی بر سطوح گلوکز خون، کلسترول یا فشار خون نیستند.

نتیجه اینکه MCTها تفاوت زیادی نسبت به انواع دیگر از چربی های اشباع شده دارند. سعی کنید روزانه یک قاشق غذاخوری MCT به همراه غذای خود میل کنید و می توانید این مقدار را به یک تا 2 قاشق یک تا 4 بار در روز افزایش دهید.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=873