Neck-Pain

درد گردن در شناگران

3176
3177

بازدید

درد گردن در شناگران

 دکتر فرهاد مرادی شهیر

آیا شنا موجب درد در ناحیه گردن شما می گردد؟

در تجربیات هر پزشکی، بیماران شناگر و غیر شناگری وجود دارند که از درد گردن حاد یا مزمن رنج می برند. اگرچه هیچ مدرکی دال بر زیادتر بودن شیوع درد گردن در شناگران نسبت به افراد عادی وجود ندارد، اما ایرادات تکنیکی می توانند میزان آسیبهای گردنی را به طور قابل توجهی در شناگران افزایش دهند.

درد گردن در شناگران

علل احتمالی دردهای گردنی:

با توجه به عملکرد گردن و قابلیت فراوان حرکت آن، گردن از آناتومی پیچیده ای برخوردار است. قسمت استخوانی که به نام ستون فقرات گردنی شناخته می شود از هفت مهره تشکیل شده است. نخاع که از مغز تا پایین کمر امتداد دارد از درون این مهره ها عبور می کند و انشعابات عصبی که از بین آنها خارج می شوند و اعصاب نخاعی نام دارند به عضلات، مفاصل و پوست دستها، ساعدها، بازوها، مفاصل شانه، عضلات سطحی قسمت بالای پشت و عضله پشتی بزرگ در ناحیه کمر و همچنین به خود گردن منتهی می شوند. از طرفی دیگر عضلات  متعددی در ناحیه گردن قرار دارند که از گردن به سمت پشت امتداد یافته اند. در حقیقت می توان گفت درد، ضعف، بی حسی و یا ناراحتی های این نواحی گفته شده می تواند ناشی از مشکلات گردنی باشد.  مکانیسم های مربوط به ایرادهای تکنیکی :

اگر شما مشکلی در ناحیه گردن دارید و حتی تصور می کنید این مشکل ارتباطی به نحوه شنا کردنتان ندارد، باز هم باید از یک مربی با تجربه بخواهید که تکنیک شنای شما را مورد ارزیابی دقیق قرار بدهد. مربی مجرب می تواند جزئیات حرکات شما را تجزیه و تحلیل کند تا هر اشتباه تکنیکی را به شما گوشزد نماید. در اینجا تنها به تعدادی از این اشتباهات مهم اشاره خواهیم نمود.

شنای کرال سینه:

در هنگام نفس گیری نگذارید سرتان از محور طولی خارج شود یعنی سر را به سمت جلو و بالا نیاورید. در نظر داشته باشید که هر انحراف و کج شدن از فرق سر تا نوک پا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از مربیان با تجربه معتقد است که بسیاری از شناگران در هنگام نفس گیری تمایل دارند چانه خود را به سمت شانه ببرند که نه تنها انحرافی در محور طولی ایجاد می کند بلکه باعث ایجاد درد گردن و بی حسی و کرختی بازوها می گردد.

در هنگام شنا به طور مستقیم به کف استخر نگاه کنید و سر خود را بالا نیاورید. چندین سال پیش،  مربی ها توصیه می کردند که سر کمی به سمت بالا بوده و به جلو نگاه شود اما اکنون مربیان عقیده دارند که با نگاه مستقیم به جلو تعادل بدن بهتر حفظ خواهد شد.

در هنگام نفس گیری سر خود را بیش از حد نچرخانید. این اشکالی است که اکثر شناگران ناشی مرتکب می شوند. به خاطر داشته باشید آبی که در کنار دهان شناگر قرار گرفته است مواج بوده و راکد نیست لذا کافی است تنها قسمتی از دهان برای نفس گیری از آب خارج شود.

چرخش بدن در حول محور طولی ( رولینگ) اهمیت زیادی دارد. زیرا دوران ناکافی در این محور موجب چرخیدن بیشتر گردن تا نفس گیری صورت پذیرد. اگر بدن به اندازه کافی حول محور طولی بچرخد، لازم نخواهد بود که گردن بیشتر از 45 درجه برای نفس گیری دوران پیدا کند و این انحراف کمتر از میرانی است که در هنگام رانندگی ایمن با خودرو مورد نیاز است.

برای اکثر شناگران نفس گیری از هر دو طرف مناسب تر است. یک اشکال شایع آن است که خود را برای نفس گیری در سمتی که مشکل دارید تمرین دهید در این حالت به جای آنکه بدن به اندازه کافی در حول محور طولی بچرخد، گردن بیشتر از اندازه چرخانده می شود. بهتر است در این دوران برای بهبود وضعیت تمرینی خود از یک مربی با تجربه مشاوره بگیرید.

شنای کرال پشت:

برای آنکه سر خود را در حالت شناور نگه دارید لازم است از عضلات ناحیه جلوی گردن استفاده کنید. معمولا به دنبال یک شنای طولانی کرال پشت، خستگی در عضلات این ناحیه دیده می شود که بهتر است از اصول تمرینی به ویژه افزایش تدریجی فشار و متراژ بهره گرفت.

چرخش ناکافی بدن فشار زیادی به عضلات و مفصل شانه وارد می کند که ممکن است به نوبه خود بروی گردن تاثیر بگذارد.

برگشت ها:

اطمینان حاصل کنید که برگشت شما بدون حرکات انفجاری و به نرمی صورت می گیرد. سرتان باید به صورت خم شده باشد و نباید چانه به سمت بالا بیاید.

شنای قورباغه :

سر و گردن خود را در حین شنای قورباغه در یک راستا نگه دارید هرگز نباید برای نفس گیری یا نگاه به انتهای استخر سر را به سمت عقب خم نمود بلکه به جای آن باید به سطح آب نگاه کرد و گردن و تنه باید در یک راستا باشند. این نکته نه تنها موجب راحت تر شدن وضعیت گردن می شود بلکه سرعت شناگر را افزایش می دهد. اگر گردن خود را رو به عقب ببرید موجب می شود پشت و باسن به داخل آب بروند و میزان مقاومت آب در برابر حرکت افزایش یابد.

شنای پروانه:

یک پای ضعیف دولفین ، فقدان قدرت در عضلات بالاتنه و یا ترکیبی از این دو موجب می شود نفس گیری به درستی صورت نپذیرد.

در شنای پروانه تنظیم زمان حرکات اندامها از اهمیت بیشتری برخوردار است. شایع ترین اشکال آنست که نفس گیری خیلی طول بکشد یعنی تلاش شود در زمانی که دستها خارج از آب هستند نفس گیری انجام شود. این وضعیت بسیار ناراحت کننده است زیرا در حالیکه شانه ها رو به جلو و پائین حرکت می کنند، سر و گردن به سمت عقب می آیند. بنابراین باید هوا در زمان خود سریعا بلعیده شود و سر به سمت پائین برگردد.

فعالیتهای روزانه ای که ممکن است وضعیت گردن را وخیم تر کند:

اگر از درد مزمن گردن رنج می برید، اکیدا توصیه می شود که فضای محیط کار خود را از نظر ارگونومی ( انطباق وسایل با شرایط بدن) مورد بازبینی قرار دهید. آیا رایانه شما در سطح دیدتان قرار گرفته است؟ آیا صندلی پشتتان را به خوبی نگه می دارد؟ آیا صفحه کلید رایانه طوری قرار گرفته که شانه هایتان راحت و ساعدهای شما با سطح زمین موازی باشند؟ همچنین برای کنترل سایر موارد در زندگی بهتر است به این موارد دقت نمائید:

آیا گوشی تلفن را بین شانه و صورت خود نگه می دارید؟ اکیدا توصیه می شود که حتی اگر زمان کوتاهی را به استفاده از تلفن اختصاص می دهید، از یک هدست استفاده کنید.

به جای آویزان کردن کیف سنگین از یک شانه، از یک کوله پشتی استفاده کنید و هر دو بند آن را به پشت بیاندازید.

سایر تمریناتی که در خارج از آب انجام می دهید مثل تمرینات یوگا که بروی گردن یا شانه می ایستند و یا انجام پا دوچرخه که موجب خم شدن بیش از حد گردن می گردد نیز می تواند فشار زیادی به گردن وارد آورد.

می توانید وضعیت قرارگیری ستون فقرات خود را با کمک پزشک مورد ارزیابی قرار دهید. اگر دچار گوژپشتی در وضعیت ایستاده یا نشسته بودید بهتر است از تمرینات اصلاحی استفاده کنید. این تمرینات شامل کشش عضلات دچار گرفتگی و کوتاهی، تقویت عضلات ضعیف و افزایش هشیاری نسبت به وضعیت بدن خواهد بود.

درمان

اگر به گردن درد دچار شدید حتما به پزشک مراجعه کنید تا قبل از درمان به اخذ شرح حال و معاینه شما بپردازد. به هر حال اگر به ناحیه گردن شما ضربه ای وارد شده باشد باید درمان تخصصی مربوطه برای شما صورت گیرد. تا زمان دریافت درمان تخصصی، به گردن خود استراحت دهید و هر یک ساعت، به مدت 15 دقیقه از کیسه یخ بروی محل درد استفاده نمائید. درمانهای تخصصی می توانند شامل ایجاد کشش بروی عضلات، امواج ماوراء صوت، امواج الکتریکی و تمرینهای درمانی باشند. ماساژ را فقط در زمانی که توسط پزشک تجویز شده و بوسیله یک فرد ماهر مثل فیزیوتراپیست انجام می شود بکار ببرید زیرا در بعضی از شرایط ممکن است بی اثر و یا حتی خطرناک باشد.

اگر درد گردن در هنگام شنا ایجاد می شود، بهتر است تا هنگام معاینه توسط پزشک از شنا کردن خودداری نمائید. اما اگر آسیب جدی به گردن وارد نشده باشد، گاهی شنا با استیل و تکنیک صحیح موجب بهبود این دردهای گردنی می گردد.

منبع : سایت WWW.Usaswimming. Org

نشریه رسمی فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران

شنای ایران سال دوم- شماره 7

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1108