تاریخچه و قوانین ورزش فریزبی

2946
2947

بازدید

تاریخچه فریزبی

فکر طراحی این صفحه مدور پلاستیکی در سالهای دهه ۵۰ به فکر اقای والترفردریک موریسون رسید در سالهایی که با lucilo همسرش در سواحل کالیفرنیا با یک تابه کوچک کیک پزی بازی میکرد.
او اسم وسیله ای را ساخته بود صفحه پلوتو گذاشت و ان را در بازارهای محلی به شکل اسباب بازی می فروخت.
بعد از مدتی این مخترع حاشیه ی صفحه پلاستیکی را خم کرد تا خاصیت ایرودینامیکی ان افزایش یابد.

 

شکل منحصر به فرد ایرودینامیکی این صفحه کاری میکرد تا مدتی روی هوا معلق بماند یا به طرز شگفت انگیز چرخان چرخان تا دوردستها برود.
این وسیله به سرعت بین بچه ها و بزرگترها محبوب شد تا سرانجام اقای موریسون در سال ۱۹۵۷ امتیاز این اختراع صفحه پلاستیکی را به شرکت مشهور اسباب بازی فروشی (هام-هو)فروخت.
پس از این که دانشجویان سواحل شرقی امریکا از بشقابهای چدنی یک نانوایی به نام (فریزبی پای) برای بازی استفاده میکردند این شرکت متوجه شد که بیشتر نوجوانان به این وسیله فریزبی(frisbie) میگویند که در ان زمان نام یک شرینی پای معروف بود.
شرکت (هم-هو) این وسیله را با اندکی تغییر فریزبی (Frisbee) نام گذاشت تا با اسم ان نوع شیرینی کمی متفاوت بود.

چگونگی پیدایش

در پاییز سال ۱۹۶۸ ، جوئل سیلور ، دانش آموز دبیرستان کلمبیا پیشنهاد تیم فریزبی به شورای دانشجویی داد . همان تابستان ، گروهی از دانشجویان با هم جمع شدن که انچه سیلور )به ان تجربه بازی التیمیت گفت ورزشی برگرفته از فریزبی فوتبال بود(را بازی کنند. که از جارد کاس (وقتی که در اردوگاه تابستانی در ماساچوسف )، که در آنجا تدریس میکرد یاد گرفته بود را بازی کنند.قوانین این بازی توسط کاس توسعه پیدا کردو انهایی که توسط سیلور ابداع شده بود انکار شد.
در سال ۲۰۰۳ کشف شد که بازیی که کاس و سیلور میکردند بیشتر از انچه که فکرش میشد شبیه التیمیت است. با این وجود ، دانش آموزانی که در دبیرستان کلمبیا در Maplewood ، نیوجرسی ،بازی میکردند قوانین را تدوین کردند گروهی از دانش آموزانی شامل شرکت کنندگانی از دانشگاهیان ، شورای دانشجویی و روزنامه های دانشجویی مدرسه بودند.همکاران اولیه ی کلیدی به جز سیلور برنارد بازی ،هلرینگ و جانی هاینس بودند. عضو دیگر تیم اصلی والتر سابو بود که میخواست چهره یی مطرح در حرفه رادیو شود.
در بازی التیمت جان و سیلور خطا با چیزی مثل برخورد کافی برای انکه خشم بازیکنی که رویه ان خطا شده را برانگیزد تعریف میشد. هیچ داوری حاظر نبود ( که معمولا اکنون نیز همینطور است) اکثر مسابقات التیمیت (حتی انهایی که در مرحله بالا انجام میشد)را داوری کند. در مرحله بالاتر داورانی که به انها ناظران میگفتند اغلب حاظر هستند. ناظران تنها وقتیکه توسط یکی از تیمها تقاضای تجدید نظر در مورد اینکه چه امتیازی تیم باید کسب کند نظر میدادند.

قوانین فریزبی

فوانین بازی در فوتبل فریزبی کاملا ساده و روان می باشد.

فریزبی یک رشته جذاب و مفرح می باشد که از پنج سبک مختلف تشکیل شده است.
انجام این رشته ورزشی موجب تقویت هردو سیستم غیر هوازی و هوازی ورزشکاران می شود و علاوه بر تقویت دستگاه قلبی و عروقی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی شده ضمن آنکه در بعد روانی نیز تاثیرات شگرفی را بر روی افراد می گذارد.

 

این ورزش همچنین موجبات تخلیه هیجانی را نیز فراهم ساخته و بدلیل قابلیت انجام این رشته ورزشی به صورت خانوادگی می تواند روابط خانوادگی را نیز تحکیم ببخشد این بازی توسط یک بشقاب پلاستیکی که عمق آن ۲ سانتی متر و در قطرهای متفاوت  بر اساس رشته مربوطه و با وزن ۱۴۰ الی ۱۷۵ گرم انجام میشود.

سبک های مختلف بازی:
۱- Ultimate ( آلتیمیت) حرفه ای
این بازی به صورت تیمی برگزار شده و هر تیم شامل ۷ نفر که در زمینی به ابعاد ۳۷ در ۱۰۰ متر ( یعنی نصف یک زمین فوتبال از طول ) برگزار می گردد.
زمین بازی به صورت خاص به زمین بازی اصلی تقسیم بندی می شود که ۶۴ متر طول و ۳۷ متر عرض دارد منطقه با ۱۸ متر عمق و ۳۷ متر عرض در انتها از زمین بازی را نشان می شود.

Ultimate یک ورزش بدون تماس و خود داوری است. تمامی بازیکنان مسول اجرا و رعایت قوانین و مقررات مربوطه هستند این بازی متکی به نفس بازی است و ر بازیکن مسئولیتی منصفانه و از روی عدالت دارند.
× کلیه خطوط بین ۷۵ الی ۱۲۰ میلی متر ضخامت داشته و جزء زمین بازی می باشد.
× در اطراف زمین به فاصله حاقل سه متر نباید هیچگونه مانع یا وسیله به صورت ثابت یا متحرک وجود داشته باشد.
× بازیکنان حق پوشیدن لباس یا تجهیزاتی را که ممکن است به سایر بازیکنان آیسب برساند را ندارند.
× بازی در دونیمه برگزار می گردد و هریک از دوتیم که زودتر به عدد۹ برسد نیمه اول به پایان رسیده و پس از اتمام وقت استراحت بین دو نیمه و شروع نیمه دوم تیمی که زودتر ۱۷ گل به ثمر برساند برنده بوده و بازی به تمام می رسد.
× هیچ گونه محدودیتی در تعویض بازیکنان وجود ندارد.
×ضمنا کلیه قوانین و مقررات این رشته در حال ترجمه بوده و به محض آماه شدن به صورت جزوه و کتاب جهت استفاده علاقه مندان به چاپ خواهد رسید.

۲- DISC GOLF ( فریزبی گلف)
این بازی به منظور ارتقا‍ء سطح مهارت در پرتاب دیسک و روشهای مختلف پرتاب و گرفتن که موجب تقویت عضلات و هماهنگی عصب و عضله شده و مهارت های پایه از قبیل پرتاب کردن ها گرفتن ها را در یادگیری و ارتقاء سطح مهارت های گوناگون افراد نقش مهمی ایفا می کند.

مسابقات فریزبی

مهمترین مسابقات فریزبی که هر ساله در سراسر جهان و زیر نظر فدراسیون جهانی فریزبی برگزار می شود بر اساس اولویت و مهم بودن آن و نیز حساستی که از نظر جهانی دارند به شرح ذیل می باشد:

   مهمترین مسابقات

_بازیهای جهانی، مسابقات بین المللی با حضور تیم های ملی، سازماندهی شده توسط WFDF

_مسابقات قهرمانی جهانی Ultimate & Guts ، مسابقات بین المللی با حضور تیم های ملی، سازماندهی شده توسط WFDF

_مسابقات قهرمانی جهانی باشگاهی آلتیمیت، مسابقات بین المللی با حضور تیم های باشگاهی، سازماندهی شده توسط WFDF

_مسابقات قهرمانی جهانی آلتیمیت جوانان، مسابقات بین المللی با حضور تیم های جوانان، سازماندهی شده توسط WFDF

_سری مسابقات قهرمانی آمریکا، یک سری مسابقات قهرمانی آمریکا و کانادا با حضور تیم های منطقه ای، سازماندهی شده توسط USA Ultimate

_مسابقات قهرمانی آلتیمیت اروپا، مسابقات قهرمانی اروپا با حضور تیمهای ملی، سازماندهی شده توسط EFDF

_سری اروپایی آلتیمیت باشگاهی، مسابقات اروپایی باحضور تیم های باشگاهی که صلاحیت شرکت در مسابقات آلتیمیت اروپایی منطقه را داشته باشند، سازماندهی شده توسط EFDF

_مسابقات قهرمانی آلتیمیت اروپا، مسابقات اروپایی باحضور تیم های باشگاهی که هر ۴ سال برگذار می شود، سازماندهی شده توسط EFDF

_مسابقات Spring Reign ، مسابقات سالانه ی آلتیمیت جوانان در Burlington، سازماندهی شده توسط discNW ، مسابقات Spring Reign بزرگترین مسابقات آلتیمیت جوانان در جهان است .

_مسابقات Chennai Heat، بزرگترین مسابقات ساحلی هندکه در Chennai برگذار می شود که رقابتی ترین مسابقات در هند می باشد.

_مسابقات Windmill Windup Amsterdam، بزرگترین مسابقات سالانه در چمن در اروپا با حضور بیش از ۹۰ تیم از سراسر جهان است که در ماه جون در آمستردام هلند برگذار می شود
_نمایشگاه آلتیمیت مالزی،بزرگترین مسابقات سالانه مالزی که در کوآلالامپور که سالانه ۶ هفته میزبان مسابقات است.

آخرین ماجراجوئی

ورزش  فریزبی  اینک دست کم ۲,۰۰۰ ورزشکار را به منطقه واشنگتن می کشاند.

پرتاب یک فریزبی به اینطرف و آنطرف که بسیاری آنرا بعنوان یک سرگرمی و تفریح تلقی می کنند، برای ۲,۰۰۰ بازی کن “آلتیمت فریزبی” رقابتی تنگاتنگ است. درتعطیلات آخرهر هفته، این بازیکنان بسرعت می دوند، شیرجه می زنند، می پرند، حقه می زنند و به دور دست پرتاب می کنند، تا تکه ای پلاستیک را به نقطه انتهایی رسانده و یک امتیاز درمقابل تیم حریف کسب کنند.

جانی لابارگ، بازیکن ۳۲ ساله آلتیمت فریزبی از تیم چاپ شاپ می گوید: “در دهه ۷۰، عده زیادی از مردم در کناره های زمین می ایستادند و (ماری جوانا) می کشیدند. امّا امروزه مردم این ورزش را جدّی می گیرند.” بسیار جدّی. در حقیقت واشنگتن از نظر دارا بودن دومین محل بزرگ برگزاری مسابقات آلتیمت فریزبی در ایالات متحده و پذیرش بیشترین تعداد تیم شرکت کننده، در مقایسه با دیگرنقاط، به استثنای بوستون، بخود می بالد. از ماه مارس تا نوامبر، تیم ها خود را برای مبارزه در رقابتی که ترکیبی است ازعوامل بسکتبال و فوتبال، آماده می کنند. در آرایشی هفت- در مقابل – هفت، یک مهاجم فریزبی را پس از پیمودن زمین ۷۰ یاردی و پاس دادن های پشت سر هم، به نفر اول می رساند. پاسی که در یک نقطه پایانی گرفته شود، یک امتیاز محسوب می شود و سپس دیسک در اختیار تیم حریف قرار می گیرد. یک بازیکن در حالیکه دیسک را در دست دارد نمی تواند بدود امّا می تواند بچرخد و آنرا در هر جهت که می خواهد پاس دهد. هم تیمی های او با مانور در داخل و خارج زمین راه را برای او باز می کنند و به او کمک می کنند تا ظرف ۱۰ ثانیه فریزبی را دوباره پرتاب کند.

استیو گودوین، بازیکن ۳۹ ساله که دو دهه است بازی می کند می گوید: “از نظر ورزشی این بازی نیروی زیادی را می طلبد. هر کس یک دفاع عقب، یک گیرنده و یک مهاجم است.”

حمله می تواند تن- به- تن بوده یا درون منطقه باشد، امّا تماس بدنی خلاف است.

هر گونه متوقف سازی، پاس ناقص یا نگهداری توپ بیشتر از ۱۰ ثانیه سبب تعویض بازیکن بدون محاسبه وقت تعویض می شود. نتیجه اینکه، این بازی بسیار سریع است. ملانی کالینز، ۳۱ ساله — که در “ایریزر اند باربارلا” بازی می کند، می گوید این بازی با دوی استقامت و وزنه برداری که وی در دوره آموزشی برای آتش نشان شدن انجام می دهد کاملاً متفاوت است. “این بازی سریع دویدن است — و دوباره دویدن و ایستادن.” بازیکنان مسن تر، که در اواخر سی سالگی بسر می برند، بدلیل محافظه کاری شان باعث کند شدن سرعت می شوند. در حالی که این بازی یک ورزش تماسی نیست. آلتیمت، بازیکنان را نزدیک به یکدیگر و در عین حال بصورت فردی در زمین بازی قرارمی دهد. پیچ خوردگی مچ پا، خراشیدگی زانو و رگ به رگ شدن مچ دست عادی است. با وجود این، ای.جی. ایواشکو، ۳۴ ساله از تیم چاپ شاپ، چنین استدلال می کند: “من قبلاً فوتبال بازی می کردم. در این ورزش من آنقدر آسیب نمی بینم و خیلی بیشتر می دوم.”

این بازی توسط دانش آموزان دبیرستان نیو جرسی در اواخر دهه ۶۰ ابداع شد. ظاهراً بچه درس خوان هایی که نمی توانستند یک تیم ورزشی درست کنند، خود را با یک فریزبی در محوطه پارکینگ مدرسه سرگرم کردند. همانطور که به ابداع بازی خود مشغول بودند، از دیگران نیز چیز هایی آموختند تا آنچه را که آلتیمت یعنی “حد اعلای” ورزش نامیدند ایجاد کنند. آنها به دانشگاه های پرینستون و راجرز رفتند و تیم هایی را تشکیل دادند و اوّلین بازی بین دانشکده ای را در سال ۱۹۷۲ اجرا کردند. به گزارش انجمن بازیکنان آلتیمت(UPA) که در کلرادو اسپرینگز واقع است و هزینه مسابقات ملّی را بعهده دارد، امروزه، ۲۵,۰۰۰ ورزشکار آماتور در مسابقات به رقابت می پردازند. همگام با رشد خود، ورزشکاران آلتیمت جدی تری را بخود جلب کرده است، با این وجود همچنان نوعی احساس دیگر نسبت به آن وجود دارد.

به رغم جنبه های استثنایی آن، آلتیمت احساسی از اشتراک را عرضه می کند. بازیکنان از طریق این شبکه، با دوستان ملاقات می کنند و کار، آپارتمان و شریک پیدا می کنند. کریس گیل، ۳۳ ساله، که رئیس کلوپ فریزبی منطقه واشنگتن (WAFC)است، این چنین توصیف می کند: ” مردم بسیار خونگرم و دلگرم کننده اند.” دوستی و رفاقت بدلیل عدم حضور داور ایجاد شده است؛ بازیکنان خودشان خطاهای خود را اعلام می کنند. فصل ها با مسابقات دوره ای به پایان می رسد و “جایزه روحیه ای ” به اندازه عنوان قهرمانی خواهان دارد. برای بردن چنین جایزه ای، یک تیم باید رفتاری دوستانه داشته باشد و بعد از هر بازی رقبای خود را با فریاد های شادی بخش مورد تشویق قرار دهد. یکی از تیم ها شاعر/ترانه سرای خود را برای سرودن شعار های شادی بخش بهمراه می آورد. بجز معدود باشگاه هایی که در اینجا مستقر هستند، تیم های آلتیمت دارای بازیکنانی مشترک هستند و باید حداقل در طول بازی سه بازیکن زن در زمین داشته باشند که با توجه به سهمیه یک سوّمی زنان در ترکیب تیم، کار آسانی نیست. جیم اشلی، ۲۶ ساله که کاپیتان “اسکید مارکس” است می گوید: “در رده های پایین تر، بموازات پیشرفت زنان، آنها به رده های بالا تر ارتقاء می یابند.” برگزارکنندگان WAFC که در حال افزودن به باشگاه های مهارتی هستند که به زنان در پذیرفتن این ورزش کمک می کنند، اغلب از این شکایت دارند که “حفظ بازیکنان زن کاری دشوار است”. ماهیت مشترک این ورزش بی نظیر است: مردان و زنان بخوبی در کنار یکدیگر به بازی می پردازند تا اینکه به فکررقابت برای بهترین زمین مسابقه، امکانات بازی یا ساعت بازی باشند و از اینرو این ورزش به دوران بعد از تصویب قانون “مساوات جنسیت ها ” تعلق دارد.

جول گری، رئیس انجمن بازیکنان آلتیمت معتقد است که شکل اشتراکی “بهترین ترتیبی است که می توان برای بازی تیمی در دنیای واحد یافت.” و خاطر نشان می سازد که، بر خلاف سایر ورزش ها که قوانین خاصی برای اشتراک بازیکنان دارند، محدودیتی برای وادار ساختن مردان بازیکن برای ماندن در مناطق مختلف و یا بازی در پست های محدود وجود ندارد. “در آلتیمت مشترک، شما خود را با سرعت ها و ارتفاعات مختلف وفق می دهید و کاملاً هماهنگ با جریان بازی روی زمین حرکت می کنید.” فرصت برای تمامی سطوح بازی وجود دارد، از مبتدی گرفته تا بازی در حد یک ستاره. WAFC یک لیگ تفریحی برای تازه کار ها ترتیب داده است که در آن نتیجه برد یا باخت وجود ندارد. برای بازی های فصل بهار/پاییز که بیشتر رقابتی است، “لیگ دسته ها” با سه گروه بندی بر پاست که بر اساس سطح توانمندی از یکدیگر متمایز می شوند. تیم ها با بازیکنان تازه واردی که تمام مدت برای بازی در گروه های پایین تر به آنها ملحق می شوند، انعطاف پذیرهستند. مرور قوانین مسابقه قبل از شروع هر بازی امری عادی است. قهرمانان خوبی در گروه های پایین تر هستند که با بازی کردن در شرایط جسمانی مناسب قرار می گیرند. امّا، بالاترین گروه دارای بازیکنانی با تجربه است، و تفاوت آنها با دیگر گروه ها، در مسافت حیرت انگیزی است که می توانند پرتاب کنند. ‘فورهند’، ‘بک هند’، “آبشار” (بالای سر)، “پولز” (مانند یک ضربه در فوتبال) — اصلاً مهم نیست. آنها پرتاب را با باد و موقعیت رقیب تنظیم می کنند و اغلب بنظر می رسد که امتیاز خود را بدست می آورند. در میان آنها بازیکنان بلند پرواز باشگاهی و اعضاء وفادار یک موج طرفداربازی با فریزبی دیده می شوند. گیل می گوید: “بیشتر در آمد ما که قابل خرج کردن است، صرف بازی آلتیمت می شود.”

متن کامل این مقاله نخستین بار در مجله آخر هفته  واشنگتن پست   به چاپ رسید.

با سپری شدن فصل زمستان و آغاز فصل بهار، به مرور زمان شرایط برای انجام بازی فریزبی در فضای باز مطلوب شده است.علاقه مندان به ورزش فریزبی که تعداد آنها در ایران کم نیز نمی باشد حالا می توانند فریزبی های خود را برداشته و در فضای باز شروع به ورزش نمایند.

در جهت تصمیماتی که تیم مدیریت وب سایت فریزبی گرفته است، از این به بعد در وب سایت قسمتی در نظر گرفته شده که مربوط به اطلاع رسانی وب سایت فریزبی ایران در باره مکانی است که علاقه مندان فریزبی (فعلا در تهران) می توانند به آنجا آمده و از نزدیک با علاقه مندان به فریزبی و اساتید و ورزشکاران این رشته آشنا شده و با یکدیگر به انجام این بازی مفرح و در نهایت ( فوتبال آلتیمیت فریزبی)  بپردازند.

اطلاع رسانی ها به صورت هفتگی در وب سایت قرار داده خواهد شد و علاقه مندان با مراجعه به وب سایت می توانند از تاریخ و محل این گردهمایی ها و همایش های ورزش فریزبی اطلاع لازم را بدست آورند.همچنین چنانچه برای آن دسته از دوستانی که امکان بازدید وب سایت را به صورت هفتگی ندارند روشی دیگر در نظر گرفته شده است. برای این روش کافیست تا عدد پنج را به شماره۳۰۰۰-۷۹۵-۷۹۵-۲۷-۳۵ ارسال نمایید تا به صورت رایگان به عضویت خبرنامه پیامکی در آیید.

توجه داشته باشید که اطلاع رسانی ها فقط در همین وب سایت و در گوشه سمت راست وب سایت درج خواهد شد .

تیم وب سایت فریزبی نیز در این برنامه ها شرکت خواهد داشت

برگرفته از وب سایت  www.frisbee.ir

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=307