17_Oils

انواع چربی ها و روغن ها

2875
2876

بازدید

انواع چربی ها و روغن ها

چربی های خوراکی دسته ای از ترکیبات هستند که از سه عنصر کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده و در طیف وسیعی از غذاها اعم از محصولات حیوانی و دانه ها و مغزها و سبزیجات یافت می شوند. تفاوت های فاحشی در میزان و نوع چربی های خوراکی که باید در یک رژیم غذایی موجود باشد وجود دارد. هر گرم چربی دارای 9 کیلوکالری انرژی می باشد که این میزان در مورد قندها و پروتئین ها 4 کیلوکالری به ازای هر گرم است. مصرف چربی ها به جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین D ، ویتامین K و همچنین مواد مغذی محلول در چربی کمک می کند.

انواع روغن

چربی موجب بهبودی طعم و مزه غذا و همچنین بروز احساس سیری می شود. چربی های خوراکی همچنین موجب رسیدن مقادیر کافی اسیدهای چرب ضروری به بدن می شوند. بدن قادر به ساخت اسیدهای چرب ضروری نیست اما این ترکیبات برای انجام بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی لازم اند.

نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که مصرف بیش از اندازه چربی های مضر می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به چاقی و ناراحتی قلبی و سرطان گردد به همین دلیل دانشمندان و متخصصین تغذیه افراد را به کاهش میزان دریافت روغن های اشباع شده و اسیدهای ترانس و کاهش کلی میزان چربی دریافتی در برنامه غذایی شان تشویق می نمایند.

چربی های خوراکی به چهار دسته تقسیم می شوند:

1-   چربی های دارای یک پیوند دوگانه یا Mufa که مخفف Monounsaturated fatty Acid

2-  چربی های دارای چند پیوند دوگانه یا pufa که مخفف عبارت poly unsaturated fatty Acid  می باشد.

3-  اسیدهای چرب ترانس یا هیدروژنه

4-  چربی های اشباع

یک برنامه غذایی خوب رژیم غذایی است که حاوی مقادیر بیشتری از چربی های گروه یک و دو و میزان کمتری از چربی های گروه 3 و 4  باشد. البته نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که اگرچه غذاهای مختلف را بر اساس میزان بیشترین نوع چربی موجود در ترکیبات شان تقسیم بندی می کنند اما اکثر غذاها حاوی مقادیر مختلفی در تمام گروه های فوق می باشند. لذا در انتخاب غذاها باید بیشتر غذاهایی را برگزید که حاوی مقادیر بیشتری از چربی های گروه یک و دو باشد.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1044