b-3

آشنایی با دستگاه‌های بدنسازی(2)

3044
3045

بازدید

آشنایی با دستگاه‌های بدنسازی(2)


برای انتخاب دستگاه مناسب چه معیارهایی دارید؟ در مطلب قبلی با دو دستگاه حلزونی و اسمیت و مزایا و معایب آن اشنا شدیم. حال به یک مروری بر مزایا و معایب برخی دیگر از این دستگاه‌ها که به شما در انتخاب دستگاه مناسب وضعیت‌تان کمک می پردازیم.


بلند کردن وزنه

وزنه‌های آزاد

وزنه‌‌‌های آزاد مانند دمبل و‌‌‌هالتر می‌تواند جایگزینی برای انجام برنامه تمرینات قدرتی شما باشد. اگر مبتدی هستید اما در جلسات خصوصی کار می‌کنید و یا دوره مبتدی را پشت سر گذاشته‌اید، استفاده از این وزنه‌‌‌ها برای شما بهترین انتخاب است.

مزایا :

1) افزایش استفاده از عضلات گوناگون :

با استفاده از وزنه‌‌‌های آزاد، با هر تمرین می‌توان روی چند عضله همسان کار کرد. برای مثال اگر به صورت ایستاده تمرین خود را انجام می‌دهید، روی عضلات شکمی، اِکتور اسپینا و بعضی از عضلات پا کار خواهد شد.

2) شباهت تمرینات آن به فعالیت‌‌‌های روزمره :

بسیاری از تمرینات با وزنه‌‌‌های آزاد با حرکات و فعالیت‌‌‌های ما در زندگی روزمره شبیه است. به همین دلیل، افزایش قدرت در مقایسه با استفاده از دستگاه بیشتر خواهد بود.

3) بالا رفتن تعادل :

از آنجا که در این تمرینات روی عضلات ثابت‌تری کار می‌شود، به همین دلیل می‌توانید روی تعادل و هماهنگی خود نیز کار کنید. می‌توانید با استفاده از توپ‌‌‌های مخصوص، تمرینات خود را سخت‌تر کنید تا تعادل‌تان را بیشتر بالا ببرید.

4) استفاده بیشتر از نیروی فکری :

هنگام استفاده از وزنه‌‌‌های آزاد برای انجام تمرینات از توانایی مغز برای تشخیص موقعیت بدن و داشتن تعادل استفاده می‌شود. این مساله برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار مهم است. استفاده از وزنه‌‌‌های آزاد می‌تواند هم روی مغز و هم روی جسم‌تان کار کند.

هنگام استفاده از وزنه‌‌‌های آزاد برای انجام تمرینات از توانایی مغز برای تشخیص موقعیت بدن و داشتن تعادل استفاده می‌شود. این مساله برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار مهم است. استفاده از وزنه‌‌‌های آزاد می‌تواند هم روی مغز و هم روی جسم‌تان کار کند.

5) راحت و ارزان :

وزنه‌‌‌های آزاد برای آن دسته افرادی که همیشه در حال سفر هستند و نمی‌توانند مداوم به باشگاه بروند و یا نمی‌توانند هزینه‌‌‌های باشگاه را متقبل شوند، بسیار خوب است.

زدن وزنه

معایب :

1) افزایش خطر صدمه دیدن در صورت انجام حرکات نادرست :

هنگام انجام تمرینات با وزنه، احتمال انجام حرکت نادرست و خارج از مسیر وجود دارد و همین مساله موجب آسیب‌رسانی می‌شود. به همین دلیل باید روی صحت حرکاتتان بسیار دقت کنید.

2) کاهش بازده :

اگر به باشگاهی بروید که انواع گوناگون با وزن‌‌‌های متعدد دمبل در اختیار نداشته باشید باید همیشه منتظر باشید تا نفر قبلی تمرین خود را تمام کند و نوبت به شما برسد. همین مساله موجب کند شدن روند تمرینات و کاهش بازده کار می‌شود.

با اینکه هم دستگاه‌‌‌ها و هم وزنه‌‌‌های آزاد معایب و مزایایی دارند، تقریبا وزنه‌‌‌های آزاد برای همه افراد انتخاب بهتری به شمار می‌رود. حتی افراد مبتدی هم باید تا جایی که می‌توانند به سرعت استفاده از وزنه را شروع کنند چون نتایج بهتری را خواهند گرفت. البته این به این معنا نیست که از دستگاه استفاده نکنید، آنها هم می‌توانند گاهی برای ایجاد وقفه میان تمرینات وزنه آزاد انتخاب خوبی باشند و زمانی هم که طریقه صحیح تکنیک‌‌‌ها را فراموش کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از این دستگاه‌‌‌ها یادآوری ایجاد کنید. پس دفعه بعد که به باشگاه رفتید، حواس‌تان باشد که بعضی تمرینات‌تان را هم با وزنه‌‌‌های آزاد انجام دهید، مطمئن باشید که نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

نوشته رزا خاموشی

برگرفته از وب سایت تبیان

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=538