چگونه یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک طراحی کنیم ؟ ( مخصوص مربیان و داوران )

چگونه یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک طراحی کنیم ؟

( مخصوص مربیان و داوران )

       با سلام خدمت همه مربیان و داوران و علاقمندان به ایروبیک ژیمناستیک

      در این آموزش قصد دارم تا اطلاعاتی در رابطه با آشنایی با برنامه های ایروبیک ژیمناستیک و نحوه طراحی یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک در اختیار دوستان عزیز قرار دهم ….

بدیهی است نظرات و تجربیات مربیان و داوران عزیز در این رابطه راه گشا خواهد بود .

چگونه یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک طراحی کنیم ؟ ( مخصوص مربیان و داوران ) 

مرحله اول طراحی برنامه ایروبیک ژیمناستیک

      برای طراحی یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک اول باید ویژگی های اصلی رشته ایروبیک ژیمناستیک را بشناسیم تا بتوانیم با در نظر گرفتن این ویژگی ها برنامه و طرح درست ، کامل و جذابی را ارائه دهیم .

ویژگی های اصلی رشته ایروبیک ژیمناستیک عبارتند از :

– پیچیدگی

– تنوع

– نیرومندی

– استقامت

– قدرت

– نمایشی زیبا

– موزیک

– طراوت

– هماهنگی

– پویایی

– انرژی

– توان

– انعطاف پذیری

– سیما و رخسار زیبا

– الگوهای حرکتی

– جذابیت

– ابتکار

– تکرار بالای حرکات

– شدت

– سرعت

– ریتم

– توانایی ارتجاعی

– شادی

– شخصیت

مرحله دوم طراحی برنامه ایروبیک ژیمناستیک

     در مرحله دوم طراحی باید با بخش های مختلف یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک آشنا باشیم که هر ۵ بخش را در زیر توضیح خواهم داد .

· الگوهای حرکتی ایروبیک

· حرکات مشکلی

· انتقال ها و اتصال ها

· لیفت ها

· مشارکت ها

     الگوهای حرکتی ایروبیک :

     ترکیب گام های ایروبیک ژیمناستیک و الگوهای حرکتی دست با هم ، به منظور درست کردن زنجیره های ریتمیک فعال و پیوسته با هماهنگی کامل ، همراه با موزیک . باید توجه داشت الگوهای حرکتی ایروبیک در قسمت های مختلف پیست ایروبیک ژیمناستیک اجرا خواهد شد .

     حرکات مشکلی :

      به حرکات ۴ گروه حرکتی ایروبیک ژیمناستیک ( قدرتی پویا ، قدرتی ایستا ، پرشی و جهشی ، تعادلی و انعطافی ) حرکات مشکلی می گویند که گنجاندن این حرکات در یک برنامه ایروبیک ژیمناستیک متناسب با گروه سنی و قوانین وضع شده در مسابقات می باشد که با استفاده از کتابچه مقررات ایروبیک ژیمناستیک فدراسیون جهانی این مهم اجرا می گردد .

     انتقال ها و اتصال ها :

    باید توجه داشت که حرکات ایروبیک ژیمناستیک در سه سطح اجرا می گردد : ۱ –اجرای حرکت در حالت ایستاده ۲ – اجرای حرکت در روی زمین ۳ – اجرای حرکت در هوا . حال به گذر از یک حالت ، شکل ، فرم و یا مکان به حالتی دیگر جهت اتصال دو قسمت یک برنامه از یک سطح به سطح دیگر را انتقال می گویند مثلا انتقال از سطح ایستاده به سطح هوایی . این در حالی است که به وصل کردن دو قسمت برنامه بوسیله حرکات اختیاری بدون ایجاد تغییر سطح ، اتصال میگویند مثلا وصل کردن دو حرکت از یک خانواده حرکتی روی زمین را اتصال میگویند

    لیفت ها :

     در ابتدا ذکر این نکته قابل توجه است که لیفت فقط در برنامه های دو ، سه و گروهی امکان پذیر می باشد و عبارت است از زمانی که یک یا چند ژیمناست توسط ژیمناست های دیگر از روی زمین بلند می شوند . ابتدا و انتهای برنامه می تواند با لیفت شروع و پایان یابد و در برنامه های دو ، سه و شش نفره باید سه لیفت در برنامه اجرا شود و این اجرای لیفت ها با توجه به رده های سنی و قوانین مسابقات متفاوت خواهد بود .

   

    مشارکت ها :

    مشارکت ها نیز در برنامه های دو ، سه و گروهی اجرا می گردند و عبارت است از ارتباط میان افراد یا گروه ها با همکاری متقابل طرفین که با تماس فیزیکی و تغییر حالت همراه می باشد که این همکاری و مشارکت حس تعامل و همکاری را در برنامه نشان می دهد و ژیمناست ها در اجرا و طراحی این حرکات آزاد می باشند که این مشارکت ها می تواند شامل تعاملات فیزیکی و آرایش و صف آرایی در اجرای الگوهای حرکتی و حرکات مشکلی باشد .

جهت مطالعه بیشتر می توانید جزوه زیر را دانلود نمایید :

   دانلود جزوه آموزشی ایروبیک ژیمناستیک

 

 

برگرفته از وب سایت :

ایروبیک و ژیمناستیک

نوشته محمد خلیلی ( مسئول کمیته ایروبیک ژیمناستیک استان آذربایجان غربی )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *