مقالات آموزشی

چگونه يك برنامه ايروبيك ژيمناستيك طراحي كنيم ؟

( مخصوص مربيان و داوران )

       با سلام خدمت همه مربيان و داوران و علاقمندان به ايروبيك ژيمناستيك

      در اين آموزش قصد دارم تا اطلاعاتي در رابطه با آشنايي با برنامه هاي ايروبيك ژيمناستيك و نحوه طراحي يك برنامه ايروبيك ژيمناستيك در اختيار دوستان عزيز قرار دهم ….

بديهي است نظرات و تجربيات مربيان و داوران عزيز در اين رابطه راه گشا خواهد بود .

چگونه يك برنامه ايروبيك ژيمناستيك طراحي كنيم ؟ ( مخصوص مربیان و داوران ) 

مرحله اول طراحي برنامه ايروبيك ژيمناستيك

      براي طراحي يك برنامه ايروبيك ژيمناستيك اول بايد ويژگي هاي اصلي رشته ايروبيك ژيمناستيك را بشناسيم تا بتوانيم با در نظر گرفتن اين ويژگي ها برنامه و طرح درست ، كامل و جذابي را ارائه دهيم .

ويژگي هاي اصلي رشته ايروبيك ژيمناستيك عبارتند از :

– پيچيدگي

– تنوع

– نيرومندي

– استقامت

– قدرت

– نمايشي زيبا

– موزيك

– طراوت

– هماهنگي

– پويايي

– انرژي

– توان

– انعطاف پذيري

– سيما و رخسار زيبا

– الگوهاي حركتي

– جذابيت

– ابتكار

– تكرار بالاي حركات

– شدت

– سرعت

– ريتم

– توانايي ارتجاعي

– شادي

– شخصيت

مرحله دوم طراحي برنامه ايروبيك ژيمناستيك

     در مرحله دوم طراحي بايد با بخش هاي مختلف يك برنامه ايروبيك ژيمناستيك آشنا باشيم كه هر 5 بخش را در زير توضيح خواهم داد .

· الگوهاي حركتي ايروبيك

· حركات مشكلي

· انتقال ها و اتصال ها

· ليفت ها

· مشاركت ها

     الگوهاي حركتي ايروبيك :

     تركيب گام هاي ايروبيك ژيمناستيك و الگوهاي حركتي دست با هم ، به منظور درست كردن زنجيره هاي ريتميك فعال و پيوسته با هماهنگي كامل ، همراه با موزيك . بايد توجه داشت الگوهاي حركتي ايروبيك در قسمت هاي مختلف پيست ايروبيك ژيمناستيك اجرا خواهد شد .

     حركات مشكلي :

      به حركات 4 گروه حركتي ايروبيك ژيمناستيك ( قدرتي پويا ، قدرتي ايستا ، پرشي و جهشي ، تعادلي و انعطافي ) حركات مشكلي مي گويند كه گنجاندن اين حركات در يك برنامه ايروبيك ژيمناستيك متناسب با گروه سني و قوانين وضع شده در مسابقات مي باشد كه با استفاده از كتابچه مقررات ايروبيك ژيمناستيك فدراسيون جهاني اين مهم اجرا مي گردد .

     انتقال ها و اتصال ها :

    بايد توجه داشت كه حركات ايروبيك ژيمناستيك در سه سطح اجرا مي گردد : 1 –اجراي حركت در حالت ايستاده 2 – اجراي حركت در روي زمين 3 – اجراي حركت در هوا . حال به گذر از يك حالت ، شكل ، فرم و يا مكان به حالتي ديگر جهت اتصال دو قسمت يك برنامه از يك سطح به سطح ديگر را انتقال مي گويند مثلا انتقال از سطح ايستاده به سطح هوايي . اين در حالي است كه به وصل كردن دو قسمت برنامه بوسيله حركات اختياري بدون ايجاد تغيير سطح ، اتصال ميگويند مثلا وصل كردن دو حركت از يك خانواده حركتي روي زمين را اتصال ميگويند

    ليفت ها :

     در ابتدا ذكر اين نكته قابل توجه است كه ليفت فقط در برنامه هاي دو ، سه و گروهي امكان پذير مي باشد و عبارت است از زماني كه يك يا چند ژيمناست توسط ژيمناست هاي ديگر از روي زمين بلند مي شوند . ابتدا و انتهاي برنامه مي تواند با ليفت شروع و پايان يابد و در برنامه هاي دو ، سه و شش نفره بايد سه ليفت در برنامه اجرا شود و اين اجراي ليفت ها با توجه به رده هاي سني و قوانين مسابقات متفاوت خواهد بود .

   

    مشاركت ها :

    مشاركت ها نيز در برنامه هاي دو ، سه و گروهي اجرا مي گردند و عبارت است از ارتباط ميان افراد يا گروه ها با همكاري متقابل طرفين كه با تماس فيزيكي و تغيير حالت همراه مي باشد كه اين همكاري و مشاركت حس تعامل و همكاري را در برنامه نشان مي دهد و ژيمناست ها در اجرا و طراحي اين حركات آزاد مي باشند كه اين مشاركت ها مي تواند شامل تعاملات فيزيكي و آرايش و صف آرايي در اجراي الگوهاي حركتي و حركات مشكلي باشد .

جهت مطالعه بیشتر می توانید جزوه زیر را دانلود نمایید :

   دانلود جزوه آموزشی ایروبیک ژیمناستیک

 

 

برگرفته از وب سایت :

ایروبیک و ژیمناستیک

نوشته محمد خلیلی ( مسئول کمیته ایروبیک ژیمناستیک استان آذربایجان غربی )

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *