b12qj23f

ورزش دهگانه چیست ؟

2855
2856

بازدید

دهگانه یکی از رشته‌های ترکیبی دو و میدانی است که ورزش‌کاران آن در ده رشته مختلف طی دو روز پیاپی مسابقه می‌دهند. بر اساس رکوردهایی که شرکت‌کنندگان در هر یک از این رشته‌ها ثبت می‌کنند، امتیازاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و برنده مسابقه شخصی خواهد بود که بیشترین امتیاز را کسب کرده است. بسیاری این رشته را بهترین آزمون برای سنجش مهارت کلی یک ورزشکار می‌دانند و بسیاری هم آن را مهمترین رشته دو و میدانی محسوب می‌کنند. حداکثر امتیازی که هر ورزشکار از هر ماده می‌تواند کسب کند هزار امتیاز است و امتیازهای بالای ۸۰۰ نتایج خوب و برجسته‌ای محسوب می‌شوند. باب توماس آمریکایی در دو المپیک ۱۹۴۸ و ۱۹۵۲ و دیلی تامپسون انگلیسی در ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ دو ورزشکاری هستند که در دو دوره المپیک قهرمان رشته دهگانه شده‌اند.

 

دهگانه چیست

ده رشته ای که ورزش‌کاران دهگانه در آن مسابقه می‌دهند شامل چهار دو ۱۰۰ متر، ۱۱۰ متر بامانع، ۴۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر به همراه سه پرتاب نیزه، دیسک و وزنه و سه پرش طول، ارتفاع و پرش با نیزه می‌شود. مسابقات ده‌گانه معمولا در بخش مردان برگزار می‌شود و زنان به جای این رشته در مسابقات هفت‌گانه شرکت می‌کنند.

رکورددار این رشته آشتون ایتون آمریکایی است که ۹۰۳۹ امتیاز را در سال ۲۰۱۲ کسب کرد ولی با قهرمانی در المپیک ۲۰۱۲ لندن قهرمان کنونی المپیک در این رشته به نیز شمار می‌رود.

دهگانه برگرفته از پنج‌گانه باستانی است که در المپیک باستانی یونانی‌ها برگزار می‌شد و از پنج رشته پرش طول، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه، دو سرعت و کشتی تشکیل می‌شد. این رشته از سال ۷۰۸ قبل از میلاد وارد المپیک شده بود و یکی از محبوب‌ترین رشته‌های المپیک یونانی‌ها بود. از سال ۱۸۸۰ اتحادیه دو و میدانی آماتور شروع به برگزاری مسابقات دو و میدانی در رشته‌های ترکیبی کرد و از المپیک ۱۹۰۴ پاریس رشته دهگانه وارد المپیک شد.

 

منبع : ویکی پدیا

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=619