قابل توجه جامعه جودو ایران و علاقمندان ورزش زیبای جودو

قابل توجه جامعه جودو ایران

و علاقمندان ورزش زیبای جودو

 

در ورزش جودو مقوله ای تحت عنوان اوکه می وجود دارد که این ورزش زیبا را از سایر ورزشهای رزمی متمایز می سازد:

همانگونه که علاقه مندان به رشته های ورزشی آگاهی دارند در کلیه رشته های رقابتی انفرادی قبل از هر چیز ورزشکار یاد می گیرد با اجرای تکنیک و تاکتیک های مختلف و متنوع حریف خود را از پای در آورده و بر او غلبه نماید. کلا یک فراگیر ورزش جودو قبل از اینکه بیاموزد چگونه بر حریف خود غلبه نماید یاد می گیرد چگونه ضربات و تکنیکهای وارده از طرف حریف مقابل را دریافت نماید بدون اینکه آسیبی جسمی بر وی وارد شود و همین موضوع است که ورزش جودو را از سایر ورزشهای رزمی متمایز می سازد.

ورزش زیبای جودو

اوکه می در شروع یادگیری جودو نقش واکسینه شدن اطفال در مقابل انواع بیماریها را دارد یادگیری دقیق این بخش 90% احتمال آسیب دیدگی فرد را در این ورزش سنگین کاهش می دهد.

هر داوطلب ابتدا باید اوکه می را خوب فرا گرفته سپس توسط مربی فراگیری وی مورد ارزیابی قرار گرفته و تست شود که آیا قادر به دریافت تکنیک های جودو می باشد و میتواند پس از اجرای این تکنیک ها بر روی وی بخوبی زمین بخورد بدون اینکه آسیب ببیند سپس تکنیک های تهاجمی به وی آموزش داده می شود.

اوکه می از اقدامات مقدماتی مانند گرم کردن در سایر ورزش ها برای کلیه جودوکاران از مبتدی تا پیشرفته بوده و یک ضرورت است.

در اوکه می ورزشکار با قرار دادن اعضای بدن در شرایط خاص بصورت علمی ضربات وارده ناشی از حمله حریفان را از بدنش دفع می نماید.

اوکه می صحیح و خوب یعنی اینکه بعد از زمین خوردن فرد میتواند در سلامت کامل از جای خود بلند شده تا فرصت غلبه بر حریف را بدست آورد.

همانگونه که مثال زده شده دست بالای دست بسیار است زمین خوردن در ورزش جودو اجتناب ناپذیر است پس چه بهتر که فرد آماده باشد تا در شرایط خاص سالم زمین بخورد و بدین طریق حفظ سلامت بدن در مبارزه یک اولویت محسوب می گردد.

پیروزی در تداوم تمرین و مبارزه نهفته است و برای رسیدن به آن باید بتوانیم پس از هر شکست با تلاش بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر به مبارزه ادامه دهیم سرانجام پیروزی را بدست خواهیم آورد.

در اوکه می دست ها و پاها با زاویه 30 تا 40 درجه همزمان با بدن به زمین خورده و بدین وسیله ضربات وارده به لگن و بالاتنه دفع می گردد. چون  اوکه می برای جودوکار بصورت یک وظیفه اجرا می شود فرد با تصمیم و اراده کامل بخش هایی از بدن را به شدت به زمین می زند تا ضمن بالا بردن توان عضلات و آمادگی جسمانی ترس را که در نهاد انسان از زمین خوردن نهفته است ابطال نماید.

همه باور داریم که انسان ذاتا از زمین ترس دارد. زمین خوردن را برای خود شکست تلقی نموده زمین را دشمن خود می داند و پیروزی خود را در زمین زدن حریفان خود می شناسد.

این ترس حتی بوسیله والدین بصورت غیر مستقیم به ما آموزش داده می شود که از بدو تولد سفارش می کنند مواظب باشید به زمین نخورید والدین همیشه نگران این اتفاق هستند و از نوزادان خود مراقبت می نمایند. در ورزش جودو با فراگیری اوکه می ما با زمین آشتی می کنیم زمین را دوست خود تلقی کرده و از آن بعنوان یک ابزار برای بالا بردن توان جسمانی خود بهره خواهیم برد.ضمنا جودوکار چون از زمین خوردن هراسی نداشته در درگیری های تن به تن جسارت زیادی دارد و به راحتی بر حریفان سنگین تر و قویتر از خود غلبه می کند در اوکه می نکات ارزشمند عرفانی و روحی و روانی را می توان جستجو کرد از جمله:

اوکه می یعنی الفبای ورزش جودو

اوکه می یعنی چگونه زمین خوردن

اوکه می  یعنی دوستی و رفاقت با زمین

اوکه می یعنی آشتی با زمین

اوکه می یعنی باور کردن دیگران

اوکه می یعنی خضوع، خشوع و متانت

اوکه می یعنی احترام به حریف مقابل

اوکه می  یعنی پذیرفتن منطقی شکست در مبارزه

اوکه می یعنی باور کنیم که سرانجام به زمین خواهیم خورد

اوکه می یعنی یادگیری اصول صحیح زمین خوردن

اوکه می یعنی حفظ سر از برخورد با زمین

اوکه می یعنی زمین خوردن مرحله ای

اوکه می یعنی برگشت به اصل خود ( ما از خاک خلق شده ایم سرانجام به خاک بر می گردیم)

مورد دیگری که یک دانشجوی جودو در اوکه می باید رعایت نماید حفظ سر از برخورد با زمین است و به این موضوع نیز با نگاهی دقیق و کارشناسانه توجه شده است.

سر مرکز فرماندهی بدن است و بسیار حساس و حیاتی تاکنون راهی شناخته نشده که بتوان ضربات به سر را دریافت و به طریقی آن را دفع نمود زیرا در مرکز فرماندهی بدن می باشد و نیاز مبرم به سلامت آن.

در جودو یک جودوکار می آموزد که با خم کردن سر به روی سینه از برخورد آن به زمین خودداری نماید.

همه می دانیم که در ورزش جودو قهرمان تلاش می کنند رقیب خود را با پشت یا پهلو به زمین بزنند سپس بهترین راه حفظ سر از برخورد با زمین خم کردن آن بر روی سینه است چون اوکه می ضربات هر جلسه تمرین است پس از مدتی سر بصورت عادت در هنگام سقوط بر روی سینه خم شده و به زمین نخواهد خورد.

در تصاویر زیر که مربوط به حالت های مختلف اوکه می است طرز حفظ سر بخوبی مشاهده می شود.

به مطلب دیگری درباره اوکه می توجه نمائید تا کاربرد آن در جلوگیری از صدمات وارده به بدن را دریابید.

اگر یک صفحه شیشه را که یک سر آن روی زمین قرار گرفته و سر دیگر آن بصورت عمودی در دست ماست رها کنیم چون تمام سطح شیشه همزمان با زمین اصابت می نماید احتمال شکسته شدن آن زیاد است حتی اگر زمین نرم باشد.

اما اگرهمین شیشه را بصورت کمان در آورده آنگاه آن را بر روی زمین تخت وسنگی هم رها کنیم بصورت غلتیدن حرکت کرده و سالم خواهد ماند زیر سطح این شیشه دایره یا نیم دایره شکل بصورت مرحله ای با زمین برخورد می کند مثال: همه می دانیم که چرخ کلید وسایل نقلیه زمین را به شکل دایره طراحی نموده تا تماس با زمین بصورت مرحله ای صورت گیرد و در نتیجه از بروز تکان های شدید جلوگیری بعمل خواهد آورد در اوکه می بدن انسان بصورت نیمدایره یا دایره بر روی زمین غلتیده در نتیجه از وارد شدن ضربه در یک زمان به سطح وسیعی از بدن جلوگیری بعمل خواهد آمد.

امید است مقاله فوق مورد استفاده علاقمندان به رشته ورزش زیبای جودو قرار گیرد.

حجت اله مرادی خرداد 87

اولین ماهنامه تخصصی پرورش اندام

سال ششم- شماره 64- اردیبهشت 1387

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *