علائم تجاری در هنرهای رزمی

2950
2951

بازدید

علائم تجاری در هنرهای رزمی

 

نوشته : ویلیام لی                مترجم : مهناز ترابی مقدم

برای آنکه هنرجوهای مستعد سبک هنر رزمی یا دوجو شما مورد توجه واقع شوند لازم است که در ایجاد آگاهی از علامت تجاریتان بکوشید.

مشاغل بزرگ به قدرتی که در درون علائم تجاری نهفته است واقف هستند می دانند که این علائم تا چه اندازه حائز اهمیت می باشند. معمولا با ارزش ترین سرمایه هر شرکت علامت تجاری آن است. بنابراین سئوال من از مربیان هنرهای رزمی این است که آنان چگونه « علامت تجاری» هنر رزمی خود را طرح کرده اند، چطور آن را مستحکم نموده اند ، از آن دفاع کرده و چطور آن را مدیریت نموده اند؟ در نوشته در مورد تشکیل یک حرفه هنرهای رزمی و مفاهیم قانونی مختلف که اساس ویژگی فکری هنرهای رزمی را تشکیل می دهد گفتگو کردیم.

اما در مورد تجاری کردن هنر رزمی چطور؟ اکثر مردم و رزمی کاران به اشتباه گمان می کنند که در هنرهای رزمی نباید از علائم تجاری بهره گرفت چرا که معمولا بسیاری از افراد علائم تجاری را با محصول یا خدماتی که ارائه می شود یکسان می دانند این کاملا اشتباه است. در حقیقت، اغلب اوقات، نوع تلقی و احساسی که خریدار از علامت تجاری و شعارهای القایی آن به دست می آورد، سبب می شود که آن محصول را خریداری کند، نه آنکه صرفا خود کالا چنین تمایلی را ایجاد کرده باشد.

اکنون من از شما می پرسم، شما چطور « علامت تجاری« هنر رزمی تان را ایجاد می کنید؟ آیا، مدیر ارزش علائم تجاری نمونه ای از ارزش علامت تجاری را پیشنهاد داده که شامل ایجاد آگاهی و ایجاد ذهنیت ( وجهه عمومی ) از علامت تجاری است. دومین مورد مرجعی است که هنرجویان مستعد هنرهای رزمی تمایل دارند با آن ارتباط بقرار کنند. در واقع ذهنیتی که افراد را از علامت تجاری به دست می آورند نوعی انس و الفت و یا علاقه به آن علامت یا سبک هنرهای رزمی است و همین آشنایی و الفت است که جوهره آن را معنی دار می کند و ضمانتی برای تداوم یافتن آن محسوب می شود. برای آنکه از علامت تجاری تصوری به وجود آید، نه تنها لازم است که مربیان باید ویژگی ها، مزایا و فلسفه مورد قبول این مسئله را توضیح دهند، بلکه باید بتوانند نوعی مصونیت قانونی مناسب به وجود آورند تا به این ترتیب جایگاه آن را مستحکم نمایند. چرا که این کار باعث می شود که آنان در رقابت با دیگران در بازار هنرهای رزمی از منحصر به فرد بودن علامت تجاری خود اطمینان داشته باشند. تدابیری همچون مصونیت علائم تجاری، اخطارهایی که در مورد حقوق انحصاری مطالب مکتوب ( حتی آنلاین ) به چشم میخورد، همگی در صدد برقراری ارتباط مناسب با علامت تجاری هنرهای رزمی را افزایش می دهند.

و اما در مورد آگاهی از علامت تجاری باید گفت که منظور توانایی به یاد آوردن و تشخیص کالا، خدمات و یا هنری است که شما ارائه می دهید. انتخاب یک نام مناسب ارزش بسیار زیادی دارد و در صنعت هنرهای رزمی، برخورداری از شهرت، امری حیاتی قلمداد می شود.

هرچند که ایجاد مکانی برای تمرینات دوجو و آموزش آن برای هر کس آسان است اما، علامت تجاری باید از شهرت کافی برخوردار باشد چرا که  قدرتی درون علامت تجاری نهفته است که می توان به وسیله آن عالی را از خوب و خوب را از بد تشخیص داد. مثلا تنها کافی است که شخصی به بروس لی فکر کند و آن وقت است که هنر جیت کن دو فورا در ذهنش تداعی می شود. مسلما، نام بروس لی نوعی علامت تجاری هم محسوب می شود، یک علامت تجاری عالی، چرا که نام او در نظر مردم هم ذهنیت قوی و هم سطح آگاهی بالایی را ایجاد کرده است. امروزه، آگاهی داشتن از علامت تجاری، دارایی بسیار باارزش محسوب می شود. مثلا نام گراسی ، نام جیوجیتسو برزیلی، نام ماس اویاما، نام کاراته کیوکوشین و نام محمد علی ، نام بوکس حرفه ای است و …

ایجاد ذهنیت مناسب در مورد یک علامت تجاری و اطلاع رسانی کافی در مورد آن اساس تداوم و وفاداری نسبت به آن علامت تجاری است. وقتی که شما زمان و امکانات مالی را صرف کرده اید تا بتوانید ساختاری قانونی برای حفظ مایملک عقلانیتان ایجاد کنید ، پس در واقع می خواهید که از میان هنرجویان، حامیان صدیقتان را برای خود نگهداری، و در صورتی که کسی نسبت به علامت تجاری شما وفادار نماند آن علامت دیگر ارزشی نخواهد داشت زیرا وفاداری به علامت تجاری چنان قدرتی دارد که می تواند زمانی را هم برای پاسخگویی به رقیب در اختیار شما قرار دهد.

بعضی ها ممکن است به این نتیجه برسند که هنرهای رزمی دیگر فقط در پیش گرفتن مسیری برای تنویر افکار نیست، بلکه اکنون به حرفه بزرگی تبدیل شده است. حرفه ای که دامنه گسترده ای دارد و هم شامل آموزش مقدماتی دفاع شخصی به هنرجویان و ایجاد اعتماد به نفس در آنان است و هم شامل ارائه راه حلهای واقعی برای دفع خطرات فیزیکی است هر قدر مسئله دفاع شخصی و امثالهم بیشتر رنگ واقعیت به خود میگیرد، دامنه هنرهای رزمی سنتی هم رفته رفته کوچکتر می شود. با وجود این نمونه های جدیدتر دفاع شخصی فاقد ذهمیت مناسب و آگاهی کافی هستند که لازمه علامت تجاری است. این همان چیزی که سبکهای مختلف هنرهای رزمی سنتی توانسته اند به وجود آورند.

حفظ وفاداری هواداران نسبت به علامت تجاری کار آسانی نیست، اما اگر یک مربی بتواند با شاگردانش به درستی رفتار کند، و در جریان نیازهای آنان قرار داشته باشد، و پیوسته میزان رضایت آنان را از یارگیری و پیشرفت محک بزند مدیریت نماید. و همچنین آموزش های اضافی و امکانات مضاعف را برای رشد آنان در اختیارشان بگذارد، در این صورت می تواند به وفاداری و تعهد آنان متکی و امیدوار باشد.

بنابراین، با دقت در مورد نامی که میخواهید انتخاب کنید نماد / علامت و شعار
« علامت تجاری« هنر رزمی خود فکر کنید، انتخاب اسامی مناسب حائز اهمیت زیادی است و بعد از آن باید بکوشید تا از طرق مختلف از جمله مصونیت علامت تجاری ، ایجاد نام تجاری و یا ثبت رسمی شرکت و استفاده پیوسته در بازار از آن محافظت نمایید. اما در صورتی که دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی انجام ندهید، ممکن است رقبای شما در آینده علامت تجاری را که شما ایجاد کرده اید ولی قانونی نکردید مورد استفاده قرار دهند و مانع ادامه فعالیت شما شوند. و بالاخره، سهل انگاری من است که یادآوری نکنم که داشتن علامت تجاری مستحکم لزوما به معنای ارائه بهترین نوع هنر رزمی نیست. واقعیت آن است که کسب شهوت منوط به درک مشتری از کیفیت کلی آموزش هنرهای رزمی یا برتری آن نسبت به دیگر هنرهای رزمی مشابه است. با وجود این، اگر شما باور داشته باشید که هنرجویانتان معتقدند غایت هدفتان، آموزش آنان است، بدانید که راه درازی را در پیش گرفته اید تا بتوانید ذهنیت مناسب و آگاهی کافی از علامت تجاری آن در بین هنرجویانتان ایجاد کنید.

 

ماهنامه ورزشی 73/ مهر 1389

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1309