Bicycle-Ride11

دوچرخه سواری صبح یا شب

3000
3001

بازدید

دوچرخه سواری صبح یا شب

 

افرادی که بدنبال کاهش وزن و یا درصد چربی شان هستند به کرات این سئوال را از من می پرسند که بهترین زمان برای اجرای تمرینات ایروبیک (هوازی) چه وقت است.

عقیده اکثریت افراد بر این است که اجرای تمرینات هوازی در ابتدای صبح و زمانی که معده خالی است بهترین نتیجه را دارد.

اما مسئله اینجاست که همه افراد خواسته و یا ناخواسته این شرایط را ندارند که بتوانند تمرینات هوازی شان را در اول صبح انجام دهند. اگر دوست دارید به این نکته پی ببرید، این موضوع آنقدرها هم ساده و سطحی نیست. پس بیایید به مزایا و معایب اجرای تمرینات هوازی در زمان بعد از اجرای تمرینات با وزنه و یا در روزهای جداگانه نگاهی اجمالی بیندازیم.

دوچرخه سواری صبح یا شب

اجرای تمرینات هوازی در ابتدای صبح

مزایا

فایده اجرای تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح و بلافاصله پس از بیدار شدن برای همگان شناخته شده است. در این هنگام از گلیکوژن ذخیره شده در جریان خون دیگر خبری نیست و به همین خاطر بدن برای تامین انرژی مجبور است سراغ ذخایر چربی موجود در بافتها برود. یکی از مزیت های دیگر تمرین ایروبیک در این زمان خاصیت انرژی زایی آن برای طول روز می باشد. ضمن این که به فرد اجازه می دهد که تمرکز کاملی را بر روی تمرینات با وزنه معطوف سازد و دیگر لزومی نمی بیند که خود را نگران انجام دادن تمرین ایروبیک پس از اتمام برنامه تمرینی با وزنه کند.

واقعا کدام انسان دوست دارد پس از انجام 45 دقیقه تمرین سنگین آن هم برای عضلات پا سراغ تمرینات ایروبیک برود؟

معایب

عمده مشکل اجرای تمرینات ایروبیک به صورت جلسات مجزا در اختصاص دادن روزهای بیشتر برای تمرین در باشگاه و یا خارج از باشگاه می باشد که بدلیل مشغله های کاری برای اکثریت این کار دشوار جلوه می کند. جدای از انجام تمامی مسئولیت ها و موارد جانبی در طول روز حتی اختصاص دادن زمان های کم اهمیتی مثل دوش گرفتن نیز نیاز به ملاحظات خاص خود دارد.یکی از راه های صرفه جویی در وقت اجرای تمرینات ایروبیک در خانه و محل زندگی می باشد.

یکی از معایب دیگر اجرای تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح در این است که یکسری از افراد با بیدار شدن صبح زود مشکل دارندالبته به رغم داشتن سختی در نهایت هر شخصی می تواند خود را با تمرینات ایروبیک صبح تطبیق دهد. فقط دو سه هفته اول برای یکسری عذاب آور خواهد بود. و مورد آخر دیگر این که برخی از افراد بدلیل برنامه کاری پرمشغله شان برای انجام تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح می بایست یک ساعت از وقت خواب خود بکاهند که این موضوع می تواند به نوبه خود تبعات منفی برای تمریمنات با وزنه و روند رشد و حجیم شدن عضلات داشته باشد چون همان طورکه می دانید روند ریکاوری بدن در زمان استراحت و بخصوص در موقع خواب صورت می گیرد و به همین خاطر کاستن از زمان اصلی و مورد نیاز برای یک خواب کافی باعث خواهد شد که از تمرینات با وزنه و رشد عضلات دیرتر نتیجه بگیریم.

اجرای ایروبیک پس از اتمام تمرینات با وزنه

مزایا

اولین مشخصه مثبت اجرای تمرینات ایروبیک پس از تمرین با وزنه یکپارچگی و بی درد سر بودن اجرای آن می باشد. در این قبیل مواقع شما از قبل در باشگاه حضور دارید و اگر تمرینات با وزنه تان را هم سخت و با شدت اجرا کرده باشید پس سطح گلیکوژن عضلانی تان هم کاملا تحلیل رفته و تقریبا برابر صبح هنگام و با معده خالی خواهد بود. و تنها نیازمند یکبار دوش گرفتن خواهید بود. ضمنا در زمان نیز صرفه جوئی کرده اید چون دو تمرین را در یک جلسه اجرا کرده اید و بدین ترتیب از زمان هایی مثل رفتن و بازگشتن به باشگاه و … صرفه جوئی کرد ه اید.

معایب

تمرین با این شیوه دارای چند مشخصه منفی می باشد . اولین موردی که می بایست در خصوص آن فکر کنید کاتابولیسم می باشد. تنها در صورتی که تمرینات خود را کاملا مختصر و فشرده انجام دهید است که مشکلی ندارد. در غیر این صورت و متاسفانه در اکثر مواقع نیازمند اختصاص دادن یک ساعت تا یک ساعت نیم برای اجرای تمرینات با وزنه هستید و پس از آن هم صرف زمان 30 تا 60 دقیقه برای انجام تمرینات ایروبیک برای بدن بسیار طولانی و زیاد خواهد بود.

اکثر افرادی که با وزنه سروکار دارند پس از اتمام تمرینات با وزنه و قبل از شروع تمرینات ایروبیک از آمینواسیدهای زنجیره ای (BCAAS) و یا پودر وی(Whey) استفاده می کنند و بدین ترتیب از تخریب بافت عضلانی جلوگیری می کنند. چون بدن برای تامین انرژی در این مواقع به اولین جایی که حمله می کند سلول های عضلانی هستند و با تجزیه آنها انرژی مورد نیاز را برآورده می سازد. مورد دیگر در خصوص اجرای تمرین با وزنه و ایروبیک به صورت پشت سر هم در باقی ماندن به مدت طولانی در باشگاه می باشد که جزو مواردی است که برای اکثریت مقدور نیست و تعداد اندکی از افراد این موقعیت را دارند که بتوانند بیش از 2 ساعت را در داخل باشگاه سپری کنند. برای اکثریت افراد کار و مشغلات زندگی همیشه بر تمرین اولویت دارد و در آخر یا واقعا قدرت و استقامت انجام دو نوع تمرین را در یک جلسه دارید اگر در موقع اجرای تمرین ایروبیک با روش فوق احساس کردی که بسیار بی رمق و خسته هستید پس جای خوش شانسی است چون برای شخصی مثل شما بهتر است که تمرین تان به دوجلسه مجزا تقسیم گردد و در آن صورت با خیال آسوده کالری بیشتری را برای چربی سوزی خواهید سوزاند. در آخر بسته به نیاز شخصی، موقعیت و شرایط زندگی و سایر موارد حاشیه ای زمان تمرینات ایروبیک مناسب برای خودتان را انتخاب کنید.

دانش ورزش- نیمه اول شهریور 1386

 

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1155