تکنیک های اولیه در اسکیت

3111
3112

بازدید

تکنیک های اولیه در اسکیت

مسعود نیک مهر ، عضو تیم ملی و مربی اسکیت

تکنیک اسکیت

نگاه کلی اسکیت بازان حرفه ای : هدف تکنیک های اسکیت برای اسکیت بازان سرعتی و حرفه ای ، نگه داشتن خود در بین نفرات جلوی گروه اسکیت بازان شرکت کننده است. البته در صورتی که آن مسابقه به صورت گروهی برگزار شود و نه در رشته های انفرادی مثل 200 و 300 متر. در نوع دیگر مسابقات ( 200 و 300 متر ) سعی اسکیت بازان تراز اول جهان بر روی بالا ترین سرعت در کمترین زمان می باشد.

در درس اول ما گام به بغل ( پوش زدن) را مرور می کنیم. در درس دوم تکنیک های افتادن با همان تقسیم وزن بدن را آموزش خواهیم داد و در سومین بخش به کراس آور ها خواهیم پرداخت. در بخش بعدی به حرکت دستها و هماهنگی آنان با پاها و در درس پنجم به طریقه استارت زدن می پردازیم. درس ششم نیز به حرکت دابل پوش اختصاص دارد. آخرین درس نیز آموزش حمله کردن به خط پایان است که کاربرد موثر آن در آخر مسابقه خواهد بود.

درس اول

گام مناسب: شما با استفاده از گام های مناسب، موثر و پر بازده به طرفین، بهترین نکته را به اسکیت کردن خود می افزایید. شما احتمالا در حال حاضر یک گام مناسب (power box) را می توانید اجرا می کنید. بنابراین در این بخش فقط به بیان نکات کلیدی و مهم آن می پردازیم. یک گام مناسب به سه مرحله تقسیم می شود:

1-  مرحله هل دادن و ضربه زدن به بغل با پایی کاملا کشیده

2-  مرحله سر خوردن

3-  مرحله بهبود RECOVERY

نکات مهم در مرحله اول

1-  با همه 4 یا 5 چرخ اسکیت هایتان پوش بزنید. زیرا عمده اسکیت بازان به صورت اشتباه بیشتر با چرخ های عقب پوش می زنند. در صورتی که شما باید روی پوش زدن با تمامی چرخ های هر اسکیت تمرکز داشته باشید.

2-  با خم کردن زانوها کمی به پایین بیایید. این عمل به شما اجازه می دهد تا ضربه پای پوش خودتان را دورتر به طرفین و کشیده تر پیشرفت دهید.

نکات مهم در مرحله سر خوردن

1-  سرخوردن قسمت آزاد در برگشت گام مناسب بر روی زمین است. بنابراین این امر شما را ملزم می کند تا طول گام پای پوش زنتان را به حداکثر برسانید.

2-  طولانی تر سر بخورید. طولانی سر خوردن باعث می شود تا زمان بیشتری را در بهبود (RECOVERY ) پای دیگرتان پیدا کنید.

3-  صاف تر سر بخورید. هر حرکت بیش از حد به طرفین باعث اتلاف مقدار بیشتری از انرژی شما خواهد شد. به عنوان یک تمرین برای اینکه ببینید صاف سر می خورید یا نه بهتر است یک خط صاف روی زمین رسم کنید و بر روی آن سر خوردن خود را تمرین کنید.

نکات مهم در مرحله بهبود ریکاوری

بیشتر اسکیت بازان حرفه ای یک نوع تمرین را برای مرحله بهبود در نظر می گیرند! و آن حرکتی است به مانند حرف D . در این نوع حرکت جهت مرحله بهبود، بعد از ضربه پوش به بغل در برگشت همان پا، پای شما بعد از اتمام پوش در یک چرخش از بغل به پشت و نهایتا در برگشت به نقطه مرکزی بدن به جای اول خودش بر می گردد که در صورت مشاهده این حرکت در آینه یا در فیلمی که از حرکت خودتان تهیه کرده اید می توانید شکل این حرکت را به صورت یک نیم قوس در چرخش پا  به عقب و برگشت به جای اولش، مثل حرف D مشاهده کنید.

مرحله بهبود یکی از مهم ترین جنبه های گام به شمار می رود زیرا اجرای درست این حرکت، هم سرخوردن را طولانی تر وهم ضربه قدرتی تری را تنظیم می کند.

کلیدی ترین موضوع برای یک بهبود پر بازده این است که مطمئن شوید که پا یا اسکیتتان را بعد از اتمام پوش در یک چرخش نیمه از پشت بدن به سمت خط مرکزی باز گردانیده اید.برای تشخیص درست یا غلط این حرکت، بهتر است یک نگاه به اسکیت بازان اطرافتان بیاندازید. اگر شما بتوانید یک روشنایی در بین زانوهایتان را از رویه رو یا از پشت در هنگام برگشت پای پوش در حالت بهبود به سمت خط مرکزی بدنشان ببینید مشخصا آن شخص پایش را کاملا به سمت خط مرکزی بدن برنگردانده است و نتوانسته به درستی حرکت بهبود را پس از انجام پوش انجام دهد. بنابراین حرکت او اشتباه بوده و مسلما حرکت اشتباه او تاثیر بر عملکرد نادرست او گذاشته و باعث از دست رفتن انرژی خود شده و خستگی زودتر بر اوغلبه خواهد کرد.

درس هفتگی

در این هفته همان طوری که اسکیت می کنید سعی کنید تا 3 مرحله در اجرای گام مناسب را همان طور که تا اینجا توضیح داده شد با دقت و نکته به نکته به یاد بیاورید و انجام دهید. سعی نکنید که همه چیز را یکباره انجام دهید. بلکه در ابتدا به روی گام اول تمرکز کنید و وقتی بر روی آن تسلط پیدا کردید به مرحله بعدی یعنی سر خوردن بپردازید و پس از آن به بهبودی یا RECOVERY بپردازید. کلید موفقیت شما توجه ، پشتکار و دقت بر روی حرکات است.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1050