مقالات آموزشی

تولید قدرت در هنرهای رزمی

Generating  Power in Martial Arts

 

اول از همه مایلم شما را در برنامه ریزی برای افزایش قدرت عملکرد همراهی کنم. حال اجازه دهید در مورد خصوصیات ورزش های قدرتی صحبت کنیم.

علیرغم تمام اختلالات موجود تنها عواملی که بر قدرت شما تاثیر می گذارند عبارتند از :

  • میزان قدرت حمله و بازده آن

  • چگونگی زنجیره حرکتی شما

شنیده ام بسیاری از مردم در مورد بازدهی فیزیکی قدرت معادلاتی را مطرح کردند. مثلا تیرو برابر است با سرعت بر حسب زمان به توان 2 و البته این معادلات فیزیکی مهم می باشند اما بسیاری از مردم به گونه ای در این مقوله صحبت می کنند گویی می توان معادله ای ساده را همانند پرواز آزاد شی ای پرنده مانند گلوله و یا به پایین غلتیدن یک سنگ از تپه، برای بدن انسان به کار برد. واقعیت این است که چگونه می توانید استفاده ای  موثر از زنجیره حرکتی خود یعنی مفاصل و اهرم های بدن که مشخص کننده سرعت نهایی فرد برای اهداف تماسی (برخوردی) می باشد داشته و چگونگی آنها را نیرومندتر ، دارای بازه حرکتی بیشتر و آماده تر سازید. به علاوه تنها وزن بدن شما بزرگ ترین عامل در این که چه حجمی را می توانید در این معادله وارد سازید نمی باشد. از این طریق است که مشخص می شود چگونه حمله ای اساسی و رو به جلو می باشد. پس در هنگام برخورد نباید هیچ گونه اتلاف نیرویی در معادله شما وجود داشته باشد زیرا زاویه بدن و مفصل در هنگام برخورد به قدری قوی می باشد که تمام نیرو را به هدف منتقل می کند و چنان چه هدف قادر به عکس العمل سریع نباشد با شکست مواجه می شود که این بهترین حالت برای حمله برنده می باشد.

 

تولید قدرت در هنرهای رزمی

 

تنها با شندین یک معادله تکراری و تهوع آور قادر به درک مفهوم چگونگی انجام آن نخواهیم بود. اجازه دهید از تعاریف پیشرفته تری برای قدرت و نیرو استفاده کنیم:

فیزیک دان ها از مدت ها پیش بین سرعت و تندی تمایز قابل بودند به این ترتیب که سرعت اندازه گیری میزان سرعت حرکت جسم بوده و تندی اندازه گیری سرعت حرکت جسم در راستای داده شده می باشد. بین این دو تفاوت بسیاری وجود دارد از این رو اهداف خود برای تعریف قدرت و نیرو استفاده می کنیم.

بنابراین قدرت را به عنوان پتانسیل داده شده به بدن برای صرف توان و نیرو را به عنوان توانایی داده شده به بدن برای صرف توان در راستای مورد نظر تعریف میکنیم. و باز هم تفاوتی بزرگ که تنها از طریق کل نیروی صرف شده در راستای مورد نظر قابل درک می باشد ( نه نیروی تلف شده )

به همین دلیل است که بسیاری از حریفان چاق و بد هیکل،علیرغم بزرگی هیکل و تمرینات پرسی روی نیمکت که انجام می دهند و پرش های ارتفاع، هنوز هم قادر به وارد آوردن ضربه های کارساز نمی باشند.

علت آن ساده است. قدرت بدنی به تمرینات سیستم عصبی جهت افزایش فعال سازی سیستم عضلانی بدن بستگی دارد و باعث افزایش آن می شود. اساس نیروی بدن یک فرد بر پایه قدرت و توان و همچنین ساختار مکانیکی سالم و بدون هیچ گونه اتلاف حرکتی قرار دارد.

اتلاف حرکت باعث انتقال نیرو از جهت مورد نظر به جهات دیگر می شود. مانند افراط در حرکت نوسان دست به سمت عقب، ضربه های چرخشی، چرخش در نقطه وسط بدون هیچ تغییری و چرخیدن روی محور هادی و …

بهترین شیوه نمایان شدن قدرت در استفاده هوشمندانه از زنجیره حرکتی می باشد. یک زنجیره حرکتی صرفا ساختاری مکانیکی ( ماهیچه- مفصل) در رابطه با حرکتی مشخص می باشد. مثلا یک حرکت خوب لگن ها، عضله های سرینی، کمر، ستون مهره ها را درگیر ساخته و شامل چرخش کامل بدن بر روی محور چپ ( چرخش بر روی محور مرکزی، که بسیاری آن را اجرا می کنند، باعث انتقال مقداری از نیرو به سمت عقب می شود) و وزن بطور کامل از  عقب ( پای راست) به جلو ( پای چپ ) منتقل می شود بدون آن که سنگینی بدن به سمت چپ یا راست شما منتقل شود. همان طور که می چرخید در فکر ضربه زدن به هدف می باشید. عمل پرتاب بازو توسط استخوان شانه و چرخش استخوان زیر شانه صورت می گیرد. در این مرحله متوجه خواهید شد که هیچ گونه اتلاف نیرو در معادله شما به هنگام برخورد وجود نداشته و احساسی از حرکت در ناحیه زیر بغل و یا شاید در عضله سرینی همان قسمت، خواهید داشت. حال بخش دیگر نیرو،ساخت قدرت دارای بازه و ضربتی، یعنی توانایی انقباض سریع که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد، می باشد. در این جا مایلم در مورد زنجیره حرکتی صحبت کنم که در ظاهر بسیار پیچیده است اما کسی قادر به فراگیری آن می باشد.

بسیاری از افراد تنها هنگام پرتاب دست خود به سمت هدف، ماهیچه هایشان را منقبض می کنند اما از نیروی زیاد خود بی اطلاع هستند واقعیت این است که این سیستم لگن ها و ستون مهره هاست که بیشترین نیرو را برای بدن شما، خواه با مشت، آرنج و یا هر جای دیگری ضربه بزنید، فراهم می سازد. در این جا دو نوع هدف و اصول قدرتی تکنیک های آن را مطرح می کنم. یکی از آنها ضربه به هدفی است که در زیر و دیگر هدفی که رو به روی شما قرار دارد.

در حالی که بسیاری از تجارب از طریق ورزش های قدرتی ( پاورلیفتینگ) و مشت زنی ( بوکس) به دست می آید اما جنبه های عملی از فنون رزمی را آموخته ام که باعث پیشرفت قدرت اجرایی من شده و هر آن چه را که در این زمینه سودمند است به کار می گیرم.یکی از این چیزهای سودمند دست آهنین است.

شنیده ام که بسیاری از مدرنیست های منفی گرا می گویند تکنیک دست آهنین در بین عوام مورد استفاده قرار نمی گیرد اما من بر اساس تجربه معتقدم که استفاده از فنون رزمی ترکیبی کاری بسیار سودمند است. تعدادی از رزمی کاران ترکیبی را در نظر بگیرید که ضربات مشت ناشیانه ای را وارد می سازند. شما می توانید با استفاده از قسمت پایین مشت خود همان تکنیک را اجرا کنید. زیر استفاده از این ناحیه برای ضربه زدن به فردی که در لاک دفاعی فرو رفته و هیچ فرصتی را برای ضربه زدن به سرش به شمار نمی دهد، بسیار سودمند می باشد.

گزینه دیگر برای ورزش های رزمی ترکیبی استفاده زیاد از برآمدگی آرنج می باشد اما بنا بر دلایلی روشن استفاده از این تکنیک در بسیاری از رقابت ها مردود شده

 

دنیای کاراته /  شماره 83

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *