تمرین شبیه سازی حمله با چاقو – آموک

آموک ، تمرین شبیه سازی حمله با چاقو با تام سوتیز

 

مهارت های خود را افزایش دهید.

این تمرین دو نفره از کارشناس رزمی کار با چاقو، سوتیز، را انجام دهید وخود را برای شرایط واقعی و هنگامی که مورد حمله با چاقو قرار میگیرد آماده سازید.

تام سوتیز موسس آموک AMOK می باشد که سیستمی است برای دفاع از خود که بر پایه واقعیت قرار گرفته و از تجارب زندگی واقعی سوتیز نشات می گیرد مانند دهه ۱۹۸۰ که وی شکارچی بود و در طی آن مدت متوجه شد که « قوانین سلاحها و تیغه ها راهی برای نجات می باشد» سوتیز که هم چنین در سبک های بسیاری از جمله فیلیپینی، که تمرکزش بر فنون رزمی مسلحانه است، آموزش دیده است. در سال ۱۹۹۲ به تاسیس انجمن بین المللی مبارزان مسلح مبادرت ورزید که بعدها آموک را نیز شامل شد که ماموریت آن « تعلیم وتربیت افراد با شخصیت برای محافظت از خود و بستگان و دوستان خویش با رعایت اصول اخلاقی، قانونی و تکنیکی برای کاهش خشونت» می باشد.هدف اصلی وی تمرین واقعی وافزایش مهارت های کاربردی رزمی کار در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.تکنیک آموک شامل تکنیک های مسلحانه ای می باشد که با کمی اختلاف در دفاع با دست خالی یا دفاع مسلحانه می تواند به کار رود. از آموک در سراسر دنیا برای تعلیم مجریان قانون، ارتشی ها و گروه های امنیتی از جمله داوطلبان فرشتگان محافظ Guardian Angles  و هم چنین غیرنظامیان استفاده می گردد.

تمرین شبیه سازی حمله با چاقو با تام سوتیز

تمرین

این تمرین یکی از تمرینات آموک می باشد که هدف آن این است که به رزمی کار بیاموزد چگونه از بدترین شرایط بهترین نتیجه را بگیرد. این تمرین شرایط نبرد واقعی را بازسازی
می نماید که در آن فرد مدافع از پشت مورد حمله ای غافلگیرانه با چاقو قرار گرفته است. البته چنین حمله ای در شرایط واقعی می تواند مرگبار باشد و یا صدمه ای جبران ناپذیر را وارد آورد. البته نمی توانیم به شما بیاموزیم که چگونه از مرگ پیشگیری نمایید اما این تمرین به شما می آموزد هنگامی که ضربه چاقو ناتوان کننده نباشد چگونه در مقابل آن عکس العمل نشان دهید. بیشتر مردم با چنین حملاتی مواجه می گردند ( حتی افرادی که آموزش دیده اند) اما تعداد کمی از آن ها به خاطر یک جراحت کشته می شوند و به همین دلیل داشتن مهارت در نشان دادن عکس العملی مناسب پس از این ضربه میتواند سودمند باشد. حتی اگر همان ضربه اول کشنده هم باشد، نشان دادن واکنشی مناسب یا فرار از چنین حمله ای می تواند از آسیب دیدن بیشتر شما پیشگیری نماید و شانس شما را برای درخواست کمک افزایش می دهد. برای انجام این تمرینات کارهای زیر را به دقت انجام دهید: بایستید و آرام باشید، حریف نیز در حالی که چاقویی در دست دارد در پشت سر شما قرار می گیرد ( لبه کند چاقو از آسیب دیدن شما جلوگیری می نماید) برای آن که بتوانید شرایطی واقعی را مجسم سازید چشمان خود را ببندید. وقتی حریف آماده شد، چاقو را در پشت شما فشار می دهد و شما باید در همان حالت عکس العمل نشان دهید. این گونه به نظر می رسد که واکنش شما نوعی واکنش بیومکانیکی و طبیعی باشد ( عکس شماره ۱ ) بدین گونه که پشت حریف از نقطه تماس تیغه چاقو خم شده و در همین حال دست وی به آن سمت حرکت می کند تا از آن نقطه محافظت نماید و تمرین از این جا آغاز می گردد: باید برگردید( در صورت امکان به یک سو گام بردارید و سعی کنید از مسیر چاقو کنار روید یا آن را دفع کنید بدین ترتیب که در اولین فرصت به جلو خم شوید. هدف شما از این کار ایجاد فرصتی برای نجات می باشد، زیرا در این مورد امکان دفاع وجود ندارد ( مثلا کسی همراه شما است یا در یک قطار در حال حرکت گیر افتاده اید) ویا ایجاد فرصت برای از کار انداختن مهاجم یا در آوردن اسلحه خود.

تمرین شبیه سازی حمله با چاقو با تام سوتیز

در مورد غیرنظامی ها اسلحه آموزشی می تواند شامل ابزاری مانند یک قلم یا مشعل باشد در حالی که برای آموزش مجریان قانون و نظامی ها باید از یکی از سلاح های استاندارد استفاده نمود. چنان چه از تمرین خود هدف خاصی دارید می توانید از قوانینی سازمان یافته پیروی نمایید مثلا این که فرد مدافع باید در اولین فرصت از نزدیک ترین در فرار کند یا با سرعت هرچه تمام تر اسلحه خود را بیرون آورد.

از این تمرین می توان در تمامی سیستم های رزمی استفاده نمود و تصویری حقیقی از ارزش عملی آن در دفاع در برابر چاقو ارائه داد.

نتایج

این تمرین تنها یکی از چندین تمرین آموک می باشد که فرد را برای مواقعی آماده می سازد که بدترین نوع در شرایط واقعی می باشد و آن ها را قادر می سازد تا با سرعت عکس العمل نشان دهند و به جای آن که شوکه شوند و آدرنالین خونشان از حد معمول بالاتر رود، اوضاع را به سود خود تغییر دهند.

با ایجاد تصوری صحیح و تکنیکی در ذهن و حافظه ماهیچه ای می توانیم بهترین موقعیت را برای نجات جان خود از چنین شرایطی فراهم آوریم. تمریناتی از این قبیل شامل سطحی قابل کنترل از بی اعتمادی، درد، ناراحتی، حرکات اتفاقی و آزمون فشار واکنش رزمی کاران می باشد و هرگونه نقاط ضعف و عادت های بد را مشخص می سازد که ممکن است در شرایط واقعی و هنگامی که اوضاع وخیم است بروز کند. این تمرینات هم چنین به مربی و شاگرد اجازه می دهد تا به بررسی این نکات بپردازد و شانس خود را برای موفقیت در این تمرین و مهم تر این که توانایی خود را برای زنده ماندن در این شرایط افزایش دهند.

( دنیای کاراته ) شماره ۹۱- آذر ۱۳۹۰

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *