images-2

تغذیه با سیب زمینی شیرین

3072
3073

بازدید

تغذیه با سیب زمینی شیرین

با استفاده از گیاهان و سبزی های طبیعی، رژیم غذایی خود را شیرین کنید.

کسانی که میخواهند کارایی فیزیکی خود را بالا ببرند، نباید نقش ارزنده و حیاتی سیب زمینی شیرین را نادیده بگیرند. سیب زمینی شیرین به عنوان یکی از غذاهای کامل و جامع به ورزشکاران پرورش اندام در سراسر جهان معرفی شده است.

سیب زمینی شیرین، بسیار کم کالری است ( یک سیب زمینی شیرین و متوسط حاوی 100 کالری انرژی می باشد) و منبع غذایی بسیار خوبی می باشد که سرشار از فیبر، ویتامین B3 ، ویتامین C ، کاروتنوئید و پتاسیم است. با توجه به مواد حیاتی ارزشمندی که در سیب زمینی شیرین وجود دارد به خوبی متوجه میشوید که چرا منبع غذایی بسیار حیاتی و مهمی برای ورزشکار پرورش اندام تلقی می شود.

سیب زمینی

سیب زمینی شیرین که گاهی اوقات بسیار بزرگ( حدود 450 گرم) است در مناطق افریقا و آمریکای جنوبی رشد می کند. به نظر شما چرا سیب زمینی شیرین این قدر خوشمزه و سالم است؟ شیرینی موجود در این نوع سیب زمینی طی مراحل پخت افزایش می یابد زیرا آنزیمی که در حرارت بالا فعال می شود بعضی از مولکولهای نشاسته را به مالتوز تجزیه می کند، مالتوز هم نوعی قند است که از دو مولکول گلوکز تشکیل شده است. هرچقدر زمان پخت سیب زمینی طولانی تر باشد، شیرینی موجود در آن هم افزایش می یابد.

نشاسته ای که در سیب زمینی خام وجود دارد از نظر شاخص گلیسمی در سطح پایین قرار دارد زیرا دستگاه گوارش باید طی سه فرایند مختلف مولکول های نشاسته را تجزیه کند تا بدن بتواند به عنوان منبع انرژی از آن استفاده کرده و انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. نکته ای که باعث می شود سیب زمینی شیرین از سایر مواد غذایی حیاتی متمایز شود این است که با افزایش زمان پخت، مالتوز موجود در آن هم افزایش می یابد. برای اینکه زمان پخت ، مالتوز در آن هم افزایش می یابد. برای اینکه زمان خت را کاهش دهید بهتر است به جای اینکه این نوع سیب زمینی را در آب بجوشانید از مایکروفر یا روش بخار پز استفاده کنید البته هر دو روش اخیر موجب کاهش تجزیه نشاسته می شوند.

طرز تهیه خوراکی از سیب زمینی شیرین

موارد لازم برای چهار نفر

2 قاشق غذاخوری آویشن تازه و خرد شده

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب

2 قاشق غذاخوری فلفل قرمز

2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

1 عدد سیب زمینی قرمز شیرین و پوست کنده که به تکه هایی به قطر 5/1 سانتی متر بریده شده باشد.

1 عدد پیاز قرمز نگینی خرد شده

1 عدد سیب زمینی خرد شده

2 عدد فلفل دلمه ای قرمز

روش تهیه :

سیب زمینی را خرد کنید. داخل ظرفی ، آویشن و سرکه سیب، فلفل دلمه ای قرمز و روغن زیتون بریزید و همه مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی هر دو طرف سیب زمینی و پیاز بریزید و آن را داخل فری که از قبل گرم کرده اید، قرار دهید. کافی است هر ظرف را به مدت 10 تا 15 دقیقه حرارت دهید. مراقب باشید زمان پخت از 15 دقیقه تجاوز نکند زیرا در این صورت، ممکن است مواد غذایی بسوزد. هرچند احتمال دارد زمان پخت سیب زمینی شیرین بیشتر از فلفل و پیاز باشد اما اجازه دهید پوست فلفل ها قدری تیره تر شود.پس از گذشت این مدت، ظرف را از فر خارج کرده و اجازه دهید مواد سرد شوند. با استفاده از چاقو، پوست فلفل دلمه ای را بکنید. سپس می توانید این غذا را میل کنید. در صورت تمایل ظرف مواد را داخل یخچال گذاشته و سپس آن را مصرف کنید.

ارزش غذایی : 165 کالری، 2 گرم پروتئین، 23 گرم کربوهیدرات ، 7 گرم چربی و 11 گرم فیبر

 

 

اولین ماهنامه تخصصی پرورش اندام سال ششم- شماره 64

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1184