paintball2

تاریخچه و قوانین پینت بال

2984
2985

بازدید

 

    پـِینت‌بال (Paintball) یک نوع ورزش گروهی است که به طور کلی دو گروه از بازیکنان سعی در حذف یک دیگر با گلوله‌های رنگی می‌کنند.

پینت بال را می‌شود در فارسی در قیاس با تیراندازی، «رنگ‌اندازی» نامید.

پینت بال یک توپ(گلوله) ژلاتینی (از جنس ژلاتین کپسول دارویی) است. که داخل آن با رنگ خوراکی پر شده‌است و پس از شلیک توسط تفنگ (مارکر مخصوص این ورزش) و برخورد به هدف ترکیده و رنگ آن پخش می‌شود که این نشانه مورد هدف قرار گرفتن است. به سادگی می‌توانید تصور کنید در نگاه اول این ورزش به مانند یک میدان جنگ واقعی است که هر کس که مورد اصابت قرار گرفته و رنگی شود از بازی حذف می‌شود تا یک تیم کاملاً تیم دیگر را حذف کند. این تنها یکی از ۱۰۰‌ها سناریوی (داستان) تعریف شده این ورزش است و یا حتی خود شما با توجه به سلیقه شخصی خود یک سناریو تعریف کنید. از این ورزش به دلیل هیجان زیاد آن به عنوان دومین ورزش مهیج جهان یا شطرنج زنده به دلیل فکری بون آن یاد می‌شود.

 

ورزش پینت بال از سال ۱۳۸۲ به ایران وارد شد و تعدادی لیگ غیر رسمی نیز در این مدت برگزار شد و اولین لیگ رسمی ایران در سال ۱۳۸۷ برگزار شد.

ورزش پینت بال در ایران با رشد خوب و سریعی روبه رو شده‌است و تقریبا در تمام نقاط ایران باشگاه‌های پینت بال وجود دارند و بسیاری از استان‌ها و شهرها مانند اصفهان، کرمان، ساری، قزوین و غیره دارای تیم حرفه‌ای می‌باشند.

مسابقات بین‌المللی palm با حضور کشورهایی از سر تا سر جهان در سال ۱۳۸۷ در ایران (جزیرهٔ کیش) برگزار شد که با قهرمانی تیم IronMen از آمریکا و نایب قهرمانی تیم ملی ایران پایان یافت.

لیگ ایران هر ساله در ۴ دوره برگزار می‌شود و شامل دسته برتر و دسته ۲ می‌باشد.

سایت رسمی انجمن پینت بال: http://paintball.ir

جدیدا بحث‌هایی جهت تبدیل انجمن پینت بال به فدراسیون در جریان هستند. همچنین محل بزرگی در شرق تهران ساخته شده که دارای ۲ فیلد حرفه‌ای چمن مصنوعی و چند فیلد آماتور است (مالک این فیلد مدیر انجمن پینت بال است)

           واژه‌های پرکاربرد این ورزش:

  • مارکر: اسلحهٔ پینت بال را مارکر(نشانه گزار) می‌نامند.
  • هاپر یا لودر: مخزن گلولهٔ اسلحه‌است.
  • بانکر: مانع‌های بادی این ورزش را که در مسابقات و به تور کلی استفاده می‌شود.
  • گوگلز (Goggles): ماسک محافظ که شامل محافظ چشم (شیشهٔ استاندارد) محافظ گوش و صورت می‌باشد.

 

انواع بانکرها:

هر تورنومتر بین‌المللی شامل نوع بانکرهای خاص همان مسابقات می‌باشد که عموما بانکرهایی مشابه در تمام تورنومترها وجود دارد.

تا قبل از سال ۱۳۸۹ بانکرهای بین‌المللی Millenium در لیگ‌های پینت بال ایران استفاده می‌شد، در سال ۱۳۸۹ بانکرهای palm مخصوص لیگ ایران و لیگ بین‌المللی palm طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.

دوریتو: بانکری مثلثی شکل (به شکل هرم قاعدهٔ مثلثی)

تمپل: بانکری با اندازه‌ای ۱٫۵ متر به شکل معبد (هرمی قاعدهٔ مربعی)

بریک: بانکری آجر شکل

مایا تمپل: بانکر مانند تمپل با ارتفاع ۲٫۵ متر

سیلندر: بانکری به شکل استوانه

کیک: مانع کوچکی مانند کیک ارتفاع آن کمی از بیم بزرگتر است (۱ متر)

زیپر: به طور کلی زیپر مانع نیست بلکه از چسبیدن هر مانعی به مانع بیم (مانعی خوابیده به ارتفاع ۷۵ سانتی متر) ایجاد می‌شود و یکی از مانع‌های اساسی در حمله‌ها و استراتژی‌ها است. معمولاً زیپر از کنار هم قرار گرفتن بیم و کیک تشکیل می‌شود ولی در مواردی بیم کنار دوریتو و تامبستون هم قرار می‌گیرد.

بانکرهایی که در بالا نام برده شد دارای سایزهای مختلف هستند ولی بعضی سایزها مورد استفاده مسابقاتی ندارد.

بانکرهای خاص تورنومترها:

M: مخصوص تورنومتر millenium

نخل: مخصوص لیگ ایران

psp: مخصوص تورنومتر psp

X: مخصوص xball

اسلحه الکترونیکی

          اسلحه‌های پینت بال:

 

اسلحه‌های پینت بال به طور کلی با گاز فشرده کار می‌کنند.

گاز فشرده مورد استفاده قبلا کربن دی اکسید بود ولی به دلیل نا پاک بودن این گاز و همچنین خطراتی که کپسول‌ها ایجاد می‌کردند تقریبا منسوخ شد.

در نهایت از هوای فشرده برای تغزیهٔ کپسول اسلحه‌ها استفاده شد.

اسلحه‌های پینت بال به دو دستهٔ الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. مکانیکی بودن اسلحهٔ پینت بال دلیلی بر غیراتوماتیک بودن آن اصلحه نیست بلکه منظور از اسلحهٔ مکانیکی، اسلحه‌ای است که دارای ماشهٔ مکانیکی بوده.

اسلحهٔ الکترونیکی دارای ماشهٔ الکترونیکی می‌باشد که به دلیل ماشهٔ الکترونیکی و همچنین قابلیت تنظیم بر روی حالت رمپ و ایجاد تنظیماتی مانند rate of fire (سرعت نواخت گلوله) و دقت بالا در نشانه گیری مورد استفادهٔ حرفه‌ای و مسابقاتی دارند.

رمپ چیست؟

رمپ یک برنامهٔ خود کار برای تنظیم اسلحه برای نواخت‌های گلولهٔ بالاست. رمپ طبق قوانین مسابقاتی تنظیم می‌شود و بازیکنان ملزم به رعایت قوانین هستند و در صورت تخلف جریمه‌های پنالتی در نظر گرفته می‌شود.

rate of fire چیست؟

سرعت نواخت گلوله را گویند که در اسلحه‌های حرفه‌ای تا ۹۰ گلوله در ثانیه ثبت شده. ولی در مسابقات حرفه‌ای معمولاً سرعت نواخت گلوله بالا تر از ۱۲٫۵ نمی‌رود. در لیگ ایران سرعت نوخت گلوله ۱۰٫۵ گلوله در ثانیه‌است.

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=240