تاریخچه و قوانین بیلیارد

3141
3142

بازدید

 

بـیــلیــــــارد

 

                تاریخچه پیدایش بیــلیــارد در جهان

 

      – فعالیت زدن توپ در یک مکان حوض مانند فرمی از یک بازی فرانســـوی بود که با گــوی و حلقــه انجام می شود به نام کروکت . این  بازی  در چمن با یک چوب دستی و یک توپ  ball   یا   billeکه  کم کم به billiard یا billyard معروف شد بازی می شود .پس از مدتی این بازی سرگرمی درباریان شد و به دلیل نفرت داشتن آنها از گرما و فعالیت زیاد این بازی را محدودتر کردند و آن را روی میز در یک محیط بسته انجام  می دادند.

     – این بازی بر خلاف بازی های توپی دیگر ، دارای توپ های زیادی است ، برخی از آنها توپ ها ساده یعنی دارای رنگی یک پارچه هستند و تعدادی از آنها توپ ها ساده یعنی دارای رنگی یک پارچه هستند و تعدادی از آنها نیز خط دارند یعنی توپی که نوک و ته آن سفید و یک خط رنگی که گرداگرد و میانه آن قرار گرفته است . هـر یک از تـوپ ها دارای یـک شمــاره هسـتنـــد . از شمــاره 1 تا  15که از شماره 1تا 7 ساده و از شماره های 9 تا 15 توپ های خط دار را تشکیل می دهند ، توپ شماره 8 نه جزء گروه ها ی توپ های ساده است و نه جزء گروه  توپ های خط دار محسوب می شود و یک تـــوپ خاص کــه رنــــگ آن سیـــاه می باشد .

   –    Cue Stick – یا همان چوب بیــلیــارد چوبی است که به وسیله آن به cue ball توپ مخصوص که به آن پیتوک نیــز گفته می شود ضربه می زنید . چوب شامل سه قسمت می باشد . 1 . نوک به قسمتی سفید و با طولی تقریباً برابر 1/27 سانتی متر و یک قسمت کایوچویی در نوک .

    – دسته : پهناترین قسمت Stick که به صورت مخروطی به طرف میله و نوک Stick پیش می رود طول آن چوب تقریباً برابر 1 متر و 47 سانتی متر می باشد .

     – میز : میز بیـــلیــارد تقریباً برابر عرض آن 37/155 سانتی متر وطول 74/232 سانتی متر است و دارای 6 کیسه که 4 تای آن در گوشه ها و دو تای آن در طرفین وسط میز  قرار گرفته اند.

قوانین و مقررات

 

    2-  Cue ball ( پیتــوک ): یک توپ سفیر است بدون شماره که شما در بازی فقط به این توپ حق ضربه زدن را دارید .

   3-  Object ball ( توپ هدف ) : اولین توپی که در طول بازی پیترک به آن ضربه می زند .

   4-   Break : ضربه ای است که در ابتدای بازی زده می شود . وقتی که بازی شروع می شود بازیکنی که از قبل تعیین شده به وسیله پینــوک اولین ضربه بازی را به سوی توپ های مرتب شده می زند به این ترتیب بازی شروع می شود به این عمل Break می گویند.

    5-  Pocketingaball : وقتی یک توپ داخل پاکت رود به این عمل Sinking  نیز گفته می شود .

    6-  Scratch : هنگامی که شما هرگز نباید پیتــوک یا توپ طرف مخالف را در پاکت کنید در غیر این صورت شما Scratch می گیرید و جریمه می شوید

      7-  Frozen : وقتی که توپ هدف به توپ دیگری و یا به دیواره میز چسبیده باشد ضربه زدن به این توپ مقداری دشوار است .

      8-   Positiou Play : موقعیت بازی ، سرعت لازم برای ضربه زدن ، چرخش لازم ، استراتژی بازی .

     9-   Cut  : وقتی شما به پیتـــوک مستقیماً ضربه می زنید و آن در یک راستا به توپ هدف برخورد می کند .

    10-   Bauking ashot : زمانی که شما به پیتــوک ضربه بزنید و پیتــوک شما به توپ هدف و توپ هدف به دیواره میز برخورد کند داخل یکی از پاکت ها برود .

     11-   Conbination : این در زمانی صورت می گیرد که ما به پیتــوک ضربه بزنیم و پیتوک به یکی از توپ های خودمان وآن توپ به توپ هدف بزند و آن را هدایت کند .

      12-    Drow : هنگامی که شما می خواهید به پیتــوک ضربه بزنید و پیتــوک به توپ دیگر و می خواهید که پیتــوک شما پس از ضربه زدن جلو نرود بلکه به عقب برگردد شما باید به قسمت میانه و پایین توپ ضربه بزنید.

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=70