آموزش انواع شیرجه

3152
3153

بازدید

آموزش شیرجه های پایه در حالت زاویه

پس از اینکه ورزشکار در اجرای شیرجه های پایه در حالت جمع مهارت کافی از جهت ارتفاع، فاصله مناسب از تخته و همچنین فرود خوب در آب و آمادگی های بدنی در خشکی را به دست آورد، شروع به آموزش شیرجه های پایه در حالت زاویه می کند.

تکنیک جدا شدن و شروع حرکت در این شیرجه ها درست همانند تکنیک جدا شدن در شیرجه با حالت جمع می باشد.به دلیل اینکه شیرجه رو نیروی چرخش بیشتر و آهسته تری را در حالت زاویه انجام می دهد، نیروی بیشتری برای چرخش از تخته نیاز دارد تا بتواند این شیرجه ها را اجرا نماید.

شیرجه رو به آب ( جک)

حالت جدا شدن و پرش در این شیرجه، همان تکنیکی است که برای شیرجه جمع باز استفاده می شد. زمانی که تخته را ترک می کنید، چشمها نقطه ای را در انتهای استخر نگاه می کنند. درست بعد از جدا شدن، پاها کاملا صاف و کشیده و دستها شروع به حرکت به سمت پایین و جلوی بدن می نمایند.

بدن از ناحیه کمر خم می شود به طوری که در بالاترین نقطه شیرجه، دستها نوک انگشتان پاها را لمس می کنند و بدن به حالت زاویه تنگ در می آید.

زمانی که در حال انجام حرکت زاویه دادن به بدن هستید، چشمها را از نقطه ای در انتهای استخر به نقطه ای که قرار است در آنجا فرود آیید تغییر مکان داده و به آنجا نگاه کنید.

در ابتدای مرحله پایین آمدن و باز کردن بدن جهت آمادگی برای فرود در آب، بدن کاملا صاف وکشیده شده و باسن به صورتی در می آید که تمام بدن در یک خط مستقیم قرار داشته باشد و دستها از پهلوها حرکت کرده تا در بالای سر به هم بسته شده و آماده برای فرود به آب شوند.

حرکاتی که در این شیرجه انجام می دهید درست همانند همان حرکاتی است که در شیرجه جک انجام داده بودید. آنچه که باید در مورد شیرجه جمع تو مورد توجه قرار گیرد، این است که درست قبل از ترک تخته، پاها خم شده و باسن را به سمت بالا و پشت فشار می دهد، در شیرجه “جک تو”  هم این عمل باعث می شود که بدن به حالت زاویه در بیاید.

این حرکت بدن، فاصله ایمنی از تخته را تضمین می کند و همچنین باعث ایجاد چرخش مناسب برای اجرای شیرجه می شود.

شیرجه از پشت با حالت زاویه ( جک بک)

برای شیر جه جک بک در زمان جد ا شدن، بدن کلاملا صاف، کشیده و در یک خط راست قرار دارد، در حالتی که بدن با زاویه جدا شدن عمود و کمی نزدیک به پشت می باشد.

دستها صاف، موازی و مفصل شانه ها به سمت بالای سر کشیده شده به طوری که بدن، شانه ها و دستها در یک خط راست قرار بگیرند.

سر کاملا صاف قرار می گیرد، اما همانطور که در شیرجه جمع بک توضیح داده شد، برای کنترل بیشتر کمی به سمت جلو فشار داده می شود، چشمها به طرف جلو دوخته شده و منتظر می مانند تا پاها در حالت زاویه به بالا آمده و در مسیر دید چشمها قرار گیرند.

پس از جدا شدن از تخته فورا پاها شروع به بالا آمدن به حالت زاویه می کنند، در این هنگام دستها که در بالا قرار دارند شروع به حرکت به سمت جلوی بدن نموده تا روی پنجه پاها را لمس کنند و زاویه کم ( تنگ) را در بدن ایجاد کنند.زاویه بدن شیرجه رو در حالت تماس دستها با پاها و اجرای شیرجه جک بک، بسته به مقدار چرخش و ارتفاع تغییر کرده و بسته به اینکه از تخته یک متر یا تخته سه متر اجرا شود فرق می کند.زمانی که دستها و پاها به هم نزدیک می شوند، چشمها در نقطه تماس دست و پاها به پاها دوخته می شوند و سر در حالتی بین دستها قرار می گیرد که کتفها در مقابل گوشها قرار گرفته باشند.

پس از تماس پاها با دستها، دستها به طرف پهلوها حرکت می کند بطوریکه کف دست به سمت پاها باشد. این حرکت باید در راستای محور طولی بدن باشد و در این هنگام بدن شروع به باز شدن از ناحیه مفصل باسن می کند.

قسمت بالای بدن در ابتدا کمی قوز کرده و بعد صاف می شود و چشمها به نوک پاها نگاه می کنند، این درست همانند باز کردن شیرجه جمع بک است که توضیح داده شد.

هنگامی که بدن از قسمت باسن صاف شده و شروع به کشیده شدن کرد، پشت کمر صاف می شود و سر کمی به عقب و بالا می رود تا با بدن در یک حالت کاملا صاف قرار گیرد.

حرکت افقی دستها زمانی شروع می شود که در امتداد کتفها قرار می گیرند. در این زمان بدن به شکل (T ) در می آید هنگامی که به سمت آب در حال فرود هستیم، دستها از پهلوها به سمت بالای سر رفته و برای ورود به آب آماده می شوند و تا این حالت دستها همچنان وضعیت راست و بدون خمیدگی خود را در امتداد یک خط راست حفظ می کنند.

شیرجه گینر با حالت زاویه ( جک گینر )

شیرجه جک گینر از لحاظ اجرا بسیار شبیه اجرای شیرجه جک بک می باشد.

اختلاف میان این دو در زمان اجرا شیرجه و در حالت جدا شدن می باشد، زمانی که در نقطه جدا شدن هستیم، حرکت به سمت جلو و بالای باسن باعث کمی قوس در بدن می شود.

این قوس شیرجه رو را قادر می سازد که فاصله مناسب از تخته را رعایت کند و همچنین باعث کمک به چرخش بیشتر و کامل شدن شیرجه می شود.

نشریه رسمی فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران – شماره 8

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1101