Kayak

آشنایی با رشته های قایقرانی آبهای آرام – قایق کایاک و کانو

2965
2966

بازدید

قایقها

کایاک

 width=

کانو

 width=

قایق کایاک قایق هایی سبک ، باریک و نامتعادل ، همراه با فضایی کوچک برای نشستن هستند .در واقع ، این قایق یک فضای باز کوچک ، به نام نشیمنگاه دارد که قایق ران در آن می نشیند . قایق کایاک با یک سکان هدایت می شود . در مسابقات رسمی سه نوع مسابقه کایاک برای درهای مردان و زنان وجود دارد ، کایاک یک نفره ، کایاک دو نفره و کایاک چهارنفره برای همه گونه های کایاک ، عرض قایق باید صاف باشد و بر روی بدنۀ مقعر (فرورفته )قرار نگرفته باشد . کایاک یک نفرۀ مسابقاتی ، حداکثر 520 سانتی متر طول دارد ، در عرض قایق محدودیتی وجود ندارد . همچنین ، حداقل وزن کایاک یک نفره 12 کیلوگرم است . برخی از اسامی مدلهای قدیم و جدید آن عبارتند از :

لانسر ، لانسر ایکس ، کلیور ، کلیور ایکس ، تایگر ، ایگلز ، وودپکر ، تلنت ، میسترال ، زئوس ، اسپید ، سوپر سونیک ، ارکا ، اسکر پیون ، ایریاز ، ورییر و آتن .

قایقهای کایاک دو نفرۀ المپیک ، حداکثر 650 سانتی متر طول دارند . این نوع قایقها به لحاظ شکل و بخشها ، شبیه به کایاک یک نفره اند .

طول قایهای کایاک دو نفره المپیک 130 سانتی متر بلندتر از کایاک یک نفره است که این خود ، فضای بیشتری را برای نشستن قایق ران فراهم می آورد . در این نوع از قایقها نیز در عرض قایق محدودیتی وجود ندارد .

فاصله بین دو قایق ران تقریباً 150 سانتی متر است . حداقل وزن کایاک دو نفره 18 کیلوگرم است . برخی از اسامی مدلهای آن عبارتند از :

میکر ، پیسر ، رجینا و دسترویر ، التراسونیک ، اورکا و تاندر .

 

انواع چهارنفرۀ قایقهای قایقهای کایاک 1100 سانتی متر طول دارد . در این قایقها نیز محدودیتی در عرض قایق وجود ندارد .

نکته قابل توجه این که قدرت ساختاری برای کایاک های چهارنفره مهم است . همچنین ، باید توجه ویژه ای در مورد حمل و نقل و انبار این قایقها لحاظ شود . به دلیل فضایی که چهار نشیمنگاه این نوع از قایقها اشغال می کنند ، آنها بسیاری از انعطاف  پذیری و خمیدگی طولی را از دست می دهند . انعطاف پذیری بیشتر این قایقها سبب می شود که حالت موزی شکل به خود بگیرند و بیش تر در آب فرو روند . بنابراین ، افزایش موج سبب مقاومت بیش تر و سرعت پایین تر آن ها می شود . به طور کلی ، قایقهای کایاک چهارنفره 30kg وزن دارند . نام برخی از طرحهای مشهور آن در زیر آمده است :

کندر ، وینر ، کامندر ، استارلایت و سونیک جت .

بخشهای قایق کایاک

صندلی : در واقع صندلی بخشی از قایق است که پارو زدن از روی آن انجام می شود . پس میتوان گفت که صندلی از اجزای ضروری قایق کایاک است . نکته مهم این که صندلی این قایقها به ندرت راحت اند و معمولاً از جنس چوب یا فایبر گلاس یا ترکیبی از این دو مواد ساخته میشوند. یک صندلی استاندارد قایق کایاک ، دارای سه بخش است :

سکو ، تکیه گاه و صندلی .

ارتفاع معمولی صندلی با توجه به کف قایق ، نزدیک به 5 سانتی متر است . چنان چه صندلی پایین باشد ،  قایق ران احساس تعادل بیشتری می کند و بر عکس هنگامی که ارتفاع بیشتری داشته باشد ، قایق ثبات کمتری دارد . صندلی ممکن است صاف یا کمی برآمده به سمت عقب باشد . به هر روی صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که قایق ران احساس راحتی داشته باشد .

انواع قایق

قایقهای چوبی :

قایقهای چوبی زمانی رایج ترین و با کیفیت ترین قایقها  ، پیش از ساخت قایقهای فایبر گلاس بودند . قایق چوبی نیازمند چوب های  ویژه گران و با کیفیت است . ساخت این قایق بین سه هفته تا یک ماه به دراز می کشید . ساخت قایقهای چوبی سبک، بخشی از این هنر بود که فقط می توانست به کوشش صنعتگران با تجربه و زبده انجام شود . از دیگر معایب قایقهای چوبی ، نگهداری بسیار حساس و جابجایی آنهاست . اصتلاح رایجی در این بین وجود دارد که این نوع از قایقها ، بسیار زود صدمه میبینند و بسیار سخت تعمیر می شوند .

قایقهای فایبرگلاس :

قایقهای کایاک و کانوی فایبر گلاس ، سبک وزن و محکم اند .هر دو دارای کیفیتی مطلوب و همراه با سطح تکنیکی خوب هستند . این قایقها برای مصارف مختلفی ، مانند مسابقات ، تمرین و مدارس قایق رانی ساخته می شوند . قایقهای نوع فایبرگلاس نیز آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت بیش تری در ههنگام استفاده دارند .

قایق های کربنی یا کامپوزیت :

استفاده از موادی ، همچون کربن و کامپوزیت  ها و تلفیق آنان با فایبر گلاس گرایشی نوین است .این مواد دارای مزایای همسان با فایبرگلاس ، اما قوی تر و سبک تر و بسیار گران قیمت تر هستند . پلی استر چنان چه در معرض آب و اشعۀ فرابنفش ، به ویژه آب دریا قرار گیرد آسیب می بیند . بدین منظور ، این نوع از قایق ، از طریق لایه خارجی محافظتی و یک لایۀ داخلی دیگر پوشانده می شود . بنابراین ، نگهداری مناسب از این لایه ها ، در مدت زمان عمر مفید قایق موثر است .

معرفی مسابقات کانو و کایاک آبهای آرام

در حقیقت ، مسابقات قایقرانی آبهای آرام ،نامی متداول برای دو گونه از قایقها ، یعنی کایاک و کانوست . رشته کایاک با حرف و مواد کایاک یک نفره (K1)، کایاک دو نفره (K2) و کایاک چهارنفره (K4) شناخته می شود . رشته کانو با حرف C و مواد کانوی یک نفره (C1) ، کانوی دو نفره (C2) و کانوی چهار نفره ( C4) شناخته می شود .

قایق کایاک با پاروی دوکفه ، در حالی که قایق ران در وضعیت نشسته قرار دارد ، هدایت می شود . قایق رانان قایقهای کانوی کانادایی نیز با پاروهای تک کفه و در وضعیت زانو زده قایقهای خود را به جلو سوق می دهند . پاروها تحت هیچ شرایطی بر روی قایقها متصل نمی شوند ، به سخن دیگر ، آزادی عمل در آن سلب نمی شود.

مسابقات قایقرانی ، ورزشی تکنیکی است که شامل حرکات موزون متقارن ( کایاک) یا نامتقارن ( کانو) است. این مسابقات را می توان در هر یک از فواصل زیر سازمان دهی کرد.

برای مردان:کایاک یک نفره (K1) ، کایاک دونفره( K2) و کایاک چهارنفره (K4).

              کانوی یک نفره(C1) ، کانوی دونفره (C2) و کانوی چهارنفره (C4).

برای زنان: کایاک یک نفره (K1) ، کایاک دونفره( K2) و کایاک چهارنفره (K4).

جدیدا فدراسوین جهانی قایقرانی ICf در نظر دارد رشته کانوکانادایی را هم برای زنان برگزار نماید زیرا در برخی از کشورها مسابقات رشته کانوکانادایی زنان انجام می شود.

یادآور می شود که هیچ گونه مسابقه ای برای مردان و زنان، به صورت مختلط وجود ندارد. فواصل رسمی تایید شده از سوی فدراسیون جهانی قایقرانی(ICF) عبارتند از: 200متر، 500متر،1000 متر و 5000متر که برای مردان و زنان مشابه است.

مسابقات فعلی ، در بازی های المپیک ، در 12 ماده، در مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان، در 27ماده و در مسابقات قهرمانی جهان جوانان، در 17 ماده برگزار می شود.

 برگرفته از وب سایت فدراسیون قایقرانی

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=561