آشنایی با ساختمان آنزیم ها

2679
2680

بازدید

آشنایی با ساختمان آنزیم ها

 

به تازگی دانشمندان و محققین متوجه شده اند که مکمل های آنزیمی به گوارش مواد غذایی کمک می کنند اما آیا می دانید که وجود این آنزیم ها به شما کمک می کند تا پس از اجرای تمرینات سخت و قدرتی بتوانید بهبودی حاصل کنید و ماهیچه ها را از آمادگی لازم برخوردار سازید. شاید تا به حال نمی دانستید که مکمل آنزیمی هم در بازار وجود دارد و به ورزشکاران عرضه می شود اما باید بدانید که وجود چنین مکمل هایی به تقویت حجم ماهیچه ها کمک می کند. آنزیم ها به عمل گوارش کمک کرده و هم چنین به شما کمک می کنند تا پس از تمرینات قدرتی و شدید، بهبودی حاصل کرده و به شرایط اولیه برگردید. به همین دلیل به ورزشکاران پرورش اندام توصیه میکنیم در برنامه غذایی خود از مکمل های آنزیمی نیز استفاده کنند. زیرا جزء مهمی از رژیم غذایی می باشند.

آشنایی با ساختمان آنزیم ها :  آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به عنوان کاتالیزور در بدن عمل می کنند و این امکان را فراهم میکنند که فرآیندهای متابولیسمی به سرعت در بدن اجرا شوند. قبل از اینکه بدن بتواند از وجود پروتئین و کربوهیدرات مصرفی استفاده کرده و آنها را جهت دست یابی به رشد ماهیچه ها بکار ببرد. لازم است آنزیم هایی که در بدن ذخیره شده اند از طریق دستگاه گوارش ترشح و آزاد شوند.

آنزیم ها به سه گروه اصلی تقسیم می شوند که وظیفه آنها تجزیه مواد غذایی است و به شرح زیر هستند : آمیلاز که کربوهیدرات ها را تجزیه می کند 2- لیپاز که چربی ها را تجزیه می کند و 3- پروتئاز که پروتئین ها را تجزیه می کند . اگرچه این آنزیم ها به شکل طبیعی در بدن تولید و ذخیره می شوند اما می توانید آنها را از طریق مصرف بعضی مواد غذایی و مکمل ها نیز به د ست آورید. ورزشکاران پرورش اندام و به ویزه کسانی که از خصوصیات ژنتیکی لازم بی بهره بوده و در صدد تقویت حجم ماهیچه هایشان هستند به راحتی میتوانند از وجود مکمل های آنزیمی استفاده کرده و به دستگاه گوارش کمک کنند تا به کالری های مصرفی را هضم کند. وجود چنین آنزیم هایی به شما کمک میکند تا بر حجم مواد غذایی مصرفی خود بیافزایید. در نتیجه این مواد مغذی به راحتی در اختیار سلول ها قرار می گیرد و می توانید از آنها استفاده کنید تا بر قدرت ماهیچه هایتان بیفزایید.

ورزشکاران پرورش اندام در مقایسه با ورزشکاران سایر رشته های ورزشی، بیشتر نگران مقدار پروتئین مصرفی خود هستند. در این میان آنزیمی که بیش از همه توجه ما را به سوی خود جلب می کند. آنزیم پروتئاز است . در یکی از تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفت، مزایای این آنزیم مشخص شد. در این تحقیقات معلوم شد اگر آنزیم ها به نوشیدنی پروتئین وی افزوده شوندمی توان اثرات بهتری را از آنها انتظار داشت در حالی که پروتئین وی به تنهایی نمی تواند چنین خواصی به همراه داشته باشد. زمانی که مکمل آنزیم به پروتئین وی افزوده می شود امکان گوارش بیشتر پروتئین فراهم می شود و آمینو اسیدهای بیشتری هم وارد جریان خون شده و در اختیار ماهیچه ها قرار می گیرند.

1- آنزیم های گوارشی معده با مکمل های آنزیمی سبب تجزیه به پروتئین می شوند. به طوری که پروتئین وی ، استیک، مرغ و تخم مرغ را به خوبی تجزیه کرده و آنها را به زنجیره های غذایی کوچک تری تبدیل میکنند.

2-عمل گوارش در روده ها نیز ادامه پیدا میکند. زیرا آنزیم ها ( به شکل طبیعی یا مکمل ) زنجیره های پروتئین را تجزیه کرده و به یک یا دو واحد آمینواسیدی تبدیل میکنند. این آمینواسیدهای کوچک جذب روده ها شده و  به جریان خون راه پیدا میکنند. هر چقدر آنزیم بیشتری در اختیار بدن قرار گیرد تا پروتئین ها را تجزیه کند مسلما آمینواسیدهای بیشتری وارد جریان خون شده و در اختیار ماهیچه ها قرار می گیرند.

3-آمینواسیدهای موجود در خون به راحتی وارد بافت هایی مثل سلول های ماهیچه می شوند. در آن جا به راحتی جذب می شوند و جهت تقویت ماهیچه ها به کار می روند.

4- روده ها به راحتی می توانند مکمل های آنزیمی را جذب و وارد جریان خون کنند. از این طریق آنزیم ها وارد بافت شده و از بروز تورم جلوگیری می کنند. این وضعیت در مورد ماهیچه ها و مفاصل صدق می کند.به این ترتیب ماهیچه ها بهبودی بیشتری حاصل می کنند و درد نیز تخفیف می یابد.

آنزیم موجود در خون :

پروتئاز امکان جذب آمینواسید بیشتری را فراهم می کند به طوری که این آنزیم ها به راحتی می توانند وارد جریان خون شوند. تحقیقات نشان می دهد آنزیم ها در برابر خاصیت اسیدی معده کاملا سالم باقی می مانند بدون اینکه از بین بروند یا جذب روده شوند. زمانی که انزیم های پروتئاز وارد جریان خون می شوند، نقش جدیدی به عهده آنها گذاشته می شود به طوری که می توانند زمینه لازم جهت افزایش رشد ماهیچه ها را فراهم کنند.

در اوایل دهه 1960 ، دانشمندان به خواص مفید مکمل های پروتئاز پی بردند. قبلا تصور می شد پروتئاز به ماهیچه های آسیب دیده کمک می کند به راحتی بهبودی حاصل کنند اما تحقیقات اخیر نشان می دهد این ماده به ترمیم شکستگی ها، کشیدگی ماهیچه ها و پیچ خوردگی کمک کرده و زمان بهبودی آنها را کاهش می دهد. پروتئاز با کاهش تولید مولکول های مولد تورم همراه است. همراه با آن بر میزان تولید مواد ضد تورمی نیز می افزاید. تورم زیاد سبب تاخیر در روند بهبودی ماهیچه ها شده و سرعت تقویت ماهیچه ها را کاهش می دهد به طوری که میزان تورم عضو را که پس از جراحت اتفاق می افتد، بسیار محدود می سازد. به این ترتیب بافت های معیوب و آسیب دیده به سرعت ترمیم می شوند. احتمال داده می شود که آنزیم پروتئاز بتواند سرعت بهبودی را افزایش دهد زیرا نقش ارزنده ای در زمینه افزایش جذب آمینواسیدها ایفا کرده و آمینواسیدهای بیشتری در اختیار ماهیچه ها و مفاصل آسیب دیده قرار می دهد تا به راحتی ترمیم شوند.

محققین دانشگاه الون در کارولینای شمالی با توجه به خواص مکمل های پروتئاز و اثر آنها در کاهش تورم و تسریع بهبودی تصمیم گرفتند اثرات این ماده را روی بهبودی ماهیچه ها و بازگشت آنها به حالت اولیه بررسی کنند و به این مسئله پی ببرند که چگونه پس از تمرینات شدید و قدرتی به حالت اولیه بر می گردند. ورزشکارانی که به مدت 30 دقیقه با تردمیل کار می کردند پس از گذشت این زمان با آسیب و تورم ماهیچه ها مواجه می شدند که این نوع آسیب دیدگی درست مثل بخش منفی حرکات است که در بخش تمرین با وزنه مشاهده میشود. محققین از افراد فوق درخواست کردند ظرف 3 روز بعدی به آزمایشگاه مراجعه کنند تا میزان قدرت و توان جسمی شان اندازه گیری شود. حال ببینیم چه نتایجی به دست آمده است. عده ای که از مکمل های پروتئاز تغذیه کرده بودند، موفق شدند قدرت وتوان ماهیچه همسترینگ را حفظ کنند اما گروهی که از مواد دیگری استفاده کرده بودند به چنین هدفی دست نیافتند تمرین دو روی تردمیل به ماهیچه های همسترینگ آسیب زیادی وارد می کند و به همین دلیل است که آنزیم های پروتئاز می توانند اثرات مثبت زیادی روی این گروه از ماهیچه ها باقی بگذارند و آنها را به خوبی تقویت کنند.

این محققین موفق شدند درد ماهیچه ها را نیز اندازه گیری کنند. به این منظور از وسیله ای استفاده نمودند که فشار وارد بر ماهیچه ها را به خوبی اندازه می گرفت و همان طور که انتظار داشتند ورزشکارانی که از پروتئاز تغذیه کرده بودند در مقایسه با سایرین با درد کمتری مواجه شدند. این بافته ها نشان می دهد مکمل های پروتئاز به بهودی پس از آسیب دیدگی کمک شایان توجهی می کنند و علاوه بر آن پس از تمرین با وزنه به فرد کمک می کنند تا به سرعت بهبودی حاصل کرده و ماهیچه هایش را به وضعیت اولیه بازگرداند.

 

رعایت نکات مهم هنگام خرید مکمل های آنزیمی :

 

 

فرمولی را انتخاب کنید که حاوی یک یا چند تا از آنزیم های زیر باشد. این آنزیم ها عبارتند از :

تریپسین ، کیموتریپسین، پپسین، آنزیم های پانکراسی ، بروملائین و پاپائین ، بروملائین از طریق اناناس و پاپائین از طریق عنبه به دست می آیند. بعضی مکمل ها سرشار از آمیلار و لیپاز نیز هستند که وجود آنها نعمت بزرگی است زیرا به گوارش کربوهیدرات ها و چربی ها کمک می کنند.

مقدار مجاز مصرف :  بهتر است قبل و پس از تمرین از 200 تا 500 میلی گرم پروتئاز تغذیه کنید زیرا این مقدار مانع تورم ماهیچه ها شده، میزان جذب پروتئین از وعده های غذایی قبل و پس از تمرین ( مثل معجون های پروتئینی ) را افزایش داده، به ترمیم سریع تر ماهیچه ها کمک کرده و درد ماهیچه ها را که یک تا دو روز پس از تمرین با آن مواجه میشوید به حداقل ممکن تقلیل می دهد و بنابراین از خواص متعددی برخوردار است.

 

 

اولین ماهنامه تخصصی پرورش اندام سال ششم شماره 68

 

(امتیاز 4.5 از 5)
تعداد رای
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیوهای مرتبط

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس اپ
تلگرام
				
					https://sportvideo.ir/?p=1340